איתור גופות ששת החטופים שהוחזקו בשבי חמאס, הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי וכרמל גת, הוביל היום (ראשון) למחאות נרחבות ברחבי הארץ, והמונים יצאו לרחובות בקריאה לעסקה. רבבות הגיעו להפגנת הענק שנערכה בתל אביב, ואחרים מחו בערים נוספות וחסמו כבישים. "כשנתניהו אומר למוטט את חמאס - זה לא יקרה", אמר שאול לוי, סבה של החטופה נעמה לוי, "מה שקורה באמת זה שהוא ממוטט אותנו". אלה הקולות הסוערים מליל המחאות.
ההפגנה בתל אביב, הערב
(צילום: SATVIEW)

מיכל אורן סדי, שהפגינה באיילון, תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא כבר ממזמן לא ראש הממשלה שלי, שיהיה לנו בהצלחה וכמה שיותר מהר להעיף את הממשלה הזו".
המפגין אבי בלום אמר: "שנה וחצי אני בהפגנות. האנשים האלה גורמים לשנאה, והיום זה פשוט התפרץ. אנחנו לא נפסיק עד שנפיל את ממשלת הדמים הזו. ממשלת הדמים הזו אחראית על האונס על הרצח ועל הביזה בדיוק כמו החמאס בעזה. החטופים היו צריכים להיות פה. צריך למוטט את חמאס וגם לתת מכה לחיזבאללה בצפון. אבל יש לנו רופס, פושע, נאלח בראשות הממשלה, שלא מצליח לקיים את המטרות האלה. זו המשמעות של מה שקורה פה עכשיו".
14 צפייה בגלריה
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
המונים בהפגנה בתל אביב
(צילום: א.א. צילומי אוויר)
מפגינים באיילון: "להעיף את הממשלה הזו"
(צילום: עידו ארז)

יוסי, חברה לשכונה של עדן ירושלמי, חזר מהלווייתה באוטובוס - שנתקע בדרכו בשל החסימות בדרך. "היא הייתה ילדה זהב, זו אבדה גדולה לשכונה. היא אהדה את בני יהודה, אני מכיר אותה מהמגרשים. בשבת הזאת כולם יעלו למגרש עם סרטים שחורים", אמר.
"ירדנו מהאוטובוס והצטרפנו להפגנה. ההלוויה הייתה כואבת, כולם נשברו לרסיסים, גם אני בכיתי. לא האמנתי שככה זה ייגמר, הייתה לי תקווה שהיא חיה אבל אני לא יודע כלום. כל חברי הכנסת צריכים להיכנס לכלא על המחדל הזה, כל ה-120. אני לא מאמין שעדן הלכה".
יפעת קלדרון, בת דודו של החטוף עופר קלדרון, אמרה במחאה באיילון: "אנשים מופקרים פה כמעט שנה, אי אפשר להמשיך ככה. 'מר הפקרה', ככה אני קוראת לו. כתבנו את הספר והשארנו את הפרק האחרון פתוח כדי שאולי משהו ישתנה, אבל זה כבר כנראה לא יקרה. מחר זה יכול להיות כל אחד אחר, זו לא רק המלחמה שלי. כמו שזה קרה לעופר, זה יכול לקרות לכל אחד אחר".

"לחטופים אין זמן, הם פשוט מתים"

סבה של לוי, שהשתתף במחאה למען החטופים בבאר שבע, סיפר: "אני מחזיק את התמונה שלה, רואה אותה יפה ומחייכת - ויודע שזה דמיון שווא. יצאו תמונות שלה כשרואים אותה סובלת ופצועה. כל יום שעובר זה כבר לא להחזיר אותה ואת החטופים - זה להציל אותה. אני עובר יממה מאוד קשה. הידיעה שרצחו שישה חטופים עושה לי כאב גדול מאוד, ובעיקר חרדה לגורלם של החטופים האחרים".
הוא ציין: "המצב החברתי, הפוליטי וחוסר האונים גורמים לנו להרגיש כמעט חסרי תקווה. חייבים לשמור על האפשרות שנעמה תחזור, אין אופציה אחרת. מה שקורה כאן הרגע, יממה אחרי החזרת גופות הנרצחים, אולי זה סימן ראשון לכך שיש כוחות בעם שלנו לצאת מהמשוואה הנוראית הזו של או ציר פילדלפי או החטופים. זה הסיפור. כשנתניהו אומר למוטט את חמאס - זה לא יקרה. מה שקורה באמת זה שהוא ממוטט אותנו".
14 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
(צילום: סער הס)
14 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
(צילום: סער הס)
14 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
(צילום: אליסף קוסמן)
14 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
(צילום: אליסף קוסמן)
14 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
(צילום: רויטרס/REUTERS/Florion Goga)
14 צפייה בגלריה
הפגנה בנהלל
הפגנה בנהלל
ההפגנה בנהלל
(צילום: מחאת התצפיתניות)
14 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: דנה קופל)
14 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: דנה קופל)
14 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: דנה קופל)
14 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: מוטי קמחי)
נדב רודאיף, בנו של ליאור רודאיף, נאם בהפגנת הענק בתל אביב ואמר כי "331 ימים שהגופה שלו מוחזקת בעזה. היום נפתחה שנת הלימודים - אבל נראה שחברי הקבינט נעדרו משיעורי האזרחות. הינה תזכורת - יש בינינו לבינכם, נבחרי הציבור, חוזה: בתוך השטח הריבוני שלנו לא לתת למחבלים צמאי דם לפרוץ את גבולות המדינה שלנו - ולחטוף אזרחים מבתיהם. האחריות השנייה - לא להפקיר אזרחים בשבי".
הוא הוסיף: "המציאות היום היא של הפקרה דה-פקטו ואנחנו זועקים 'לא עוד, די להפקרה'. אם לא הייתם מטרפדים עסקה פעם אחר פעם - 26 חטופים וחטופות שנרצחו בשבי היו פה איתנו היום בחיים. שישה מהם שרדו עד לפני שבוע תופת - שרובכם חברי הכנסת לא הייתם שורדים יום אחד בשבי".
14 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
ששת החטופים שגופותיהם אותרו בעזה. מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות משפחת גולדברג-פולין)
אבי שימריז, אביו של אלון שימריז, נאם בהפגנה בקפלן, והזכיר לנוכחים שבנו "נחטף ב-7 באוקטובר מביתו בכפר עזה, שרד את התופת קרוב ל-60 יום במחילות של חמאס, הצליח להילחץ משם, צעד לכיוון הצבא שלנו - והצבא שלנו הרג אותו בשוגג".
הוא ציין: "ביום שישי משכתי בדש מעילו של ראש הממשלה, אמרתי לו '108 חטופים נמקים במנהרות בשבי חמאס, תציל אותם'. הוספתי ואמרתי לו 'הניצחון המוחלט יהיה בהחזרת החטופים בחיים', מה שקיבלתי אחרי שניערתי את דש מעילו של רה"מ - זה הודעה על רצח שישה חטופים".
שימריז קרא: "אדוני רה"מ, לחץ, ירי, צבא לא יביאו לנו את החטופים בחיים - רק עסקה תביא חטופים בחיים, ואתה עושה הכול הפוך כדי שלא תהיה עסקה. אני רוצה לפנות לחברי הקואליציה השפויים, ויש כמה כאלה, ולהגיד להם - הזמן אוזל והחטופים מתים, לחטופים אין זמן, הם פשוט מתים. אנחנו דורשים עסקה עכשיו. ולכם, ראש הממשלה וחברי הקבינט, אני אומר - דם החטופים שימותו יהיה גם על הידיים שלכם, על ידי כל מי שתומך בכם ועל ידי מי שממשיך לייצר החלטות הזויות שימנעו את העסקה. דעו לכם שגם אנחנו נבוא איתכם חשבון".
אילנה גריצווסקי, בת זוגו של החטוף מתן צנגאוקר, נאמה בהפגנה בתל אביב, ואמרה: "אני יודעת איך הגיהינום הזה נראה. נתניהו אמר לי לאחרונה שהוא היה בסדרת שבי בצבא - הוא לא ידע מה זה שהמוות מרחף מעליך כל היום, הוא לא יודע מה זה להיות בשבי ולשמוע את רה"מ אומר שהמלחמה הולכת להיות ארוכה". לדבריה, "האמירות שלו רוצחות את הנפש של החטופים בשבי - והטרפודים שלו הורגים אותם. נתניהו מבצע בנו טרור פסיכולוגי - כמו שחמאס ביצע בנו בשבי".
"הילד שלי עוד חי - אבל כל יום שעובר הוא כמו רולטה רוסית, רולטה שנתניהו משחק עד שכל החטופים ימותו. שישה חטופים הוצאו להורג על מזבח ספין פילדלפי. היה אפשר להציל אותם - אפשר עוד להציל את האחרים"
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה בהפגנה בתל אביב: "הילד שלי עוד חי - אבל כל יום שעובר הוא כמו רולטה רוסית. רולטה שנתניהו משחק עד שכל החטופים ימותו. לאן הוא הוביל אותנו? שישה חטופים הוצאו להורג על מזבח ספין פילדלפי לפני ימים בודדים, על מזבח שלמות הממשלה. היה אפשר להציל אותם - אפשר עוד להציל את האחרים.
לדבריה, "נתניהו שם את ראשם של החטופים על הגיליוטינה שלו, הוא מטרפד בדם קר. מפקיר. חונק. הוא התליין מרחוב עזה. זה לא היה אמור להיות פוליטי - אבל נתניהו הציב את חיי החטופים על כף המאזניים כשעל הכף השנייה חייו הפוליטיים. בספרי ההיסטוריה לא יהיה מספיק מקום לאסון שהבאת על עמך. לא חמאס אחראי לחיי החטופים, אלא אתה - ראש הממשלה".

"די עם הספינים, די עם הבולשיט ודי לנסות לפלג בינינו"

לישי לביא מירן, אשתו של עמרי מירן, קראה בהפגנה בתל אביב: "ממשלת ישראל והעומד בראשה - יכולתם להציל אותם אם רק הייתם ממלאים את חובתכם הבסיסית. כל משיכת זמן, כל טרפוד עסקה - זה גזר דין מוות לחטופים שעוד נותרו בחיים. נתניהו, תהיה ראוי לנו, אתה חושב שנשכח מהם ונוותר עליהם? מה אתה חושב? זה לא יעבור, אנחנו לא מספרים, סטטיסטיקות ומנדטים, אנחנו בני אדם. עמרי הוא לא פוסטר, הוא האהוב שלי, הוא אבא של רוני ועלמה".
14 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת שילת
הפגנה בצומת שילת
הפגנה בצומת שילת
רימוני הלם בהפגנה בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)

היא הוסיפה: "די עם הספינים, די עם הבולשיט ודי לנסות לפלג בינינו, די. אל תנסה אותנו, אנחנו כולנו, כל העם, חומה בצורה. לא נשתוק, לא נשקוט ולא נפסיק עד שנשים סוף להפקרה. גם אל תנסה לשווק לנו את העסקה כאילו היא כניעה, כבר הפסדנו. תן לי לספר לך משהו - על ניצחון אפשר להתחיל לדבר רק אחרי שהם יחזרו הביתה. אתה הורג אותם, אתה הורג אותנו, אנחנו פה כדי להגיד די מספיק, מהר ועכשיו".
קובי בן עמי, אחיו של אוהד בן עמי, סיפר בהפגנה בקפלן: "גם אחרי 331 יום אני זוכר לגמרי איך אתה נראה. אני רואה וחולם אותך יום-יום, אבל אני רוצה אותך בבית. נמאס, נחטפת מהבית שלך ומדינת ישראל הייתה מזמן צריכה להחזיר אותך משם. אמא שלנו האהובה אסתר בת 80, כמה היא עוד יכולה לחכות? למה היא צריכה לחכות בכלל? המדינה הייתה צריכה להחזיר אותך ואת כולם מזמן. סליחה שכל פעם רה"מ מחפש תירוץ אחר כדי לפוצץ את העסקה ולשבור אותנו".

"חברי הקבינט, הסירו את סיכת החטופים - אתם לא ראויים לה"

דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, פנה לאריה דרעי במהלך נאומו בהפגנת הענק בקפלן, ואמר כי "אתה שותף בכיר להפקרה, אתה לא מקיים פיקוח נפש, לא מקיים לא תעמוד על דם רעך, לא ממלא אחר אף מצווה בין אדם לאדם. הרב עובדיה יוסף מתהפך בקברו. אם הוא היה חי - החטופים היו כבר כאן".
בפנייה לנתניהו, הוסיף: "נכשלת ואתה ממשיך להיכשל - ומקריב את המדינה. מתי תפסיק לפעול על פי האינטרסים האישיים שלך? כינסת את קבינט המוות כדי להחליט להפוך את פילדלפי לקבר אחים".
14 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת כרכור
הפגנה בצומת כרכור
הפגנה בצומת כרכור
אלימות בהפגנה בת"א
(צילום: דוברות המשטרה)

מירב לשם גונן, אמה של רומי גונן, נאמה גם כן בקפלן, ואמרה כי "הקבינט החליט שנכסים חומריים חשובים יותר מאנשים חיים. החלטה שדנה אתכם למוות. רק הבוקר אמר רה"מ 'מי שרוצח חטופים לא רוצה עסקה', אז חברי הקבינט שלנו, כנראה שאתם לא רוצים עסקה, אתם לא רוצים הסכם אחראי שמחזיר את הלוחמים הגיבורים שלנו הביתה".
לדבריה, "אחרי 11 חודשי לחימה, אתם לא רוצים לייצב חזרה את הכלכלה ולשקם עסקים, אתם לא רוצים באמת לנצח את חמאס, אתם לא באמת רוצים להחזיר את תושבי הצפון, וכנראה שאתם לא רוצים להחזיר את החטופות והחטופים ואת רומי שלי. אני דורשת מכם - הסירו את סיכת החטופים מדש החולצה, אתם לא ראויים לה".
גלי עשת-בזק, שהפגינה בחיפה, אמרה ל-ynet: "מחאת העם חיפה משתתפת בצערן העמוק של משפחות החטופים שנרצחו. כולנו יודעים היטב מי אחראי למחדל 7 באוקטובר, ומי מטרפד עסקת חטופים כבר 11 חודשים. כולנו מבינות ומבינים היטב מי מפקיר את החטופות והחטופים, את משפחותיהם ואת הציבור הישראלי כולו".
היא הוסיפה: ממשלת ישראל והעומד בראשה פועלים בכוונת זדון נגד אזרחי המדינה ונגד האינטרסים הביטחוניים של הציבור, וכל זה על מנת לשמור על שלמותה של הקואליציה הקיצונית והרעה ביותר שהייתה כאן מאז קום המדינה. הציבור כולו חייב להתגייס למאבק - בשביתות, הפגנות ועוד. זה הזמן לאי ציות אזרחי בלתי אלים. לא ייתכן שהמצב יימשך כך עוד ועוד. אנחנו מתכוננים להמשך המחאה, כולם חייבות וחייבים להצטרף".

זיקוקים ומדורות באיילון: "עסקה - עכשיו!"

מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: עידו ארז, עוז מועלם, מתוך האיקס של לירי בורק שביט)

במסגרת המחאה, נתיבי איילון נחסמו לצפון ולדרום באזור תל אביב. זיקוקים נורו, וגם אבוקות הודלקו על ידי המפגינים שירדו לכביש. שוטרים תועדו מנסים לפנות בכוח מפגינים שהתיישבו על הכביש. אלפים ירדו לכביש, ובאיילון צפון הודלקו לפחות שלוש מדורות - כשההמונים צועקים שלל סיסמאות, ובהן "עסקה - עכשיו". מפגינים צעדו וירדו גם לאיילון דרום. "ארון קבורה" המסמל את רצח ששת החטופים בשבי הורד גם כן לכביש שם.
בנתיבי איילון אמרו שקשה לדעת מתי הכבישים ייפתחו מחדש, לאחר שכאמור המפגינים הדליקו מדורות על הנתיבים ופיזרו פסולת, בין היתר קרשים, ברזלים ומסמרים. בדומה ל"ליל גלנט", ההערכה היא כי ייקח כמה שעות לנקות ולפנות את הכביש.
לפחות 20 מפגינים נעצרו הערב במחאות בתל אביב. המשטרה מסרה כי שוטרת "נפצעה במהלך הפרת סדר" ואיבדה את הכרתה - אך לא פירטה כיצד. השוטרת פונתה לבית החולים. בהמשך טענו במשטרה כי היא נחתכה מגדר שהמפגינים דחפו לעברה. בנוסף, מפגין כבן 51 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה של כ-2.5 מטרים במהלך ההפגנה. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים איכילוב.
המשטרה השליכה רימוני הלם על המפגינים שחסמו את כבישי איילון. בין היתר נפגעה מפיצוץ הרימונים גם ח"כ נעמה לזימי (הדמוקרטים), שמגיעה להפגנות בתל אביב לעיתים קרובות.
מארגני המחאות טענו כי ברחבי הארץ הפגינו היום 700 אלף בני אדם, וכי מספר המשתתפים בהפגנה המרכזית בבגין ובקפלן בתל אביב עמד על 550 אלף. בחדשות רשת דווח כי לפי הערכה של Crowd Solutions, בתל אביב הפגינו 280 אלף בני אדם.