במערכת הביטחון מתכוננים לימי חודש הרמדאן שצפויים להתחיל מחר (ראשון), ומנסים בכל דרך למנוע התפרצות של גל טרור בירושלים, ביהודה ושומרון וגם בלב הערים בישראל. מנגד, חמאס ינסה לנצל את ימי הרמדאן כדי להדליק מלחמת דת רב-זירתית.
"חודש הרמדאן הוא קרקע פורייה לצאת למלחמת ג'יהאד בכופרים", מסביר גורם ביטחוני. כבר עכשיו בשטח מנסה חמאס ביתר שאת להדליק את הצעירים הפלסטינים לצאת להתקומם נגד צה"ל, כשהוא מקבע נרטיב לפיו ישראל פוגעת בתפילות באל-אקצה. החשש הגדול הוא מפיגועים שיתחילו בירושלים ויקרינו ישירות על יהודה ושומרון, ומשם יגיעו ללב הערים בישראל.
2 צפייה בגלריה
מהומות בהר הבית
מהומות בהר הבית
אבטחה מוגברת בהר הבית
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
החשש של מערכת הביטחון הוא "מפיגועי השראה" – מפגעים בודדים שהחליטו לבצע פיגוע אחרי שראו תיעוד או "הצלחה" של פיגוע אחר. במערכת הביטחון מנסים לאתר ולנטר מסיתים בולטים ברשתות ועד כה מתחילת המלחמה נעצרו עשרות כאלה. בנוסף, העובדה שלאחר הפיגוע המחבלים מסוכלים באופן מהיר יחסית, משפיעה מאוד על ההרתעה.
על אף כמה פיגועים שהתרחשו לאחרונה ביהודה ושומרון, בחמאס – בטח נוכח המלחמה בעזה – ציפו להרבה יותר. הפעילות האגרסיבית של פיקוד המרכז בלב מחנות הפליטים, חיסול וסיכול מחבלים בדרכם לפיגועים, ומעצר של אלפים, הרתיעו לא מעט צעירים בשטח. מאז מבצע שומר החומות צה"ל לא פעל בכזו חופשיות מבצעית באיו"ש. במערכת הביטחון לא רואים עלייה בהתראות, אך בתקופת המלחמה רף המוכנות ממילא בשיאו. בנוסף, בעקבות הקושי לייצר התראה על מה שמכונה "המפגע הבודד", בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש, לצד הפעילות ההתקפית, חידדו נהלים ללוחמים בעמדות בצירים וביישובים.
במהלך החג יהיה מורכב יותר עבור כוחות צה"ל לפעול מבצעית בלילות במוקדי טרור, משום שהפלסטינים ערים עד מאוחר כדי לשבור את הצום. ייתכן שהדבר יביא ליותר פעילות במהלך היום דווקא.
אחד המרכיבים העיקריים של חמאס וארגוני הטרור להבערת השטח הוא תיעוד הפיגועים. זמן קצר אחרי פיגוע המשיכה שכלל התפוצצות מטען על כוח צה"ל סמוך לחומש שלשום, הפיצו המחבלים תיעוד של האירוע. הסרטונים מתפשטים ברשתות במהירות, כשאליהם מוצמדות קריקטורות, בדרך כלל עם מוטיב דתי.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
לקראת הרמדאן מופצים ברשת סרטוני תיעוד של פיגועים שבוצעו בעבר, בחלקם גם בירושלים, תוך קריאה לבצע פיגועים במהלך החג. הימים המורכבים ביותר מבחינת מערכת הביטחון הם ימי שישי אחרי התפילות, כשהמתפללים יוצאים גם להר הבית.
עם זאת, במערכת הביטחון מודעים לכך שיש צורך לפעול ברגישות רבה, שכן הגבלת חופש הדת תשחק לידי חמאס, ותשפיע על כל העולם הערבי, ולא רק כלפי פנים. במקביל, חמאס וארגוני טרור נוספים מעבירים אלפי שקלים לכל מי שירצה לבצע פיגוע. זה לא חדש, אבל העובדה שהפיגוע מקבל אלמנט דתי, לצד העובדה שלא מעט פלסטינים כבר בלי עבודה בישראל תקופה ארוכה, מגבירה את החשש במערכת הביטחון שצעירים פלסטינים יתפתו לכסף וייכנסו למעגל הטרור.