"אם חמאס חושב שבסיום הפעולה ברפיח תסתיים הלחימה - צפויה לו אכזבה": כך אמר גורם ישראלי בכיר בצוות המשא ומתן, שציין כי "ישראל תמשיך לנהל מערכה צבאית חזקה ואפקטיבית. הצבא הכין את המשך הפעולות גם אחרי סיום הלחימה ברפיח, וישראל תישאר בעזה".
תיעוד מפעילות סיירת הנח"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
תיעוד: יחידת אגוז פועלת במרחב רפיח
תיעוד: יחידת אגוז פועלת במרחב רפיח
כוחות במרחב רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי הגורם הבכיר, "הפסקת מלחמה מראש משמעותה גזירת גורלם של החטופים - קרי גברים והחזרת גופות - ולכן הפסקת מלחמה מוחלטת והסגת כוחות צה"ל מחוץ לרצועה תיתכן רק במסגרת משא ומתן ואחרי ייצור מנגנונים שיאפשרו לוודא יישום מלא של ההסכם.
"ישראל ראתה, גם בעסקה האחרונה וגם בעשור האחרון עם החטופים האחרים, שחמאס לא עומס בהסכמים. חייבים לוודא שיש מנופי לחץ ליישומו של ההסכם. אנחנו צריכים וודאות ברורה שחמאס לא ישנה את תנאי העסקה תוך כדי תנועה".
על ההצעה הישראלית העדכנית לחמאס, שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתחילת החודש, אמר הגורם כי "לא יתקיים משא ומתן על מתווה אחר. אין אף גורם שיכול לשנות את מתווה ביידן, שהתקבל על ידי מועצת הביטחון של האו"ם. תשובת חמאס למתווה הזה כמוה כסירוב מוחלט". הוא הוסיף בשנית כי "גם אחרי שצה"ל יסיים את הפעולה ברפיח הוא יישאר ברצועה במלוא העוצמה ובהיקף משמעותי להמשך פעילות צבאית עצימה. יש לצה"ל תוכניות פעולה אופרטיביות משמעותיות שייחשפו בהמשך".
4 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו. ההצעה הישראלית נדחתה?
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
4 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת לשחרור חטופים
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
4 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: קובי קואנקס)
ביידן הציג בנאומו את ההצעה הישראלית, שמטרתה לשחרר את כל החטופים הישראלים שמוחזקים ברצועת עזה כבר שמונה חודשים ויותר, בשלבים. לפי דיווח ברשת אל-ג'זירה הקטארית, שפרסמה את המסמך המלא שמהווה את הבסיס לעסקה, תחילה ישוחררו 7 חטופות, לאחר מכן יצא לפועל החלק של "השחרור ההומניטרי" במסגרתו ישוחררו פצועים, חולים וקשישים - בתמורה למספר מוסכם של מחבלים מהכלא הישראלי. המסמך שפורסם כולל שלושה שלבים, כל אחד מהם - נכתב - יימשך שישה שבועות.
בישראל ציינו לאחר מכן כי חמאס דחה את המתווה, כשהציג "תיקונים" - הנוגעים בין היתר לנסיגת צה"ל, לאסירים הפלסטינים שהוא רוצה לשחרר ולרשימת הערבות להסכם.
בנוסף דרש ארגון הטרור - על פי דיווח בעיתון אל-מג'לה - כי ביום ה-22 לעסקה תשחרר ישראל את כל משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש. כמו כן, חמאס דורש "להחיל את המפתחות בעסקת שבויים גם על הישאם סייד ואברה מנגיסטו, אם הם בחיים" - במטרה להגדיל את מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו, וכן להשיב את תנאי האסירים והעצורים בבתי הכלא לאלו שהיו לפני 7 באוקטובר, להמשיך את פעילותה של אונר"א ו"לספק חשמל מסביב לשעון בכל אזורי הרצועה".