ראש העיר קייב ואחיו במסיבת עיתונאים | רונן ברגמן מדווח מאוקראינה
(צילום: זיו קורן)

בקצהו של פארק ולאדימירו קאלבה, ליד הכיפה המוזהבת של כנסיית סנט מישל, עמלים תושבי העיר להגן על אחד מנכסי צאן הברזל של התרבות שם: פסל רחוב מרהיב של דנטה. איש האשכולות האיטלקי, שהיה גם קצת פוליטיקאי וגם קצת סופר, התפרסם בעיקר בזכות "הקומדיה האלוהית", שתיאוריו על האש, הגופרית והתופת טבעו את המונח "הגיהנום של דנטה".
"וככה גם אנחנו כאן בקייב", אמר באנחה אחד מהתושבים שעמל לארוז שקי חול. "בדיוק כמו בתופת של הגיהנום של דנטה, אנחנו מכינים פה שקי חול כדי לארוז אותם ולהגן על הפסל, כי אנחנו חוששים מאוד שעוד מעט יירד פה מהשמיים ים של תופת, ואש, וטילים ורקטות - כמו בתיאורים הנוראיים שלו. חשוב לנו מאוד להגן על הילדים ועל הנשים, אבל גם על הפסלים והתרבות שלנו".
6 צפייה בגלריה
ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו עם רונן ברגמן כתבנו
ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו עם רונן ברגמן כתבנו
""אין דרך להבטיח שמה שקרה במריופול לא יקרה כאן". ראש העיר קייב ואחיו
(צילום: זיו קורן)
משאית שנסעה אחורנית נכנסה לתוך הפארק והרימה את תא המטען. מתוכו גרפו המקומיים שקים לבנים, מילאו אותם ודחסו, וסגרו עם פלומבה קטנה. אחר כך העמיסו אותם על הגב, הלכו כ-30 מטר אל הפסל והניחו את השקים בצפיפות מסביבו בטבעת, ועליה עוד טבעת, ועליה עוד אחת - עד שלאט לאט הלך הפסל ונעלם. דמות פניו של דנטה הלכה, התכסתה ונעטפה. האיש הביט בו בסיפוק ואמר: "אולי כך הצלחנו להציל את דנטה".
לא רחוק משם כינס אתמול ראש העיר קייב, ויטלי קליצ'קו, מסיבת עיתונאים. הוא היה שם ביחד עם אחיו הצעיר ממנו, אך הזהה לו כמעט במימדים: שניהם אלופי עולם באיגרוף במשקל כבד. הוא העוזר הצמוד והבלתי רשמי, אך הכל יכול שמסביב לאיש שנמצא כעת במרכז תשומת הלב העולמית. לפי חלק מההערכות של שירותי המודיעין של אוקראינה, הוא במקום השני אחרי הנשיא וולודימיר זלנסקי ברשימת המבוקשים לחיסול בידי המודיעין הרוסי.
ביום שני בערב הודיע קליצ'קו על עוצר מוחלט וקפדני - מי שיוצא החוצה ייחשב כאויב ועשוי להיעצר, אם לא גרוע מכך. מקורות אוקראינים סיפרו לנו כי הוא עשה זאת אחרי שהגיע מידע ברמת אמינות גבוהה על עוד יחידות מתנקשים שהרוסים מנסים לשלוח לעיר. מתוך כוונה לבודד אותם משאר האכולוסייה, דאגו שכל האזרחים יישארו בבית. בכיר אוקראיני אמר כי אכן במהלך הלילה נתפסו כמה עשרות חשודים, שחלקם הודו כי היו במשימות סיור וחבלה בעיר. "קיבלנו מידע מהצבא שלפיו עלינו להיערך להתקפה", אמר קליצ'קו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אתמול, "ופעלנו לפי המידע הזה. התוצאות היו טובות".
6 צפייה בגלריה
ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו עם רונן ברגמן כתבנו
ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו עם רונן ברגמן כתבנו
(צילום: זיו קורן)
6 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
(צילום: זיו קורן)
אבל אנשיו של קליצ'קו לא לוקחים סיכונים. הם הודיעו לנו ולעוד כמה עיתונאים את זמן הפגישה ומיקומה הייחודי, ליד פסל ענק שהוא סמל העיר קייב, בלב הפארק, רק כשעתיים קודם לכן. קליצ'קו ואחיו הם שני פרפורמרים מעולים שמכירים את סודות ההופעה לפני קהל. העוצמה של ההופעה שלהם, כמו שני פסלים של מצביאים רומאיים לבושים בבגדי קרב, דומים כה זה לזה ומדברים באנגלית פשוטה וישירה, לעיתים כמעט בוטה - בוודאי לא נעלמה מהם.
"היינו שלושה וחצי מיליון תושבים כאן לפני הפלישה, ועכשיו כחצי מהם עזבו", אמר קליצ'קו בהתייחסות להכנות לאפשרות של התקפה רוסית. "לגבי אלה שנותרו, אני אחראי - כראש העיר קייב - לוודא שניתן חיים טובים, לרבות חשמל, חימום ומים לכל התושבים. בזכות וולדימיר (אחיו של ראש העיר - ר"ב) שאני מאוד מעריך, יש לנו קשרים בינלאומיים נרחבים עם אנשי עסקים ופוליטיקאים בכל העולם. הם מסייעים לנו בקבלת עזרה, ומאות משאיות שמגיעות לכאן כל העת ופורקות מזון ומצרכים אחרים".
6 צפייה בגלריה
נזקי הפגזות בקייב
נזקי הפגזות בקייב
ספר תנ"ך שרוף בדירה בקייב שהופגזה
(צילום: AFP)
הרוסים, הוא סיפר את האמת העצובה הידועה לכולם, הרסו באופן שיטתי שכונות וערים במקומות אחרים. "80 אחוז מהמבנים במריופול אינם קיימים יותר. אין לי דרך לצערי להבטיח שזה לא עומד לקרות כאן", אמר קליצ'קו, ובדיוק כשאמר את הדברים, פיצוצים עזים ואזעקות מכל רחבי העיר פילחו את האוויר. הקליצ'קואים המשיכו כאילו לא שמו לב לאזעקה, ודיברו אל העיתונאים: "אני רוצה להגיד תודה לכל אישה וגבר שנמצאים כאן. אתם הנשק נגד התעמולה הרוסית. אתם מדווחים על האמת, ואתם חסרי פחד. כולנו, כל העם האוקראיני רוחשים לכם המון כבוד".
6 צפייה בגלריה
הרס מהפגזות בקייב
הרס מהפגזות בקייב
נפל של רקטה בקייב
(צילום: רויטרס)
ראש העיר אמר לנו כי לא ידוע לו כרגע על הכנות או תוכניות מעשיות לקראת ביקורו האפשרי של ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט. "ישראל צריכה לקחת צד. היא לא יכולה להמשיך ולשמור על ניטרליות לכאורה, היא לא יכולה לתווך בזמן שהיא לא נוקטת עמדה ברורה. ישראל צריכה לעשות הרבה יותר!", אמר בנימה תקיפה מאוד.
קליצ'קו הוסיף: "אנחנו עומדים כאן בלב קייב, מאחורינו המלאך, סמל העיר, המגן על העיר שלנו. מכאן אנחנו אומרים - לא ניכנע. התקשורת היא כרגע נשק חשוב מאוד, אולי יותר חשוב מנשק בשדה הקרב - כדי לספק לעולם מידע אובייקטיבי ואמיתי על המתרחש כאן ולהסביר כי המלחמה על מה שחשוב והערכים שלנו ושלכם כבר החלה".