2 צפייה בגלריה
סיפוח ישוב בבקעת הירדן מבואות יריחו
סיפוח ישוב בבקעת הירדן מבואות יריחו
מבואות יריחו בבקעה. הקריטריון המרכזי: אם היישוב עתיד להיות מוסדר
בדרך לחיבור מאחזים והתנחלויות בשטחים לחשמל ולתשתיות נוספות: בשבועות האחרונים התקיימו דיונים ערים במשרדי הממשלה על מתווה לחיבור מאחזים בלתי חוקיים לתשתיות במטרה לקדם אופק הסדרתי לתושבים.
נכון, לעכשיו, מבין כ-30 מאחזים שנכללו ברשימה שהועברה בין משרדי המשפטים והביטחון, נמצאים נופי נחמיה, מבואות יריחו, אחיה ואביגיל, אלא שגורמים המעורים בפרטים אמרו ל-ynet כי שר הביטחון גנץ התנה את אישור חיבורם של היישובים לחשמל בחיבור של כ-10 כפרים פלסטיניים בשטחי C, ובכך למעשה להסדיר אותם.
ישנם לא מעט כפרים שלא שייכים לרשות הפלסטינית, ונמצאים סמוך ליישובים ישראליים, אך יצוין כי הרשימות עדיין לא סגורות, וראשי המתנחלים הציבו כמטרה לקבוע קריטריון שיוכל להתאים לכמה שיותר מאחזים, והוא הסיכוי שיוסדר בעתיד.
חברי הכנסת מהימין טוענים כי המתווה המתגבש, שכולל הסדרה של כפרים פלסטיניים, יקדם משמעותית הקמת מדינה פלסטינית. ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, בהם ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) ויואב קיש (הליכוד), אף שיגרו מכתב לשר השיכון זאב אלקין, ובו ביקשו שימנע את הסדרת הכפרים.
2 צפייה בגלריה
פינוי מאחזים בבנימין
פינוי מאחזים בבנימין
מאחז בבנימין. ארכיון
"נודע לנו ששר הביטחון מתכוון לנצל באופן ציני את הדרישה לחיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל על מנת להלבין מאחזים פלסטיניים שהוקמו כחלק מ'תוכנית פיאד', תוכנית ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על השטח שמטרתה חנק ההתיישבות הישראלית והקמת מדינה פלסטינית באופן חד-צדדי", כתבו הח"כים מהאופוזיציה. "אנו מזהירים כי צעד כזה יגרום יותר נזק להתיישבות ולארץ ישראל מאשר תועלת".
הנמען, השר אלקין, נבחר בקפידה זאת משום שהוא היה זה שהתעקש על הוספת תקנים ליחידת האכיפה של המנהל האזרחי שתאכוף בנייה בלתי-חוקית מצד פלסטינים בשטחי C. במכתב ציינו ראשי השדולה כי "לפי ההסכם הקואליציוני, ולדרישת סיעתך 'תקווה חדשה', מחויב שר הבטחון גנץ להבטיח את האינטרס הלאומי בשטח ולמנוע את ההשתלטות הפלסטינית. לצערנו, שר הבטחון פועל כבר חודשים ארוכים בניגוד ובהיפוך מוחלט לסעיף זה ובמקום להבטיח את האינטרס הישראלי בשטח – הוא מקדם את האינטרסים של הרשות הפלסטינית". בנוסף טוענים ראשי השדולה כי קיימות אפשרויות לחבר את המאחזים היהודיים לפי חוק מבלי לעשות זאת לפלסטינים. בינתיים, שר השיכון לא השיב לחברי האופוזיציה.
יו"ר מפלגת "הציונות הדתית" התייחס לפרסום ואמר: "ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון הוקמה על ידי ממשלות ישראל לדורותיהן משיקולים ציוניים, לאומיים, אסטרטגיים וביטחוניים. את המאחזים הערבים ביהודה ושומרון הקימו הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופי משיקולים לאומיים אסטרטגיים ערביים הסותרים את אלה שלנו. הניסיון הציני של גנץ ליצור ביניהם סימטריה משקף תפיסת שמאל קיצונית החותרת להקמת מדינת טרור ערבית בלב ארץ ישראל ואבדן דרך ערכי וציוני. שיתוף הפעולה של מי שמכנים עצמם 'ימין' בקואליציה עם הצעדים המעשיים שמקדם גנץ בכיוון יהיה בכיה לדורות ולא ייסלח".
בפורום "ההתיישבות הצעירה" אמרו בתגובה על הפרסום: "נדהמנו לגלות הבוקר שחברי הממשלה מהמחנה הלאומי מאפשרים לקדם על גבינו את הלבנת המאחזים הפלסטינים שנועדו בעיקר לחנוק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ולסייע בהקמת מדינה טרור ערבית. אנו מביעים שאט נפש מהעובדה שמדינת ישראל עושה השוואה בינינו לבין מי שכל מטרתם היא השמדת מדינת ישראל והשתלטות על שטחיה".
מנגד, ב"שלום עכשיו" מסרו כי "האינטרס הישראלי הוא פינוי כל 144 המאחזים הלא חוקיים בשטחים, לא להלבין אותם. זהו מהלך מסוכן שונותן פרס לעבריינות והופך מאחזים להתנחלויות שיתרחבו ויקשו על הסיכוי לשלום. שר הביטחון חייב להתעורר ולא להיכנע לקמפיין שקרי שהופך עבריינות ואלימות להתיישבות צעירה. גנץ חייב לעמוד לצד אזרחי ישראל כשהימין המתנחלי גורר את כולנו למציאות של מדינה דו-לאומית".