2 צפייה בגלריה
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
שגרירות אוקראינה בישראל השיקה בצעד חריג קמפיין ממומן שבו היא מבקרת את הממשלה בירושלים על "העיכוב המתמשך" במתן טיפול לחיילים אוקראינים שאיבדו גפיים במהלך הלחימה נגד רוסיה.
כחלק מהקמפיין, השגרירות פרסמה ברשתות החברתיות תמונה של חייל אוקראיני בן 19 בשם דליל, שאיבד את שתי רגליו בהתקפה רוסית, וכעת זקוק להשתלת פרוטזות בדחיפות. "ממשלת ישראל לא מוכנה לטפל בו רק כי הוא אוקראיני", זועקת המודעה שהתפרסמה עם הלוגו הרשמי של השגרירות האוקראינית.
עוד נכתב במודעה: "אוקראינים רבים איבדו חלקי גוף במתקפות הרוסיות. ישראל היא מעצמה בינלאומית בתחום הפרוטזות, ולכן אנחנו מצפים מהממשלה שתעשה את הדבר המוסרי הנכון ותסייע לדליל ולעוד אוקראינים רבים אחרים לחזור ללכת. אין שום הצדקה לעיכוב המתמשך של הסיוע בתחום הומניטרי זה".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ. אמר שיבחן, אבל אף חייל אוקראיני לא טופל בישראל
(צילום: מוטי קמחי )
סוגיית הטיפול בחיילים אוקראינים במערכת הבריאות הישראלית עלתה בחודשים האחרונים במגעים בין המדינות. שר הבריאות האוקראיני ויקטור ליאשקו העלה את הבקשה בפני עמיתו הישראלי ניצן הורוביץ, שלא שלל את הבקשה ואמר שהנושא ייבחן. גורם מדיני אמר לפני כחודש שישראל מוכנה לקבל פצועים מאוקראינה, כולל חיילים. אולם, בפועל עד כה לא הגיע לישראל אף חייל אוקראיני לקבלת טיפול רפואי.
גורמים בממשלה זועמים על הקמפיין וחושבים שמדובר בצעד שחורג מהכללים הדיפלומטיים, לפיהם נציגות דיפלומטית זרה לא מבקרת את הממשלה במדינה המארחת. "הסגנון הזה לא מקובל. יש דרך להעביר בקשות ולא נהוג ששגריר זר מלבין את המדינה שבה הוא לא יותר מאורח", אמר גורם מדיני.
גורמים בכירים בירושלים הביעו פליאה על הפוסט הממומן והאגרסיבי של האוקראינים, בעיקר לאור ההתגייסות הישראלית להעברת סיוע הומניטארי ורפואי נרחב לאוקראינה. ישראל הטיסה ילדים חולי סרטן לטיפול בארץ, שלחה לאוקראינה בית חולים שדה, תרופות, מזון, גנרטורים ועוד.
שגריר אוקראינה בישראל במסיבת עיתונאים
(צילום: אריק מרמור )

עוד לפני הקמפיין, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק תקף לפני כשבועיים בחריפות את הממשלה במסיבת עיתונאים, ואמר כי "אנחנו מבקשים מישראל לקבל חיילים לשעבר שגפיהם נגדעו כדי להתאים להם פרוטזות – והיא מתמהמהת. אין סיוע יותר הומניטרי מזה. מדינות באירופה כבר קלטו 250 חיילים. למרות שכאן המלחמה כבר לא מסוקרת כמעט בתקשורת - היא עדיין נמשכת בכל העוצמה והסוף אינו קרוב כלל. הממשלה בירושלים צריכה לשקול את ההיבט המוסרי ולהחליט אם היא תצטרף לצד הצודק כמו דמוקרטיות אחרות בעולם".
קורניצ'וק התייחס גם לבקשות האוקראיניות מישראל שנוגעות לסיוע ביטחוני: "בעוד שרוסיה שוחטת את אזרחינו – ישראל נשארת ב"אזור הנוחות שלה" ונמנעת מלהגיש לאוקראינה עזרה הגנתית מינימלית. אנחנו מבקשים כלי הגנתי בדמות "כיפת ברזל" וכלים הגנתיים דומים. כפי שישראל מגינה על תושבי עוטף עזה מירי החמאס – אנחנו חייבים להגן על אזרחינו – נשים, ילדים וגברים מפני הפגזות שטובחות בהם".