הרשויות בארה"ב וסקוטלנד הודיעו בצהריים (יום א') על מעצרו של גבר לובי, שמואשם שהרכיב את מטען החבלה שהתפוצץ בטיסה 103 של "פאן אם" ב-21 בדצמבר 1988.
המטוס של חברת התעופה האמריקנית, שטס מלונדון לניו יורק, התפוצץ והתרסק בעיירה הסקוטית לוקרבי. 270 בני אדם נהרגו באסון: 259 מהם היו נוסעים ואנשי צוות שהיו בטיסה. שאר ההרוגים הם תושבים שהריסות המטוס נפלו על בתיהם. מדובר בפיגוע הטרור הקשה ביותר שידעה בריטניה.
2 צפייה בגלריה
אסון לוקרבי סקוטלנד 1988
אסון לוקרבי סקוטלנד 1988
הריסות המטוס שהתפוצץ והתרסק
(צילום:AP)
הנאשם בייצור הפצצה, אבו אגילה מוחמד מסעוד חייר אל-מרימי, נעצר כשנתיים אחרי שארה"ב הגישה כתב אישום נגדו. ב-2020 טען משרד המשפטים האמריקני שלאל-מרימי היה חלק מרכזי באסון לוקרבי, ושהוא היה מיצרני הפצצות המובילים במשטרו של הרודן מועמר קדאפי. לא פורסם כיצד אל-מרימי נעצר והגיע לידי ארה"ב, אך בחודש שעבר דווח שהוא נחטף על ידי מליציה בלוב. כתוצאה מכך עלו השערות שהוא יועבר בקרוב לידי האמריקנים כדי לעמוד למשפט.
אל-מרימי יהיה הנאשם הראשון באסון לוקרבי שיעמוד למשפט בארה"ב. כמו שני הנאשמים האחרים, גם הוא היה איש מודיעין בצבא הלובי. ב-2001 הרשיעה סקוטלנד את עבדלבאסט עלי מוחמט אל-מגראחי, קצין מודיעין לשעבר, בביצוע הפיגוע. הנאשם השני זוכה.
אל-מגראחי נידון למאסר עולם, וטען כי הוא חף מפשע. הוא שוחרר על-ידי סקוטלנד כבר ב-2009 אחרי שאובחן כחולה בסרטן. כעבור שלוש שנים מת בלוב, והמשיך להכחיש את מה שיוחס לו.
2 צפייה בגלריה
אסון לוקרבי סקוטלנד 1988
אסון לוקרבי סקוטלנד 1988
אנדרטה לזכר הקורבנות
(צילום: רויטרס )
ב-2017 נרשמה פריצת דרך בחקירת הפיגוע, כשגורמים אמריקנים קיבלו לידיהם עותק של דברים שאמר אל-מרימי לכוחות הביטחון בלוב ב-2012 - אחרי שנלקח למעצר בעקבות נפילת המשטר של קדאפי שנה קודם לכן. באותה שיחה הודה אל-מרימי שהוא בנה את הפצצה שהתפוצצה במטוס, ושיתף פעולה עם שני גורמים נוספים. הוא טען שהפיגוע היה בהוראת המודיעין הלובי, וכי קדאפי הודה לו ולשאר המעורבים אחרי הפיגוע הקטלני בשמי העיירה הסקוטית.