נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תקף הערב (רביעי) את דונלד טראמפ וחברים נוספים במפלגה הרפובליקנית, שלדבריו אחראים ל"הפצת שקרים חסרי אחריות" שנוגעים לסופת ההוריקן הקטלנית "הלין" – שהיכתה בחודש שעבר בפלורידה ובמדינות נוספות, וגבתה את חייהם של 230 בני אדם לפחות.
בזמן שארה"ב נערכת להגעתה של סופה נוספת לפלורידה, סופת ההוריקן "מילטון" שצפויה להיות קטלנית אף יותר, אמר הנשיא כי הטענות על כך שהממשל "שולט במזג האוויר" פוגעות באמון של הציבור בכוחות החילוץ וההצלה, ומזיקות במיוחד למי שזקוקים – או יזדקקו – לסיוע.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ, מרג'ורי טיילור גרין
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ, מרג'ורי טיילור גרין
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ ומרג'ורי טיילור גרין
(צילום: צילום: AP Photo/Susan Walsh צילום: Kevin Dietsch/AFP צילום: AP)
ביידן אמר את הדברים בזמן שהוא וסגניתו קמלה האריס קיבלו עדכון על התקדמות סופת ההוריקן "מילטון" לחופי פלורידה, שמוגדרת בשלב זה כהוריקן בדרגה 4. בפלורידה, ובמדינות השכנות באזור, עדיין מנסים להתאושש מההרס שהותירה הסופה "הלין".
בימים האחרונים הפיצו גורמים רפובליקנים – ובמיוחד חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין – טענות על כך שהממשל הדמוקרטי "שולט במזג האוויר". מהטענות עולה כי הוא למעשה "מהנדס" את מזג האוויר ואחראי להגעתן של "הלין" וסופות אחרות לחופי ארה"ב.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בעדכון על סופה סופת ה הוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
ג'ו ביידן בעדכון על סופה סופת ה הוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
ביידן בעדכון על סופת ההוריקן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
חברת הקונגרס טיילור גרין, שידועה בהתבטאויות קיצוניות ובקידום תיאוריות קונספירציה, אמרה כי "מישהו שולט במזג האוויר" וציינה את העובדה שהסופה "הלין" היכתה בעיקר במדינות "אדומות", כאלו שנוטות להצביע למפלגה הרפובליקנית.
"זה מגוחך שמשקרים לכם ואומרים שאי אפשר לעשות את זה", כתבה המחוקקת מג'ורג'יה השבוע ברשתות החברתיות. "תשאלו את הממשל שלכם אם יש שליטה או מניפולציה במזג האוויר. האם אי פעם נתת להם רשות לעשות את זה? האם אתם משלמים על זה? בוודאי שכן".
4 צפייה בגלריה
מרג'ורי טיילור גרין חולצה עם כיתוב לייקן ריילי נאום מצב האומה של ג'ו ביידן
מרג'ורי טיילור גרין חולצה עם כיתוב לייקן ריילי נאום מצב האומה של ג'ו ביידן
גם רפובליקנים מחו נגד טיילור גרין: "צריך לבדוק לה את הראש"
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
בימים האחרונים בבית הלבן – וגם בקרב הרשויות במדינות שנפגעו בסופה "הלין" – מכחישים גם את השקרים שנוגעים לטיפול בנזקי ההוריקן. טראמפ, טיילור גרין ורפובליקנים אחרים, תקפו בעיקר את FEMA – הסוכנות לטיפול במצבי אסון – וטענו כי היא מעבירה למהגרים את כספי הפיצויים של נפגעי הסופה "הלין", ותשקיע במהגרים גם על חשבון נפגעי הסופה "מילטון".
"היו טענות שמחרימים רכוש, ושאנשים שנפגעו בסופות יקבלו רק 750 דולר במזומן. זה פשוט לא נכון. הם גם אומרים שהכסף שנחוץ לטיפול במשבר מועבר למהגרים. איזה דבר מגוחך לומר, זה לא נכון", אמר ביידן, וציין גם את דבריה של טיילור גרין, "שאומרת שהממשל הפדרלי שולט במזג האוויר. זה כבר מעבר למגוחך, זה חייב להיפסק. ברגעים כאלה אין מדינות 'כחולות' או 'אדומות'".
4 צפייה בגלריה
פלורידה סופה סופת הוריקן הלין ארה"ב
פלורידה סופה סופת הוריקן הלין ארה"ב
נזקי הסופה "הלין" בפלורידה
(צילום: REUTERS/Marco Bello)
גם פוליטיקאים מהמפלגה הרפובליקנית, שמייצגים בקונגרס אזורים שנפגעו בהוריקן "הלין", מחו בימים האחרונים על טענותיה של טיילור גרין. חבר הקונגרס צ'אק אדוארד, מחוקק מצפון קרוליינה, מחה על "השמועות המזעזעות" שהפיצו "גורמים לא אמינים שמנסים להפיץ כאוס".
"אף אחד לא יכול לשלוט במזג האוויר. בבקשה תבדקו את העובדות כשאתם קוראים באינטרנט", ביקש אדוארד. גם קרלוס חימנז, מחוקק רפובליקני מפלורידה, מחה: "אין מקום לדיסאינפורמציה, במיוחד בזמנים כאלה, וכשזה באופן מכוון". על טיילור גרין אמר: "צריך לבדוק לה את הראש".