דניאל ליפשיץ, נכדה של יוכבד ליפשיץ ששוחררה אתמול משבי חמאס והתייצבה היום (שלישי) מול המצלמות כדי לספר את סיפורה, הדף את הביקורות על סבתו ועל הדברים שאמרה: "סבתא שלי עברה תופת מטורפת. היא אמרה מה שעל ליבה. היא עברה שלושה מעגלים - התופת, האנשים שפגשה מהקיבוץ - והכי גרוע - יש לה בעל שהיא לא יודעת מה איתו".
1 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב. אתמול
(צילום: REUTERS/Janis Laizans)
בריאיון לחדשות קשת אמר ליפשיץ: "היא הגיעה לאחר מסע אימים למקום שבו הייתה בשבי. שם בשבי היא קיבלה את התנאים לשרוד כי הייתה קלף שלקחו אותו. אני חושב ששימוש ציניקני באישה בת 85 שחזרה יום לפני מהשבי במסיבת עיתונאים שהיא לא מאורגנת, לא מסודרת, כולם בטירוף עליה, אני הרגשתי נורא". לדבריו, "אני פשוט מזועזע מהסיפורים שלה ויכול להגיד שמצבה לא טוב והיא נשארת בבית החולים להמשך טיפול ותצטרך הרבה זמן להתאושש".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס גם הוא לביקורת שנשמעה. "רק רציתי לחבק אותה", אמר, "אף אחד לא יוכל להיכנס לנעליה, אי אפשר אפילו להתחיל להבין את התחושות שלה. אישה מבוגרת שנחטפת ממיטתה בקיבוץ בבוקר יום שבת על ידי מחבלים שמחוללים זוועות בקיבוץ, מועברת לעזה - כשבעלה עודד עדיין נשאר שם. אני מאחל לה שתהיה בריאה ושתחלים מכל מה שעברה. צה"ל יעשה כל מה שהוא יכול כדי להחזיר את עודד ואת כל החטופים הביתה".
אתמול, לאחר ששוחררה כאמור מהשבי, התראיינה ליפשיץ בבית החולים איכילוב בתל אביב, ותיארה את הזוועות שביצעו מחבלי חמאס בקיבוץ. חרף ההתעללות שספגה עם חטיפתה והובלתה לרצועה, ליפשיץ העידה כי המחבלים פעלו לשמור על בריאות החטופים. "כשהגענו לשם קודם כל אמרו לנו שהם מאמינים בקוראן ושלא יעשו לנו רע. הם יתנו לנו את אותם התנאים שיש להם. היה עלינו משמר צמוד. הגיעו גם חובש ורופא ודאג שישלחו לנו פחות או יותר את אותם כדורים", סיפרה.
"הם מאוד דאגו לצד הסניטרי, שלא נחלה להם חס וחלילה, והיה לנו רופא צמוד שבא כל יומיים שלושה לראות מה קורה איתנו. החובש לקח על עצמו את האחריות ודאג להביא תרופות, ואם לא היו תרופות שהן אותו דבר אז נתנו תרופות מקבילות. אנחנו היינו חמישה ולכל אחד היה מישהו ששמר עליו", הוסיפה.
ליפשיץ ציינה: "חילקו אותנו לפי קיבוצים ולפי תושבים. דאגו לכל הצרכים שלנו, זה ייאמר לזכותם. היו מאוד אדיבים ושמרו שנאכל. אכלנו את אותו אוכל כמוהם, גבינה לבנה, גבינה מותכת ומלפפון, זו הייתה ארוחה ליום שלם. היחס אלינו היה טוב. הם דאגו לכל הפרטים. יש פה נשים שיודעות מה זה היגיינה נשית, הם דאגו שיהיה לנו הכל".
ליפשיץ בהצהרה לתקשורת מבית החולים איכילוב
(צילום: עידו ארז)

אחרי מסיבת העיתונאים שקיימו ליפשיץ ובני משפחתה, פרטים שצוטטו בעולם ומציירים את חמאס באור חיובי הובילו לסערה. גורמים מדיניים טענו כי בית החולים תודרך מראש בנושא, ואילו באיכילוב הכחישו שקיבלו הנחיות בנוגע לראיונות עם החטופות ששוחררו. בהמשך הגורמים הבהירו כי ההנחיה ניתנה רק בנוגע לצוות בית החולים. במטה החטופים אמרו כי לא יזמו בשום אופן את הריאיון של ליפשיץ, והיא תודרכה כפי שתודרכו יהודית רענן ובתה נטלי, שתי החטופות הראשונות ששוחררו.
מאחורי הקלעים הופנו בממשלה טענות קשות כלפי בית החולים שאפשר את קיומה של מסיבת העיתונאים. לפי גורמים מדיניים, גורמים במשרד רה"מ גם פנו כמה שעות לפני מסיבת העיתונאים לבית החולים וביקשו שלא יגידו שחמאס טיפל היטב בשבויות ששוחררו.
בהמשך הבהירו הגורמים כי בכיר בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ראה בטלוויזיה את סמנכ"לית איכילוב מתראיינת ואומרת שהחטופה הגיעה במצב טוב וקיבלה טיפול טוב. הבכיר התקשר לדובר בית החולים וביקש שיעדכן את הצוות שלו ש"זה נרטיב של חמאס וזה משרת אותם". אותו גורם לא אמר לו לדבר גם עם המשפחות.