2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
אחרי שנעצר התברר כי מדובר בשב"ח שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע הקל השבוע בעונשו של פלסטיני שנהג ללא רישיון, נמלט משוטרים שניהלו אחריו מרדף, ניסה לנגח ניידת וכמעט התנגש באוטובוס שהסיע חיילים. השופטים קבעו כי הנאשם לא נרתע מלנהוג בצורה תוקפנית ומסוכנת ולא בחל בהעמדת משתמשי הדרך בקרבתו בסכנת פגיעה, אך החליטו לקצר במעט את תקופת המאסר.
המקרה אירע בתחילת השנה בנגב, כשאחמד עווד נמלט משוטרים. שוטרים בניידת הבחינו בו ברכב בכביש 31 וכרזו לו לעצור. הוא הסיט את רכבו אל השוטרים וניסה לנגח אותם. הוא המשיך בבריחה, כמעט התנגש באוטובוס שהסיע חיילים, ולאחר מכן ירד לשטח פתוח והמשיך בנסיעה. כשהגיע סמוך לשטח אש עצר את הרכב ונמלט ברגל, כשהשוטרים אחריו, ורק לאחר מרדף ממושך הוא נעצר על ידם. לעבר אחד השוטרים קרא "בדואי מסריח". רק אחרי שנעצר התברר כי מדובר בשוהה בלתי חוקי שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה.
בית משפט השלום בבאר שבע הרשיע את עווד בנהיגה פוחזת, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ונהיגה ללא רישיון, וגזר עליו 33 חודשי מאסר. לשכת התביעות המשטרתית ביקשה לגזור עליו עונש מאסר של כ-30 חודשים, לאחר שטענה כי מתחם הענישה נע בין 18 ל-40 חודשים, ויש לתת לו עונש ברף הבינוני. סנגורו טען כי "הנאשם סך הכול טעה ואנשים אחרים היו מקבלים עונש מאסר בן שלושה חודשים". עווד ביקש שבית המשפט יקל עליו, שכן הוא רק רצה לעבוד ולפרנס את משפחתו.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
ערכאת הערעור בדרך כלל מתערבת בפסיקות רק אם אלה חורגות ממתחם הסבירות. בית המשפט המחוזי בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
השופט רון סולקין ציין בגזר הדין כי כתב האישום "מגולל מסכת אירועים שנדמה כי נלקחו מעלילת סרט פעולה, לא פחות. על בית המשפט להרים את תרומתו לביעור הסיכון של הקטל בכבישים, שנגרם על ידי מי שאינו משווה לנגד עיניו את החובה לציית לחוק, ובעיקר את קדושת חייהם של המשתמשים בדרך. אין די ברטוריקה ויש להטיל עונשים בעולם המעשה".
בית המשפט גזר עליו 32 חודשים והפעיל גם מאסרים מותנים שנגזרו עליו בתיקים קודמים - ובסך הכול הוא נשלח ל-33 חודשי מאסר. סנגורו של עווד ערער לבית המשפט המחוזי על חומרת העונש, וטען כי בית המשפט נתן עונש חמור יותר מזה שהתביעה ביקשה.
שופטי המחוזי, בראשות השופט אליהו ביתן, יובל ליבדרו ואיתי ברסלר-גונן, הדגישו את החומרה שבמעשיו אך החליטו להקל עמו. "הסטת רכב נוסע לעבר רכב אחר הנוסע במקביל אליו הינה מעשה חמור ביותר, העלול להסתיים באסון נורא. נהיגת המערער סיכנה בצורה חמורה את שוטרי הניידת שדלקה אחריו והעמידה בסכנה את נוסעי האוטובוס והרכב שנסעו בקרבתו. העובדה שהאירוע הסתיים ללא פגיעות בנפש איננה צריכה לעמעם את חומרת המעשים", כתבו השופטים.
עוד הדגישו כי "עזות הפנים של המערער, שלא נרתע מלנהוג בצורה תוקפנית ומסוכנת כלפי שוטרים ולא בחל בהעמדת משתמשי הדרך בקרבתו בסכנת פגיעה ובלבד שהוא עצמו יתחמק מידי אנשי החוק, מלמדת על חוסר אכפתיות לגורלו של האחר, חוסר גבולות ואי מורא דין". בנוסף, לחובתו היו הרשעות קודמות של נהיגה ללא רישיון וכניסה לישראל ללא היתרים. למרות הדברים האלה החליטו לקצר במעט את תקופת המאסר ולהעמידה על 30 חודשים.
השופטים הסבירו בהכרעתם כי החליטו לקצר את העונש בגלל "מכלול הנתונים והנסיבות". ערכאת הערעור בדרך כלל מתערבת בפסיקות רק אם אלה חורגות ממתחם הסבירות, כך שההבדל בין 30 חודשי מאסר ל-33 הוא קטן, אך המסר שההחלטה מעבירה לציבור הוא משמעותי.