4 צפייה בגלריה
הנאשם חביב אבו חביב
הנאשם חביב אבו חביב
חביב אבו חביב
(צילום: נחום סגל)
בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע הבוקר (חמישי) את חביב אבו חביב בן ה-43 מעכו בעבירות טרור של חבלה בכוונה מחמירה, ניסיון פציעה ממניע גזעני ובתקיפה, בעקבות ניסיון הלינץ' שביצע במרדכי כץ במהלך מבצע "שומר החומות" בקיץ 2021.
אבו חביב היה מעורב ב-12 במאי באותה שנה באירועים אלימים שהתרחשו בעכו. הוא נטל חלק יחד עם אחרים בתקיפתו של כץ , בן 28 ממושב אחיהוד שבגליל, שנפצע באורח קשה מאבן שפגעה בראשו ושהותקף בבעיטות ובמכות. בנוסף, מיוחסים לאבו חביב שני מקרי תקיפה נוספים שקדמו והתרחשו לאחר התקיפה של כץ.
4 צפייה בגלריה
מרדכי כץ
מרדכי כץ
מימין: מרדכי כץ, עו"ד חיים בלייכר ומור ג'נאשווילי
(צילום: נחום סגל)
התביעה ביקשה מבית המשפט להרשיע את אבו חביב בעבירה של מעשה טרור של ניסיון רצח, שכן לטענתה הוא, ואחרים שהיו עימו, השליכו אבנים לעבר המתלונן ותקפו אותו מתוך כוונה להביא למותו. עם זאת, בהכרעת הדין החליטו השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום להרשיע את אבו חביב בעבירה של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, ולא של ניסיון רצח.
לפי קביעת השופטים, קיים ספק סביר בקיום "היסוד הנפשי" הדרוש להרשעה בניסיון רצח. לצד זאת, הוכח מעבר לכל ספק סביר כי מעשיו של אבו חביב מבססים עבירה של חבלה בכוונה מחמירה. השופט ליפשיץ ציין כי "כשאבו חביב יצא לרחוב הוא יצא לקרב. והקרב היה מול היהודים שלשיטתו באו להתנכל לתושבי עכו הערבים. מדובר במי ש'מחפש צרות' ולא נרתע מלמצוא אותן שוב ושוב. הוא ביקש להתעמת מול המשטרה ומול יהודים משום יהדותם, ולא משום סיבה אחרת".
בכתב האישום נטען כי אבו חביב, שהבחין בכץ רץ ברחוב בדרכו לבית חמו המתגורר בעכו לאחר שחש בסכנה בשל ההתפרעויות שהתרחשו באזור, רץ לעברו כשאבן גדולה בידו, וזרק אותה בחוזקה לעבר פלג גופו העליון. אחד המתפרעים הנוספים יידה אבן נוספת לעברו של כץ.
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו

כתוצאה מיידוי האבנים, שלפחות אחת מהן פגעה בראשו, נפל כץ על הקרקע. בשלב זה, לפחות שישה מתפרעים ערבים הכו אותו באמצעות אבנים, מקלות ובעיטות בכל חלקי גופו, ובעיקר בפלג גופו העליון. אבו חביב עמד מעל כץ ויידה לעברו אבן נוספת.
לעזרתו של כץ נחלצו אזרחים יהודים וכן קצין משטרה שירה באוויר על מנת להרחיק ממנו את המתפרעים . בשל כך נמלטו אבו חביב והמתפרעים הנוספים מהמקום. בעודו מתרחק, השליך אבו חביב אבן נוספת לעבר כץ והצעירים שנחלצו לעזרתו.
כתוצאה מהתקיפה נגרמו לכץ בין היתר שני שברים ודימומים בראש, שני שברים בידו שהצריכו ניתוח, שבר חריף מלווה בתזוזה בחוליה בצוואר ושטפי דם.
בהמשך אותו ערב, לפי התביעה, השתתף אבו חביב גם בתקיפה של מור ג'נאשווילי בפינת הרחובות דרך הארבעה ויאנוש קורצ'אק, וגרם לו לפציעות קשות.
4 צפייה בגלריה
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
אבו חביב מניף את האבן
4 צפייה בגלריה
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
כץ מוטל על הכביש
סנגורו של אבו חביב, עו"ד באסל פלאח, טען בשמו כי הדמות שעליה הצביעה התביעה בסרטוני האבטחה אכן הייתה אבו חביב, וכי הוא נטל חלק באירועים המיוחסים לו, אך אף לא אחת מהאבנים שזרק לעברו של כץ פגעה בו, ובכל מקרה לא הייתה לו כוונה להביא למות המתלונן.
עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, המייצג את כץ, אמר ל-ynet לאחר מתן הכרעת הדין כי "המחבל פגע באבן במרדכי. אחרי שמרדכי היה שרוע על הקרקע מחוסר הכרה אחז המחבל אבן נוספת בידו והטיח בעוצמה לעבר הפצוע. בנס האבן פספסה את מרדכי ולא הרעה את מצבו לתוצאה קשה יותר או אף קטלנית.
אנו מצרים על פסק הדין שלא הרשיע בניסיון לרצח. עובדות המקרה עומדות בפני הרכב השופטים ומעשיו של הנאשם הם חד-משמעיים. אנו מצפים שבשלב הענישה תינתן למחבל ענישה מחמירה, שהרי גם בעבירה הנוכחית ניתן להעניש במאסר של 25 שנה. נמשיך להגיע לדיונים ולדרוש מיצוי דין עם המחבלים".
הטיעונים לעונש וגזר הדין נדחו למועד מאוחר יותר.