אנשי פיקוד העורף נעדרו מהזירה הציבורית בימים האחרונים, למרות בהלה בציבור בצל האיומים של חיזבאללה ואיראן להגיב על החיסולים בשבוע שעבר. רב-סרן במילואים יצחק טסלר הגיע הבוקר (יום ג') לאולפן ynet ואמר כי "היינו כל הזמן איתכם".
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

לדברי רס"ן במיל' טסלר, "אין שינוי בהנחיות, וגם לא משנה מאיפה מגיע האיום, ההתגוננות היא זהה. אנחנו צריכים לדעת בכל מקום שבו אנחנו נמצאים, מה זמן ההתגוננות שלנו. אם אנחנו נוסעים למקום אחר, אנחנו צריכים לדעת. לדוגמה זמן ההתגוננות בחיפה הוא רק דקה ולא דקה וחצי כמו במרכז".
בשנה האחרונה, הוא פירט, "הוצאנו יותר מ- 7,000 תוצרים גרפיים. סרטונים, מעלים כמעט בכל יום. יש לנו מוקד 104 של פיקוד העורף, שבו אנחנו מקבלים מדי יום פניות של תושבים".
אבל פתאום אתמול הייתם בכל הערוצים, אנשים הבינו שזה מתקרב. "אני שמח שאת נותנת לי את ההזדמנות להסביר. יש לנו דרך חדשה לתקשר עם הציבור, בנוסף ליישומון, בנוסף לפורטל החירום הלאומי. הדרך החדשה היא מסר אישי. זה דבר שלא תלוי ביישומון. במידה שאנחנו נרצה לתת התרעה למגוון רחב של תושבים באזור גדול, תפרוץ לכם הודעה בטלפון, אתם לא צריכים לעשות שום דבר. זה יצפצף ויהיה כתוב מה צריך לעשות.
"דרך אגב, כבר ניסו את זה בחו"ל. בצ'ילה למשל לפני מספר שנים היה צונאמי, שלחו הודעה באמצעות המערכת הזאת (סלולר ברודקאסט), אנשים התרחקו מהחוף וחיים ניצלו".
1 צפייה בגלריה
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
(צילום: פיקוד העורף)
על הדיווח בגלי צה"ל ולפיו המערכת לא עובדת ב"טלפונים כשרים" שנפוצים במגזר החרדי, אמר טסלר ש"המערכת כרגע עובדת בצורה מצוינת ביותר מ-90 אחוז מהטלפונים בישראל. אכן, יש בחלק מהטלפונים הכשרים בעיה, אבל אני יכול להגיד לך שאני קרוב לנושא הזה, גם בגלל שכל משפחתי חרדית, וגם בגלל שאני במילואים בפיקוד העורף. עובדים על זה, מנסים לפתור את זה. אבל מה שחשוב לדעת, שזה רק מענה אחד מתוך שורה של מעטפת הגנה".
הוא הוסיף: "הכי חשוב שנכין את הילדים. עכשיו אנחנו בחופש הגדול, לוודא שהילדים יודעים את ההנחיות. קודם כול, להסביר להם, כי היום לרוב הילדים כבר יש טלפון סלולרי, שאם פורצת כזאת הודעה שלא ייבהלו. פשוט, אם הם מקפידים על ההנחיות של פיקוד העורף, מצילים חיים. וזה אומר, למשל, שאם הם נמצאים ברחוב ויש אזעקה, הם צריכים להיכנס לבניין סמוך ולהיכנס למקלט או לעלות קומה אחת בחדר המדרגות".
אנחנו צריכים להיערך לשהייה במרחבים ממוגנים? יש אנשים בלי ממ"ד, אז במקלטים או במקומות אחרים, במשך שעות, אולי אפילו ימים? "טוב שיהיה בבית, במרחב המוגן, את כל הציוד הנדרש, שזה אוכל, מים לשלושה ימים, תרופות. זה לא קשור, דרך אגב, למלחמה כזו או אחרת, אלא אפילו אם יש מזג אוויר קיצוני של שלג. הנה מטלה לילדים בחופש - תנו להם להיכנס לפורטל החירום הלאומי, לראות מה צריך שיהיה במרחב המוגן, ולוודא שיש.
"דרך אגב, עניין של ערבות הדדית - אם יש לנו הורים מבוגרים, כמו אצלי, או שכנים שנגיד הבעל במילואים, תשאלו אם הם צריכים עזרה, אם חסר להם משהו".
לדברי טסלר, "לכל אדם יש פתרון. ממ"ד הוא הפתרון הטוב ביותר, אחריו מקלט, אבל גם למי שאין את זה, כמו להורים שלי, אז יש חדר מדרגות פנימי בבניין שאפשר להיכנס אליו...".
האם אנחנו צריכים להיערך לשהייה של כמה שעות? אולי אפילו כמה ימים? "אנחנו ממליצים שיהיה לנו במרחב המוגן תמיד ציוד לשלושה ימים. יש לי אחות שגרה בצפת, בזמנו הם נתקעו בשלג. טוב שנהיה מוכנים. צריכים להיות ערוכים, לא להיות בלחץ, לא לחשוש, פשוט להיות דרוכים, ולוודא שגם כל בני המשפחה, גם הילדים יודעים מה לעשות במקרי חירום, גם ההורים המבוגרים, גם השכנים, אם יש להם מוגבלות, שכולנו נהיה מוכנים, כולנו נפעל ונציל חיים".