הפרות סדר ברצועת עזה, הערב

הפלסטינים מדווחים הערב (שלישי) על הרוג ראשון מאש צה"ל בהתפרעויות המחודשות בגבול רצועת עזה. לדבריהם הצעיר שנהרג הינו מוחמד רדואן בן ה-25, מאזור חאן יונס, באזור ההתפרעויות שם. מאז חידוש המהומות בחודש האחרון - לאחר כשלוש שנים של "שקט" יחסי - נהרגו גם מתפרעים פלסטינים אחרים, אבל הם נפגעו מפיצוצי המטענים שהניחו לצד הגבול - ולא נפגעו מאש צה"ל, כפי שטוענים הפלסטינים שקרה כעת.
כ-200 עזתים התפרעו הערב במספר מוקדים שונים בגבול רצועת עזה, מחציתם מול מעבר קרני הישן בצפון הרצועה. הם הבעירו צמיגים והפעילו ארבעה מטעני חבלה - שבעקבותיהם אחת הגדרות הפנימיות נפרצה על ידי המוחים. עם זאת, הם לא פרצו את הגבול בין ישראל לרצועה. צפו בתיעוד מהפרות הסדר בגבול בנגן הווידאו שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר ברצועת עזה
הפרות סדר ברצועת עזה
המתפרעים פוצצו מטענים והבעירו צמיגים
3 צפייה בגלריה
מוחמד רדואן, ההרוג מאש צה"ל בהפרות הסדר בגבול הרצועה
מוחמד רדואן, ההרוג מאש צה"ל בהפרות הסדר בגבול הרצועה
מוחמד רדואן, ההרוג בהפרות הסדר
במשרד הבריאות בעזה עדכנו כי נוסף להרוג הפלסטיני, תשעה נוספים נפצעו מ"ירי כוחות הכיבוש הישראלי" במזרח הרצועה, בהם אחד שמצבו מוגדר קשה. ההתפרעויות הערב מגיעות לאחר שאמש החליט הדרג המדיני להאריך את ההחלטה על סגירת מעבר ארז לכ-17 אלף פועלים עזתים ביום נוסף, למרות ירידה בהיקף האלימות בגבול. גורמים בצה"ל העריכו כי חמאס מאפשר את ההתפרעויות - אך לא יוזם אותן.
היקף ההתפרעויות בחודש האחרון, בדומה להיום, הוא כמה מאות בודדות של צעירים עזתים שמגיעים לארבעה מוקדים בגבול, משליכים אבנים ומטענים על הגדר ומבעירים צמיגים. בשל ההחלטה על סגירת מעבר ארז זה היום השני ברציפות חוששים בישראל שחמאס כעת יאפשר או יורה על ירי רקטות לעבר העוטף.
כמעט במקביל, ארגון הטרור איים לחדש את "צעדות השיבה" על רקע המשבר הכלכלי ברצועה והקריאות של חמאס חו"ל, בעיקר מצידו של סלאח אל-עארורי, ללכד זירות נגד ישראל, בעקבות ההרוגים הפלסטינים הרבים בתקריות עם צה"ל בשכם ובג'נין והמתיחות בגבול לבנון עם חיזבאללה. לפני כחודש, "הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה ושבירת המצור", מי שאחראית על ארגון ההפגנות והמחאות בגדר המערכת, החלה בשיקום מחנות לאורך גבול הרצועה עם ישראל.
דחפורים ומכונות אחרות החלו לסלול כבישים לחמשת המחנות וליישר את אדמותיהם, לקראת קיום האירועים בימי שישי בעיקר. בסופו של דבר חמאס נסוג מהחלטה זו, אך היא הביאה ליצירת קבוצות כמו "הצעירים המתקוממים" בעזה, שהחליטו כסוררים להפר את הסדר בגבול, לרוב בתירוצים משתנים כמו תקיעה בשופר בימים האחרונים בהר הבית וחששות משבירת הסטטוס-קוו בהר בחגי תשרי.
בצה"ל רואים בחמאס אחראי לכך, משום שהוא מעלים עין מהפרות הסדר ומאפשר את קיומן, הגם שלא מדובר הפעם בארגון או ביוזמה שלו.