דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, חשף הערב (יום חמישי) את זהותם של תשעה מחבלים שחוסלו לפנות בוקר בבית ספר של אונר"א במחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז רצועת עזה. החשיפה הגיעה אחרי הביקורת הבינלאומית על כך שבמקום נהרגו, לטענת הפלסטינים, 45 אזרחים - והגרי אמר כי צה"ל עובד על זיהוי מחבלים נוספים שחוסלו בתקיפה. בנוסף הגרי מתח ביקורת חריפה על כלי תקשורת בעולם שפרסמו את טענות חמאס על מות אזרחים "לפני שבדקו את העובדות".
תיעוד מניסיון החדירה
(צילום: דובר צה"ל)

המחבלים שחוסלו בבית ספר של אונר"א בנוסייראת
הגרי, שמסר הצהרה מורחבת בעניין נוסייראת באנגלית, הבהיר כי "מטוסי קרב תקפו באמצעות חימושים מדויקים שלוש כיתות שבהן הסתתרו כשלושים מחבלים. עד כה אומתה זהותם של תשעה שחוסלו, ואנו עוסקים באימות זהות של מחבלים נוספים - שחלקם השתתפו בטבח. אנחנו נרדוף את כל מי שלקח חלק ב-7 באוקטובר".
הגרי הבהיר באנגלית כי המחבלים פעלו מתוך בית הספר של אונר"א, וכי התקיפה הייתה מדויקת ומבוססת מודיעין קונקרטי ממקורות רבים - שלפיו הם תכננו מתקפות נגד ישראלים, חלקן מיידיות. "עצרנו פצצה מתקתקת", אמר. "זה מה שהיה. למרות זאת דחינו את התקיפה פעמיים כי זיהינו אזרחים באזור, ועשינו מעקב אווירי שניטר את המבנה במשך כמה ימים. ביצענו תקיפה ברגע שהמודיעין והמעקב הצביעו על כך שלא היו נשים או ילדים בתוך הכיתות האלו".
לדברי הגרי, "חיל האוויר השתמש בנשק מדויק לפגוע בשלוש הכיתות הספציפיות האלה, וחלק מהמחבלים היו מחבלי נוחבה עם דם על הידיים שהשתתפו בטבח הברוטלי ב-7 באוקטובר. אנחנו עובדים לוודא את המידע לפני שנחלוק אותו (לגבי זהותם של המחבלים הנוספים, י"צ)".
הצהרתו המלאה של דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
הכותרות בעולם
הכותרות בעולם
התקיפה בכותרות בעולם
מתחם בית הספר שבו שהו המחבלים
לאחר מכן אמר הגרי: "זו הפעם החמישית שהיינו צריכים לפגוע במחבלים שפעלו מתוך מתקני אונר"א. בחודש האחרון לבדו, חמאס ביצע מלחמה מבתי ספר ובתי חולים שמשמשים מגן לפעילות הצבאית שלו. לצערנו ראינו כלי תקשורת נופלים לטקטיקה של חמאס שוב, לפני שבדקו את העובדות. בזמן שחמאס משתמש בחוק הבינלאומי, צה"ל ימשיך לפעול לפיו".
בהצהרה נחשף גם תיעוד ניסיון החדירה שבו נהרג רס"ב זייד מזאריב (34) מזרזיר. מזאריב, גשש בחטיבה המרחבית בחיל הגנת הגבולות, נפל הבוקר בחילופי אש עם מחבלים שניסו לחדור לישראל ליד כרם שלום. הגרי הודה כי המחבלים הגיחו מפיר מנהרה שנמצא 200 מטר מהגבול. כל הפרטים - כאן.
הביקורת שהשמיע הגרי על כלי התקשורת ש"נפלו לטקטיקה של חאמס" מגיעה בעקבות העובדה שכלי התקשורת המובילים בעולם סיקרו את האירוע בכותרות הראשיות כשטענת הפלסטינים, שלפיה בתקיפה נהרגו עשרות אזרחים, מקבלת בולטות לעומת ההבהרה של צה"ל כבר לפנות בוקר - שלפיה במקום שהו עשרות מחבלים. ברשת CNN האמריקנית ובכלי תקשורת נוספים ציינו כי לפי משרד הבריאות בעזה, המצוי תחת שלטון חמאס, 45 פלסטינים נהרגו בתקיפה.