לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל, הוחלט בשבוע שעבר בממשלה - על-ידי משרד המורשת בהובלת השר עמיחי אליהו - על הקמת מרכז מורשת יהדות ברית-המועצות. זוהי בשורה משמחת וחשובה דווקא עכשיו, בזמן המלחמה, כשיש אלפי חיילים ומילואימניקים ישראלים דוברי רוסית שנלחמים, וכאלה שאיבדו את חייהם למען שמירה על ביטחון ישראל - אבל רוב החברה הישראלית לא מכירה את הסיפור שלהם. אחרי שנים שבהן הודבקו לאוכלוסייה זו תוויות גזעניות, המוזיאון שיוקם צפוי לראשונה לחבר ולייצר הכרות מעמיקה של המגזר הישראלי עם יוצאי ברית-המועצות ומשפחותיהם, וזאת בתנאי שההחלטה תיושם.
למרות שאנחנו 1.2 מיליון ישראלים דוברי רוסית וילדיהם, 14.4% מהאוכלוסייה העובדת, שליש מהרופאים עד גיל 65, 20% מעובדי ההייטק - מדינת ישראל, עד עכשיו, לא חשבה שיש מקום לספר את הסיפור שלנו כחלק מהסיפור הישראלי
למרות שאנחנו 1.2 מיליון ישראלים דוברי רוסית וילדיהם, 14.4% מהאוכלוסייה העובדת, שליש מהרופאים עד גיל 65, 20% מעובדי ההייטק - מדינת ישראל, עד עכשיו, לא חשבה שיש מקום לספר את הסיפור שלנו כחלק מהסיפור הישראלי. מדובר בתיקון היסטורי, כזה שהיה צריך להתרחש לפני 30 שנה, כשהחלה העלייה הגדולה מברית-המועצות, שכן דווקא אז פרחו עלינו אינסוף סטיגמות - שהמוכרות ביותר הן שכל הרוסים אלכוהוליסטים וכל הרוסיות זונות. כך, מבלי להכיר את העלייה, רבים חרצו את דינן של כל הנשים בגלל תופעת סחר בנשים שהרימה את ראשה המכוער באותה תקופה, ושל כל הגברים בגלל תופעה שולית יחסית של בריחה לאלכוהוליזם בקרב פלח עלייה שלא הצליח להיקלט. בתקופה שבה הרב ראשי קורא לכל יוצאי ברית-המועצות "גויים", "קומוניסטים" ואפילו "אנטישמים", כולי תקווה שהקמת מרכז המורשת תשבור סוף-סוף את הסטיגמות על ״הרוסים״ ותאפשר היכרות מעמיקה עם סיפורי העלייה שלנו, אם לא למנהיגים אז לפחות לציבור הרחב.
חוסר היכרות של רוב הציבור הישראלי עם ההיסטוריה של יהדות ברית-המועצות הוא בורות בשורשים היהודיים שלהם והמשך התעמרות בהם מצד מוסדות הדת בישראל. אבא שלי מספר שכשהתאספו לעשות ברית מילה בהיחבא לאחיין שלו, הגיפו את כל התריסים והווילונות בדירה, בדקו בציציות את זהות כלל הנוכחים פן יתגנב מלשין ודיברו כל הטקס בלחש, כדי שאף אחד מהשכנים לא ידע מה מתחולל בדירה. מדובר בשנות ה-80, לא בתקופתו של סטלין. העובדה שמעל מיליון עולים הגיעו לכאן בשנות ה-90 אחרי שבמשך 70 שנה סבלו ממחיקה דתית היא לא פחות מנס יהודי. לצערי, הממסד הדתי, במקום לעשות כל שביכולתו לקרב את דוברי הרוסית ליהדות שנמחקה מהם בכוח, עושים ככל שביכולתם כדי להקשות, להרחיק ולהשניא את היהדות עלינו - באמצעות בירורי יהדות משפילים במעמד הנישואים, תהליכי גיור שלא יביישו חקירות במשטרה וביזוי המת בקבורתו מחוץ לגדר. רק לאחרונה רשות האוכלוסין וההגירה ביקשה לשלול יהדות מבני משפחה שלמה שחיה כאן כבר 30 שנה, שהוכרו כיהודים עם עלייתם ארצה על-ידי בית הדין הרבני, ורק בזכות התערבותו של בית המשפט - העוול נמנע. המרכז החדש יעזור לתקן את העוול הזה ויגלה היסטוריה יהודית עשירה ומגוונת, שכמעט ונעלמה מן העולם.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברחבי רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברחבי רצועת עזה
המשך של מלחמת העולם השנייה: לחימה בעזה
(צילום: דובר צה"ל )
לא בכדי החלטה זו התקבלה דווקא כעת, בזמן שאלפי עולים וילדי עולים מברית-המועצות לשעבר נלחמים בהגנה על מדינת ישראל. הסבים והסבתות של רבים מהם לחמו בצבא האדום והצילו את העולם מהאויב הנאצי. בזכות ניצחונם ושארית הפליטה שהגיעה לארץ קמה מדינת ישראל, אבל רוב הווטרנים לא זכו לקחת חלק בהקמתה. רק כ-47 אלף וטרנים עלו ארצה. הסבים והסבתות האלה לא חלמו שגם הנכדים והנינים שלהם יילחמו, הפעם כאזרחים במדינה יהודית דמוקרטית מול אויב שמבקש להחריב אותה. נותרו רק וטרנים בודדים בחיים. כעת הנכדים והנינים האלה, שגדלו על ברכי הסיפורים על הסבא עם ג׳קט המדליות והסבתא גיבורת המלחמה - יוכלו סוף-סוף לספר את הסיפור של הסבים והסבתות שלהם כדי שלא ייעלם יחד איתם.
אלקס ריף היא מנכ"לית עמותת "לובי המיליון" הפועלת לקידום זכויות וצרכים של ישראלים דוברי רוסית