על רקע המשך חילופי האש בין חיזבאללה לישראל ואיומי מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין להיכנס קרקעית לשטח לבנון, נעשים מאמצים דיפלומטיים בינלאומיים לפעול לרגיעה. את עיקר המאמצים להורדת הלהבות מובילים האמריקנים, אולם בוושינגטון לוקחים בחשבון שהממשלה בביירות חסרת השפעה על חיזבאללה. במקביל, גם בירושלים עורכים התייעצויות כדי לקבוע בקרוב את המשך דרכה של ישראל בעימות.
נתניהו: "לא יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים"
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן אור ירוק למגעים שמתנהלים מול האמריקנים, במעורבות השר רון דרמר, על עצירה זמנית של התקיפות בלבנון למען משא ומתן על הפסקת אש. לאמריקנים אין קשר ישיר מול חיזבאללה, ולכן המגעים בצד השני נעשים בצורה עקיפה מול ממשלת לבנון וכן מול גורמים אירופאים, ובכללם הצרפתים. במקביל, גם באיראן מעורבים בניסיון למנוע מלחמה כוללת. לפי גורם ישראלי, "אנחנו מתקרבים לצומת של הכרעות לאן המלחמה הולכת".
נתניהו פרסם הערב סרטון על רקע המגעים המתנהלים, ולא שלל הסדרה. "אני לא יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים, אבל אני יכול להגיד לכם דבר אחד: אנחנו נחושים להחזיר את תושבינו בצפון בבטחה לבתיהם. אנחנו מנחיתים על חיזבאללה מכות שהוא לא דמיין. אנחנו עושים זאת בעוצמה, אנחנו עושים זאת בתחבולה. דבר אחד אני מבטיח לכם - אנחנו לא ננוח עד שהם יחזרו הביתה", אמר.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ארה"ב מובילה כעת "מאמץ חדש" בניסיון להביא לסיום הלחימה בעזה וגם בלבנון. כך אמרו לרויטרס שישה גורמים המעורבים ביוזמה החדשה, שלפי הדיווח מנסה לקשר בין המלחמה מול חיזבאללה למלחמה בעזה מול חמאס.
העסקה, כך אמרו שלושה מהגורמים, עשויה לכלול בסופו של דבר גם שחרור חטופים מעזה - ולדבריהם מדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב מקשרת באופן רשמי בין עזה ללבנון במאמצים הדיפלומטיים שלה לסיום המלחמה (אם כי התקווה שלה הייתה במשך חודשים ארוכים שעסקה בעזה תקדם גם הסדר בצפון).
תקיפת צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
נסראללה, ביידן ונתניהו. לאן הולכים מכאן?
( צילום: AFP / Shutterstock / AP / Evan Vucci / יריב כץ)
גורם לבנוני וגורם נוסף המעורה באופן החשיבה של חיזבאללה ציינו כי ארגון הטרור הלבנוני - שמתעקש כתנאי מקדים להסדר כלשהו בצפון להביא לסיום המלחמה בעזה - "פתוח לכל הסדר" בנוגע לעזה וללבנון. "אם לא תגובש חבילה, יהיה זה בלתי אפשרי להגיע להסכם ולסיים את המלחמה", אמר גורם לבנוני נוסף.
עוד דווח כי פרטי היוזמה החדשה של ארה"ב עוברים כעת "ליטוש" במסגרת דיונים שנערכים בשולי הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. שלושה גורמים ישראלים נשמעו זהירים למדי, ואמרו לרויטרס כי אף שארה"ב וגם צרפת פועלות כעת כדי לקדם הצעות להפסקת אש, לא הושגה עד כה התקדמות משמעותית.
גורם ישראלי שמעורה בפרטים אמר: "יש מגעים מדיניים סביב המצב בצפון במגמה לתת הזדמנות להסדרה מדינית שתמנע מלחמה גדולה, תיצור תנאים להחזרת התושבים לבתיהם ותוכל לסייע בהחייאת המאמצים לעסקת חטופים בעזה".

"כולם רוצים סביבה בטוחה כדי שאנשים יחזרו הביתה"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בריאיון ל-NBC בהתייחסו להסלמה בצפון כי "לישראל יש בעיה אמיתית ולגיטימית. חיזבאללה הוא ארגון טרור, ומה שכולם רוצים זה שתהיה סביבה בטוחה שבה אנשים יכולים פשוט לחזור הביתה, ילדים יכולים לחזור לבית הספר. זה מה שישראל מחפשת. אז הדרך הטובה ביותר להשיג זאת היא לא באמצעות מלחמה, לא באמצעות הסלמה.
"זה יהיה באמצעות הסכם דיפלומטי שלפיו כוחות ייסוגו מהגבול, זה יוצר סביבה בטוחה שבה אנשים חוזרים הביתה. לשם אנחנו חותרים. כי אמנם יש כאן בעיה מאוד לגיטימית, אבל אנחנו לא חושבים שמלחמה היא הפתרון. זה מה שאנחנו מתמקדים בו עכשיו, כולל עם שותפים רבים כאן בניו יורק בעצרת הכללית של האו"ם - העולם הערבי, האירופאים ואחרים. לא סביר שאנשים יוכלו לחזור הביתה אם תהיה מלחמה בקנה מידה מלא".
בלינקן נשאל אם ישראל לא הייתה צריכה לתת לארה"ב הודעה מוקדמת לגבי הניסיון להתנקש בבכירים באיראן או לגבי מתקפת הביפרים בשבוע שעבר. הוא השיב: "זה תמיד נחמד לא להיות מופתע מהפעולה שמישהו עושה, בוודאי שזה עדיף".
מזכיר המדינה הוסיף: "מלבד הניסיון שלנו לוודא ש-7 באוקטובר לעולם לא יחזור על עצמו, והניסיון לוודא שאזרחים בעזה – גברים, נשים וילדים שנקלעו באש הצולבת הנוראה הזו של חמאס – מוגנים טוב יותר ויקבלו את הסיוע שהם צריכים, פעלנו גם כדי למנוע מהמלחמה הזו להתפשט, להסלים ולהגיע למקומות אחרים. בזה אנחנו מתמקדים עכשיו - לוודא שמה שאתה רואה בצפון ישראל, בדרום לבנון עכשיו, לא יהפוך למלחמה בקנה מידה מלא, ולהיפך - שנפתור את הבעיה שיש לישראל".
3 צפייה בגלריה
ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בקהיר
ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בקהיר
מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
על הסיכוי להגיע להסכם הפסקת אש עם חמאס אמר בלינקן: "יש לנו פיסת נייר, הסכם. יש לו 18 פסקאות. 15 מהפסקאות הללו סוכמו בין חמאס לישראל, אבל מה שקרה בשבועות האחרונים הוא שחמאס פשוט לא היה ליד השולחן, לא היה מוכן לעסוק בנושאים הנותרים, שאם נסגור אותם יסגרו את העסקה, יעבירו אותה מעבר לקו הסיום. גם לישראל יהיו כמה החלטות קשות לקבל בסוף, אז אנחנו צריכים להסתכל גם על זה".
לדבריו, הנשיא ג'ו ביידן נחוש להביא את העסקה לסיום בטרם יסיים את כהונתו: "הוא יודע מה הוא רוצה להשיג. הוא נחוש לנצל את החודשים שנותרו לו כנשיא כדי להגיע לקו הסיום. המסר שלנו, המסר שלי לכל מי שתופס את ארה"ב כחלשה או חסרת החלטיות - הנשיא ביידן כאן עד 20 בינואר. הוא ינצל כל יום כדי לקדם את האינטרס הלאומי".
במקביל, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ארה"ב "מודאגת מאוד" מהדיווחים שלפיהם חיזבאללה שיגר הבוקר טיל לעבר מטה המוסד. יחד עם זאת, קירבי ציין כי בוושינגטון מאמינים שפתרון דיפלומטי יכול להפחית את המתיחות בגבול לבנון-ישראל.
בריאיון ל-CNN ציין עוד קירבי כי "זו שוב הוכחה שישראל עומדת בפני איום לגיטימי של ארגון טרור בגיבוי איראן. ארה"ב ממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה. אף אומה לא צריכה לחיות עם איומים כאלה ממש מעבר לגבול שלה, ממש ליד".
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל באזור צור
תקיפות צה"ל באזור צור
תקיפות צה"ל באזור צור
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
בלבנון עצמה אמר היום יו"ר הפרלמנט נביה ברי כי מתנהלים מאמצים רציניים מול גורמים בינלאומיים, ובכללם אמריקניים, כדי לבלום את מה שהוא מכנה "ההסלמה הישראלית האחרונה נגד לבנון". בריאיון לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון ציין ברי כי 24 השעות הקרובות יכריעו אם המאמצים הדיפלומטיים הובילו לפתרון מדיני או נכשלו.
ברי נשאל אם חיזבאללה יהיה מוכן להפריד בין החזית בעזה לחזית לבנון, והשיב כי המאמצים הדיפלומטיים לוקחים בחשבון שלא ניתן להפריד בין הזירות. הבכיר הלבנוני הסביר כי המעורבים בניסיונות להרגעה עובדים על פתרון שמבוסס על הצעות שהועלו על ידי השליח האמריקני לאזור עמוס הוכשטיין עוד לפני המלחמה בעזה. ברי לא חשף באיזה פתרון מדובר, אך אמר כי הוא היחיד שניתן ליישום.