ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (ראשון) בלשכתו בירושלים עם ראשי רשויות מקומיות מאזור הצפון. מדובר בפגישה הראשונה בין הצדדים לראשונה מאז ינואר, והיא הייתה ארוכה וקשה. על קיום הפגישה דווח לראשונה ב-ynet. ראש מועצת מטולה דוד אזולאי בחר להחרים את הפגישה עם נתניהו.
הפגישה בין נתניהו לראשי הרשויות
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

במהלך הפגישה שמע נתניהו את בקשותיהם של ראשי הרשויות, וכן הוצגו בפניו הפערים הקיימים בהחלטה לתוכנית הצפון. ראש הממשלה הנחה את מנכ"ל משרדו ומנכ"ל משרד האוצר לשבת עם ראשי הרשויות כדי לגשר על "הפערים המינוריים" לדבריהם שנותרו, ולהציג לו מחר תוכנית מוסכמת שתובא בהמשך השבוע לאישור הממשלה.
בהמשך הודה נתניהו לראשי הרשויות "על עמידתם האיתנה", ומסר בסוף הדיון כי "בסוף התקומה והתנופה של הגבול הצפוני תלויה בביטחון. תחושת הביטחון תלויה בביטחון. בניגוד למה שאולי שגור אצלם, אני לא הולך להגיד לחיזבאללה מה אנחנו הולכים לעשות. אני לא משתף אויב מושבע שלנו בתאריכים ואיך בדיוק נעשה את זה. בתחבולות תעשה לך שלום וביטחון, אבל גם מלחמה. אנחנו מחויבים להחזיר את הביטחון, ואנחנו נעשה את זה".
נתניהו המשיך ואמר לראשי הרשויות כי "כרגע נפתור את הדברים שהעלתם. אם נעמוד בכל הדברים האלה הצפון יפרח, זה הולך לקרות בדרום וזה יקרה גם בצפון. יש לנו דד-ליין של 48 שעות להחלטה ואנחנו נסיים את זה במיידי". בפגישה השתתפו גם שר החינוך יואב קיש, מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מנכ"ל משרד האוצר, מזכיר הממשלה, המזכיר הצבאי של רה"מ, מפקד פיקוד העורף וסמנכ"לית פנים, תכנון ופיתוח.
עיקר המחלוקת בנוגע לתוכנית היא על מה מתמקדים בטווח הקצר והמיידי ועל מה "יריבו הרשויות" עם משרדי רה"מ והאוצר בהמשך בגיבוש ההחלטה לשיקום הצפון. נתניהו האשים את היועצים המשפטיים והחשבים בעיכוב ההחלטה ובמהלך הישיבה נזף כי היועצים המשפטיים חייבים לגלות גמישות ולהבין כי יש קריטריון חדש ומשמעותי בקבלת ההחלטות והוא מצב המלחמה שבו שרוי האיזור, מצב שאינו דומה לשום מציאות אחרת בשגרה ודורש מענה מיידי ואמיתי.
1 צפייה בגלריה
פגישת ראשי הרשויות בצפון עם בנימין נתניהו במשרד רה"מ, ירושלים
פגישת ראשי הרשויות בצפון עם בנימין נתניהו במשרד רה"מ, ירושלים
נתניהו: "מחויבים להשבת הביטחון בצפון"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, אמר אחרי הפגישה כי "היה דיון מאוד סוער וראש הממשלה שמע את טענותינו". לדבריו, "על דעת משרד האוצר רוב ההערות שלנו באשר לתוכנית התקציבית הן אפשריות לגישור. ראש הממשלה קיבל החלטה שביום רביעי תובא החלטת ממשלה שמוסכמת על כל הצדדים". נעמן ציין כי "ממש בשעה זו מנכ"ל משרד ראש הממשלה יושב עם מנכ"ל משרד האוצר, והמטרה היא שההסכם יבוא על פתרונו עוד הלילה".
שמעון גואטה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, אמר ל-ynet: "זו הייתה פגישה מאוד עניינית וראש הממשלה התייחס אלינו בכבוד. נותרו עוד מעט נקודות שכעת עובדים עליהן ומגיעים להסכמות עם מנכ"ל משרד הממשלה ומשרד האוצר. אני מקווה שיהיה בסדר, הכיוון הוא טוב. ביום רביעי ההחלטה תעלה לממשלה. בשנה הזאת היא תתוקצב במיליארד שקל ותענה על הצרכים שלנו. ובהמשך גם תוכנית של 1.4 מיליארד ש"ח למיגון. זו התחלה טובה".
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן: "זו לא סוף הדרך ויש לנו עוד עבודה רבה וצרכים אקוטיים ואני מודה עם זאת שסוף סוף אחרי שבעה חודשים אנחנו מקבלים קשב ומענה לחלק מהצרכים החשובים כל כך למפונים. יחד עם זאת, הצלחת המימוש לתוכנית תלויה ביכולת לתת מענה ביטחוני ואילו תמריצים יינתנו כדי להשיב את התושבים ולייצר את העתיד החדש לקריית שמונה והאיזור. אנחנו רק בתחילתו של האירוע, יש לנו עוד הרבה עבודה והאתגר המשמעותי ביותר הוא ההחלטה לשיקום הצפון ביום שאחרי".
עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, אמר בתום הישיבה כי "ראש הממשלה שמע את זעקתנו והקשיב לצרכים שהעלנו. דיברנו על האתגרים בחיזוק הביטחון, התיירות והחקלאות, לצד מענים מוגברים לחינוך ולמענה הקהילתי והרווחתי". לדבריו, "כדי שלא נאבד את הצפון ממשלת ישראל צריכה לחזק את תושבי הצפון. אנחנו יושבים כאן ומקווים להיות אנשי בשורה למצוקות הכלכליות והביטחוניות של אלפי משפחות בצפון".
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר בסיום הפגישה: "העליתי בפני ראש הממשלה את הנושאים שעליהם אני חוזר שוב ושוב במשך כל חודשי המלחמה, ובראש ובראשונה ההבנה וההחלטה של הממשלה להכיר ביישובי קו העימות כמגן המדינה. הסברתי לראש הממשלה כי הוא צריך לתת תקווה למפונים ולקו העימות כולו, ולהעמיד הטבות מיידיות שימזערו ויבלמו את התופעה של קבלת החלטות כאן ועכשיו של נטישה. דרשתי מראש הממשלה לקבל החלטה ולתת הנחיה ברורה ללא גרירת זמן ורגליים ובאופן מיידי".
בפגישה הקודמת הבטיח נתניהו לראשי הרשויות כי בתוך 10 ימים תובא החלטת ממשלה לשיקום הצפון וצורכי החירום בעלות 3.5 מיליארד שקלים, שטרם התממשה. מאז אותה פגישה ראשי הרשויות הפצירו בראש הממשלה להיפגש עמו שוב, אך הוא סירב.
ראשי הרשויות בצפון מגיעים לפגישה עם נתניהו

בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון ויו"ר אשכול הגליל המזרחי, אמר לפני הפגישה עם נתניהו: "נראה שממשלת ישראל מאבדת את האזור שלנו. עשינו הפגנה ביום העצמאות על-מנת שיבינו שהמצוקה היא מצוקה אמיתית, אך אנחנו לא מוכנים לשים את הכול בתקשורת בשביל שהחיזבאללה בצד השני ייהנה מזה.
"המצוקה היא מצוקה של ממש ואנחנו דורשים תשובות על הביטחון של הילדים שלנו, של התושבים שלנו, של הלימודים, של בתי הספר, מתי אנחנו חוזרים ואיך אנחנו מקבלים רצועת ביטחון בצד השני של הגבול ולא פנימה לתוך היישובים שלנו. אנחנו מתכוננים היום לשמוע מראש הממשלה ולבקש ממנו לממש את הבטחתו, שכן הוא אמר לפני כמה חודשים במבואות החרמון לראשי הרשויות ש'תוך עשרה ימים תונח הצעה של שלושה וחצי מיליארד לטובת היישובים בצפון'. לא שיקום, לא מס רכוש, אלא לטובת חוסן, לטובת הילדים, לטובת הביטחון שלנו".