הפרקליטות הודיעה הערב (שני) כי החליטה לסגור את תיק החקירה נגד המתלוננים בפרשה שבה נסחטו על ידי גבר שהתחזה בפניהם לנער בן 15 ואז איים לחשוף אותם כפדופילים. הפרקליטות מסרה כי במקרים רבים בפרשה הזו לא בוצעה עבירה מצד המתלוננים עצמם, אך במקרים אחרים לא נמצאו נגדם די ראיות. עם זאת, בפרקליטות הודו שניתן היה לגבי כמה מהם לבצע "פעולות חקירה נוספות" – כדי לבחון אם ביצעו עבירות נגד קטינים אמיתיים.
1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אין מספיק ראיות נגד המתלוננים שנסחטו, או שלא ביצעו עבירות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בספטמבר, נזכיר, גזר בית המשפט המחוזי בלוד 11 שנות מאסר על אלעד בן נון, שזכה ברשתות החברתיות לכינוי "צייד הפדופילים", אחרי שהודה והורשע בסחיטה ואיומים של עשרות גברים. לפי כתב האישום שהוגש נגדו ב-2019, בן נון בן ה-37 יצר קשר עם עשרות אנשים והציג את עצמו כנער בן 15 שמעוניין להיפגש ולקיים יחסי מין. כשנפגשו, איים כאמור לחשוף אותם כפדופילים וסחט אותם בסכומים שהגיעו למאות אלפי שקלים.
הפרשה עוררה בזמנו סערה ציבורית: היו מי שטענו כי יש להעמיד לדין גם את המתלוננים ולפרסם את שמותיהם, מכיוון שחלקם חשבו שהם נפגשים עם נער בן 15 לצורך קיום יחסי מין. כעת הוחלט סופית לסגור את התיק נגד המתלוננים. בפרקליטות מחוז מרכז הסבירו היום כי "כמחצית מהנסחטים החשודים לא ביצעו כל עבירה. הם סיימו את הקשר עם בן נון כשהוא הציג עצמו כקטין, או שהוא כלל לא הציג עצמו בפניהם כקטין".
עוד נמסר כי באשר לקבוצה נוספת של 14 חשודים, "בפרקליטות סבורים כי בחינת הראיות ביחס לשיח בין הצדדים מעלה שאין די ראיות להוכיח שהם הגיעו לפגישה לצורך מגע מיני שאסור בחוק, או שלא ניתן להוכיח ברמה הנדרשת שהם היו מודעים לכך שהוא קטין כביכול. בנסיבות אלה, ובלי קשר לעובדה שמעשיהם נבעו ממעשיו הפליליים של בן נון, אין די ראיות כדי לקבוע שהם ביצעו עבירה כלשהי".
בנוגע לשבעה חשודים נוספים, שבעניינם הייתה התלבטות בפרקליטות, הוחלט כעת שאין סיכוי סביר להרשעה בעניינם. הסיבות מבחינת הפרקליטות הן "קושי ראייתי משמעותי", וכן טענה ל"הגנה מן הצדק" שנובעת ממעשיו של בן נון. החשודים, כך נמסר, יוכלו לטעון שבמכלול הנסיבות יש סבירות לא מבוטלת שהיא תתקבל על ידי בית המשפט אם היו עומדים לדין.
בפרקליטות הוסיפו כי התקשו להשיג ראיות נגד החשודים גם לנוכח התנהלותו של בן נון: "מכיוון שמטרתו לא הייתה לאתר פדופילים כדי להביא אותם לחקירה, אלא לסחוט אותם. לכן, לא רק שהוא לא אסף ראיות נגדם, הוא לרוב השמיד בעצמו, או דרש מהם להשמיד את הראיות (תיעוד השיח איתו)".
בפרקליטות הסבירו עוד כי "החקירה התמקדה בעבירות החמורות שביצע בן נון, שהיה באותה עת במעצר. כתב אישום הוגש תוך כדי מעצרו בצירוף בקשה להורות על מעצרו עד תום ההליכים. עובדה זו חייבה לקדם את החקירה בעניינו בדחיפות. בבחינה לאחור (אך גם במבט צופה פני עתיד), ייתכן שנכון היה לבצע פעולות חקירה נוספות בנוגע לאותה קבוצה מצומצמת, במטרה לבחון האם אלה ביצעו עבירות דומות נגד קטינים אחרים. כמובן שמטבע הדברים לא ניתן לדעת היום האם היה בפעולות שכאלה כדי להביא לחשיפת עבירות שכאלה".
במהלך החקירה הראשונית נגד בן נון, יצוין, נחקרו שורת מתלוננים באזהרה, אבל הפרקליטות סברה כבר אז שאין מספיק ראיות להגיש נגדם כתב אישום. עם זאת, בעקבות פרסום בנושא בחדשות רשת והביקורת הציבורית שפרצה אז, פרקליטת מחוז מרכז, עו"ד רחל אבישר אבלס, הודיעה כי תבחן את התיקים לפני שתתקבל ההחלטה הסופית - זו שפורסמה הערב.