נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש אמש (יום שני) עם ליאת אצילי, ששוחררה משבי חמאס בעסקת החטופים. בפגישה נכח גם יועץ הבית לבן לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן. ביידן כתב בפוסט בחשבון ה-X הרשמי שלו כי "ליאת היא שורדת. היה לי הכבוד לארח אותה בבית הלבן ולשמוע ממקור ראשון על החוסן שלה, למרות שעברה חוויה בלתי ניתנת לתיאור. הבטחתי לה שעבודתי לא תסתיים עד שנשחרר את כל החטופים הנותרים שבידי חמאס".
1 צפייה בגלריה
ביידן ואצילי בבית הלבן
ביידן ואצילי בבית הלבן
ביידן ואצילי בבית הלבן
אצילי שוחררה משבי חמאס אחרי 54 ימים, ובו בעת התבשרה כי בעלה אביב (49), שנחשב לנעדר מאז 7 באוקטובר, נרצח והותיר אחריו אותה ואת שלושת ילדיהם: עפרי, נטע ואיה. בטור מיוחד ל"ניו יורק טיימס" כתבה אשת החינוך שמדריכה בני נוער ב"יד ושם" על התפיסה היהודית של "תקומה" וייחלה לשלום עם הפלסטינים - בעוד היא מתאבלת על ההרס של קהילת קיבוץ ניר עוז ורצח בעלה שגופתו נותרה בעזה.
עדותה של אצילי הוקרנה בפברואר גם בעצרת בכיכר החטופים, שם סיפרה: "אביב אמר 'אני עם כיתת הכוננות' ויצא - ולא ראיתי אותו יותר. שלחתי לו איזשהי הודעה שהבית נשרף ואני לא יודעת מה לעשות, והוא כבר לא הגיב אליה. חשבתי שאני צריכה לצאת מהממ"ד ולנסות לכבות את האש ונורא נורא פחדתי. נכנסו שני אנשים חמושים על מדים והם חטפו אותי".
הבית הלבן התייחס אמש למשא ומתן בין ישראל לחמאס על הסכם הפסקת אש ועסקת חטופים, ומסר כי "עדיין ישנם פערים בין הצדדים". דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר בתדרוך לכתבים כי "בשני הצדדים שמענו הצהרות רשמיות שלא מייצגות באופן מלא את הדיונים שאנחנו עורכים איתם באופן פרטי. ראש ה-CIA וויליאם ברנס ושליחו של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק, שוהים בקהיר במסגרת המגעים, ונועדים עם עמיתיהם". לדבריו, "בימים הקרובים יתקיימו דיוני המשך".
ביידן וצוותו נפגשו עם משפחות החטופים כמה פעמים מאז המלחמה, בין היתר עקב מאמצן להביא לשחרור יקיריהן משבי חמאס. בחודש אפריל ביידן נפגש עם אביגיל עידן בת ה-4, שנחטפה על-ידי מחבלי החמאס ב-7 באוקטובר לאחר שהוריה נרצחו, ושבה בעסקת החטופים. בכיר בבית הלבן סיפר כי בפגישה, שהתקיימה עם בני משפחתה של אביגיל, הנשיא "פשוט נתן לה לשחק כמו שילדה בת 4 עושה. היא שיחקה בחדר הסגלגל וזחלה מתחת לשולחן עם התמונה המפורסמת של קנדי כילד. היא גם יצאה למדשאת הבית הלבן, רצה ושיחקה בגן השעשועים כשהנשיא היה עם המשפחה ודן איתה במאמצים שאנחנו עושים כדי לשחרר את החטופים".