המהומה בוועדת החוקה, הבוקר
(צילום: ערוץ כנסת)

סערה התחוללה הבוקר (שלישי) בדיון בוועדת החוקה בעקבות ההפגנה שנערכה מוקדם יותר מחוץ לביתו של שר המשפטים יריב לוין (הליכוד) במודיעין. בפתח הדיון אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה) כי "השר לוין כל הזמן עסוק באכלו לי שתו לי. יש הפגנה הבוקר מול ביתו והוא מזועזע. בוקר טוב לשר לוין, קוראים לזה דמוקרטיה".
ח"כ יוני מישריקי (ש"ס) אמר לקריב: "למה אתה קורא הפגנה? לשריפה של צמיגים אתה קורא הפגנה?". ח"כ נעמה לזימי (העבודה) זעמה: "אתם לא תגידו לנו איך להפגין. על חוק הגיוס רצית להבעיר את הדמוקרטיה – זה לא. אני אגיד לך שיעשו אפילו יותר, כי הדמוקרטיה הישראלית ראויה לכל הגנה. מי שחושב שהקהילה הגאה גרועה מארגון טרור שלא יחנך אותנו איך להפגין. הם יבואו גם בשעה 03:00, 04:00 ו-05:00".
7 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
פינדרוס בדיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), שמנהל הבוקר את הדיון בוועדת החוקה בשל היעדרו של היו"ר שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שטס לחו"ל, אמר כי "הם הגיעו ב-04:00 בבוקר להעיר שכנים". ח"כ מיכל שיר (יש עתיד) אמרה כי "כל עוד לא כיבדתם את הסיכום והלכתם לחקיקה חד-צדדית, הם יפגינו. הם לא עברו על החוק" ופינדרוס השיב: "בשביל הדמוקרטיה הישראלית ב-04:00 בבוקר? גם כשהפגינו מחוץ לבית של ניר אורבך שמרו על מאות מטרים", וח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה: "תורידו את החוקים האלה מהשולחן, לא תקבלו הפגנות".
בהמשך אמר קריב כי "טוב שהשר לוין קיבל הבוקר שיעור באזרחות, זו דמוקרטיה. כן, לפעמים הפגנות הן סוערות". ח"כ משה סעדה (הליכוד) קטע אותו: "זאת עבריינות! אלה דברי הסתה. תעשו מה שאתם רוצים אבל אל תעברו על החוק".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"יש הפגנה מול ביתו והוא מזועזע. קוראים לזה דמוקרטיה". לוין
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
קריב
(צילום: שלו שלום)
קריב המשיך: "לוין לא מגנה את מה שקורה בחווארה, לא את מה שקורה ברשויות בישראל שנתנו סיוע בהקמת מאחזים בלתי חוקיים, לא את מה שחווה מח"ט בנימין אלוף-משנה אלבז, אז הוא לא רק טירון בענייני דמוקרטיה, הוא גם טירון גדול בענייני דרך ארץ והילכות מנהיגות וליובב ולשמשמון של הקואליציה, יחד עם הפינוקיו שעומד בראש משטרת ישראל. התוכניות שלכם ייתקלו בחומה בצורה של מגיני הדמוקרטיה בישראל".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי "אף אחד לא יישב פה בצד כשהשר לוין מביא פה הצעות חוק הזויות, לא דרך הממשלה אלא דרך הוועדה, דרך השליח שלו רוטמן, כי הוא יודע שאין לזה שום תוחלת - הוא יודע שלא בדמוקרטיה עסקינן אלא על ריסוק המערכות. אדוני, המערכות של היועמ"שית והמשטרה לא פה כדי לשרת אותך, אלא את המדינה".
מחאה מחוץ לתחנת משטרת רמלה, לשחרור העצורים מההפגנה מול ביתו של יריב לוין

שישה מפגינים נעצרו בהפגנה הבוקר מול ביתו של לוין, שבמהלכה נעשה שימוש במסוק משטרתי. אחרי המעצר הראשון המוחים הרימו ידיים והחלו להקיף את ניידות המשטרה שהגיעו לרחוב, ואף פתחו בעימותים מול שוטרים. בתגובה, השוטרים השתמשו בגז מדמיע ומפגינים תועדו מטפלים בשוטר שנפגע מהגז שריסס.
כמה מפגינים אמרו בעקבות העימותים כי זה לא מה שתוכנן, ושמדובר בהסלמה של המחאה ושל המשטרה. אחרי המעצרים יצאו פעילי המחאה להפגין מחוץ לתחנת המשטרה ברמלה לשחרור העצורים.
7 צפייה בגלריה
הפגנת אחים לנשק מול ביתו של יריב לוין מודיעין
הפגנת אחים לנשק מול ביתו של יריב לוין מודיעין
מפגינים מול ביתו של לוין, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מול ביתו של יריב לוין
מחאת המילואימניקים מול ביתו של יריב לוין
מפגינים מול ביתו של לוין, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
מפגינים מטפלים בשוטר במחאה מול ביתו של יריב לוין, מודיעין
מפגינים מטפלים בשוטר במחאה מול ביתו של יריב לוין, מודיעין
מפגינים מטפלים בשוטר שנפגע מגז מדמיע במודיעין
(צילום: אחים לנשק)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להפגנות ואמר כי "ההתפרעות והבערת הצמיגים הבוקר על סף דלתו של שר המשפטים יריב לוין על ידי קבוצת קיצונים, הן תוצאה ישירה של הקריאות להמרדה ולמרי אזרחי. מי שמדברים על סרבנות, מרי אזרחי ואי-ציות לחוק, בפועל מעודדים אלימות, אנרכיה ופגיעה במדינה ובחוקיה. הגיע הזמן שהיועצת המשפטית לממשלה ומשטרת ישראל יפעלו במלוא העוצמה והנחישות כנגד פורעי חוק, ללא הבדל דת, גזע, אזור גיאוגרפי או דעה פוליטית".
מוקדם יותר תקף לוין את המפגינים וכינה אותם "קבוצה אלימה". הוא אמר כי "למרבה המזל או הפלא, הם 'הסתפקו' הפעם בהבערת צמיגים בכביש, בחסימת הרחוב והכניסה לחניון הבניין המשותף, ולא החליטו לשרוף איזו דירה בבניין".
לוין האשים את המשטרה בטיפול איטי מכוון: "כמה דקות אחרי שההשתוללות האלימה התחילה שמענו סירנות. אין מה לשמוח, זו לא הייתה המשטרה שמיהרה לפעול, אלא סירנות שהפעילו האלימים. עדכנו את ממונה האבטחה מטעם משרד המשפטים. גם הוא ניסה לפנות למשטרה, ובשעה 06:11, 40 דקות אחרי תחילת האירוע, הוא נאלץ לכתוב שהמשטרה מסננת אותו".
בהמשך האשים לוין גם את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה: "אי אפשר שלא לבוא בטענות למשטרה, אבל למען האמת זה גם לא הוגן להאשים אותה בהכול. היועצת ומערכת אכיפת החוק שתחתיה מעלימות עין מהאלימים, שלא לומר קורצות לאלימים, ומאפשרות להפקרות להשתולל. כי הרי למה להתעסק במניעת אלימות בשכונה במודיעין, כשלונדון, או במקרה הזה ברייטון, דווקא כן מחכה להם? אכן, הדבר הכי מקומם זו האכיפה הבררנית".
7 צפייה בגלריה
קארין אלהרר  בועדת החוקה
קארין אלהרר  בועדת החוקה
"אף אחד לא יישב בצד כשלוין מביא הצעות חוק הזויות". אלהרר
(צילום: יואב דודקביץ' )
בדיון בוועדה על צמצום עילת הסבירות כינה פינדרוס את שר המשפטים לשעבר גדעון סער "אויב" ואמר שהיה צריך כבר לפטר את היועמ"שית שמונתה על ידו. עו"ד אהרן גרבר מהמחלקה המשפטית בפורום קהלת, אמר כי "הניסיון להציג את זה כאילו אין חלופות רבות אחרות, מה יקרה אם יבטלו את עילת הסבירות, אז אני מציע לכם לפתוח את תוכן העניינים של ארבעת הכרכים של המשפט המנהלי - לא כולם עוסקים בסבירות".
אלהרר פנתה אליו ואמרה: "אז בוא תגיד לי באיזו עילה היית פוסל מצב שבו ממשלה רוצה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה בלי סיבה מקצועית". פינדרוס אמר: "אני אגיד לך, יועצת משפטית שמונתה על ידי ממשלה אחרת אני כבר הייתי מפטרת אותה. שאלתי כל אדם אמריקני האם נראה לו סביר שג'וליאני שהיה היועץ המשפטי של טראמפ יחליט אם ביידן כשיר להיות נשיא ארה"ב. באיזה מדינה זה היה מתקבל חוץ מהמדינה ההזויה הזו ישראל? באיזה מדינה יועצת משפטית שמונתה על ידי אויב מספר 1 של ראש הממשלה, גדעון סער".
אלהרר נכנסה לדבריו: "אויב? תתבייש לך!". פינדרוס המשיך: "כן, יריב פוליטי מספר 1, שמינה יועצת משפטית והיא תחליט אם ראש הממשלה כשיר או לא, באיזה מדינה בעולם זה היה קורה? זה מה שלא סביר".
אלהרר אמרה: "יצא המרצע מן השק", וח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה כי "בזה הוא עסוק, בלמפות את כל האויבים של מדינת ישראל, הוא סיים עם הלהט"ב ועבר לגדעון סער". פינדרוס הסביר את עצמו: "אמרתי שהוא יריב פוליטי", ובן ארי הטיחה בו: "קראת לו אויב!".