4 צפייה בגלריה
יואב גלנט ובנימין נתניהו
יואב גלנט ובנימין נתניהו
לא ברור מה עובר בראשו של ראש הממשלה. נתניהו וגלנט בהרמת כוסית בבסיס חיל האוויר בתל נוף, אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
לא ברור מה עובר בראשו של ראש הממשלה. גם יריביו הפוליטיים כיום של בנימין נתניהו, אשר שימשו בעבר בתפקידים ביטחוניים בכירים תחתיו, טוענים שבעניינים החשובים הללו הוא תמיד היה ענייני מקצועי וזהיר. אבל עכשיו הוא משחק משחק ציני דווקא עם שר הביטחון – האיש הכי חשוב בממשלה אחריו – בימים ביטחוניים רגישים מאוד.
אתמול, שמונה ימים אחרי ההודעה על פיטוריו של יואב גלנט, סביבתו של נתניהו תידרכה שהוא "משהה את החלטתו" בגלל המצב הביטחוני. המשמעות חמורה לא פחות: נתניהו יודע היטב מה קורה בגבולות. הוא מאשר את התקיפות בסוריה ומעודכן כאשר משוגרים כטב"מים מסוריה ומיד לאחר מכן מעזה. הוא יודע שמי שהוציא את הפעולה לפני שלושה שבועות, שבה מחבל הגיע עד צומת מגידו, היה מוכן להסתכן בפתיחת מלחמה, שנמנעה רק בגלל שמטען מסוג כלימגור לא גרם את הנזק שהיה יכול לחולל.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מיירוט כלי הטיס מעל שמי רצועת עזה
תיעוד מיירוט כלי הטיס מעל שמי רצועת עזה
הכטב"מ מעזה על הכוונת. נתניהו יודע היטב מה קורה בגבולות
(צילום: דובר צה"ל)
תיעוד מיירוט הכטב"מ מעל שמי רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

נתניהו גם מודע היטב למשבר בחיל האוויר וגם במערכי המבצעים המיוחדים. ועדיין הוא בוחר לנהוג באופן לא אחראי ולהשאיר את גלנט כברווז צולע עד שתסוכם ההתנצלות המקובלת עליו. אתמול סיירו השניים בבסיס תל נוף, זה של חיל האוויר ובזה של צבא היבשה. השניים גם נועדו במשך שעות רבות בשבוע האחרון, כדי לאשר מבצעים שאמש נתניהו הודה בקיומם כשאמר: "בימים האחרונים אנחנו פועלים מעבר לגבולותינו נגד משטרים שתומכים בטרור וזוממים את השמדתנו".
ניתן לשער שאותן תקיפות משמעותיות בסוריה שיוחסו לישראל, אלו הם אותם המבצעים שאושרו ושגבו מחיר גם מכוחות קודס האיראניים וגם מחיזבאללה. לשני קצינים איראנים שנהרגו באותן תקיפות נערכו אתמול הלוויות בארצם ונשמעו שם קריאות לנקמה נגד ישראל, אבל כבר שלשום הגיעה תגובה אחת בדמות כלי טיס בלתי מאויש שנשלח מסוריה לישראל. מערך ההתרעה עקב אחריו זמן מה והוחלט להפיל אותו באמצעות מערכות לוחמה אלקטרוניות ולא בטיל. בצה"ל אישרו שככל הנראה מדובר בכטב"מ איראני. אתמול בשעות הבוקר כבר הופל כלי טיס בלתי מאויש אחר, בגזרה הדרומית בעזה, על ידי מטוס קרב של חיל האוויר. גם בשטחים הפעילות נמשכת ואתמול יחידות דובדבן ומסתערבי מג"ב פעלו בשכם, עצרו מבוקשים וגם הרגו שניים. המשמעות היא שכל הזירות פעילות.
4 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בחומס שבסוריה שיוחסה לישראל
אזור התקיפה בחומס שבסוריה שיוחסה לישראל
הניסיונות לאתגר את ישראל בצפון הם סימן מטריד. תקיפה בחומס שיוחסה לישראל, השבוע
4 צפייה בגלריה
 המשבר בחיל האוויר בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית מרחף. גלנט, נתניהו ולוין במליאת הכנסת
 המשבר בחיל האוויר בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית מרחף. גלנט, נתניהו ולוין במליאת הכנסת
המשבר בחיל האוויר בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית מרחף. גלנט, נתניהו ולוין במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
גלנט אמר שהאיומים נגד ישראל הם גדולים ומגיעים ממקור אחד, איראן, ששולחת את זרועות התמנון לעזה, לסוריה, ללבנון, ליהודה ושומרון ואפילו מנסה לגייס אליה אזרחים מתוך שטח ישראל. אבל הוא גם הוסיף רכיב חשוב: "ישנם מאמצים לפגוע בנו במקומות חדשים שלא ראינו בשנים האחרונות". גלנט לא פירט, אך ניתן לומר שהניסיונות לאתגר את ישראל בצפון הם סימן מטריד.
ברקע הדברים מרחף תמיד המשבר בחיל האוויר, בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית. אתמול חיבק נתניהו את דברי מפקד החיל, אלוף תומר בר, נגד גילויי המחאה והסרבנות של מערך המילואים. "האמירה של מפקד חיל האוויר אתמול הייתה חשובה", אמר נתניהו על הדברים שאמר בר בכנס פנימי, שלפיהם יוקפא שירות מילואים של חיילים שלא יתייצבו. נתניהו הוסיף: "האמירה הייתה ברורה והיא תקפה לא רק לגבי חיל האוויר, אלא לגבי כל חלקי צה"ל. ישראל לא יכולה להתקיים בלי כוח המגן שלה, וצה"ל לא יכול להתקיים ללא היררכיית פיקוד ברורה ואיתנה כפלדה".
למה התכוון האלוף בר? עד כה נקטו בחיל האוויר בגישה מכילה והירבו בשיח עם המשרתים, כדי לגדר את התופעה שהלכה והתרחבה. כעת, לקראת הסבב הבא שעלול להתפוצץ אם ההידברות בבית הנשיא תיכשל, המפקדים הונחו לדבר עם הטייסים ולהבהיר: מי שלא יתייצב לאימונים ייקבע לגביו שאיבד את כשירותו ולכן יודח מפעילות מבצעית.