יואב זיתון מדווח מאיסטנבול

היום הגורלי בבית המשפט לערעורים בטורקיה: בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין, שנעצרו בטורקיה אחרי שצילמו את בית הקיט של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, יעמדו מחר (יום שני) בפני שופט בתקווה שתקופת המעצר הארוכה שנגזרה עליהם תקוצר. השניים גם מקווים שחומרת העבירה שמיוחסת להם, עבירת הריגול, תופחת.
בתוך כך, עורך דין מקומי פגש את נטלי, והיא "העבירה מסר לחזק את ילדיה בארץ", לשון ההודעה. "נטלי ביקשה גרביים ובגדים חמים - כי קר לה, הלבשה תחתונה וספר קריאה - בעברית כמובן".
ובינתיים בישראל, כאן ממשיכים להבהיר לטורקיה שמדובר בזוג תמים ולא במרגלים, בפרשה שהפכה מנקודתית לתקרית מדינית. לפי ההערכה בישראל, יש בין 72-48 שעות לפתור את המשבר בפרופיל נמוך. בישראל שואבים עידוד מכך שארדואן לא ניפח קמפיין תקשורתי מהפרשה שגם לא מככבת בכותרות המקומיות, ורה"מ הציב כמטרה לעשות הכל כדי "לסיים את האירוע" מהר ככל האפשר לפני שיהפוך למשבר חריף.
3 צפייה בגלריה
בית ארדואן בטורקיה
בית ארדואן בטורקיה
בני הזוג, ארמון הנשיא וארדואן
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
אתמול: תיירים מצטלמים בחופשיות ב"זירת הפשע"
(צילום: יואב זיתון)
ל-ynet נודע כי ישראל עובדת מול הטורקים בכמה ערוצים: המוסד הונחה לפנות למקבילים שלו בארגון הביון הטורקי, ה-MIT, כדי להבהיר להם בשקט שהם "טיפסו על העץ הלא נכון", ולערוב להם שבני הזוג אוקנין הם ישראלים תמימים ולא מרגלים. ערוץ נוסף שהופעל הוא ראש המל"ל, ד"ר אייל חולתא, מול מקבילו הטורקי בארמון הנשיאות. גם הממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, אירית ליליאן, פועלת מול בכירים במשרד החוץ הטורקי. בינתיים, במשרד החוץ פועל צוות בראשות המנכ"ל אלון אושפיז שמטפל באירוע ברמה המדינית, המשפטית והקונסולרית. עד כה, הבקשה הישראלית לפגוש בדחיפות את הזוג אוקנין טרם נענתה.
בערעור של בני הזוג מוצגים טיעונים שלפיהם לשניים אין כל קשר לעבירת הריגול שמיוחסת להם, וכי כל פעילותם הייתה תמימה לחלוטין - כחלק מביקורם במגדל התיירותי. בישראל מעריכים כי החקירה של השניים מוצתה וכי הכדור בידיים של התביעה המקומית, אך בשל הביורוקרטיה האיטית במדינה - ובעיקר במערכת המשפט שלה - הסאגה מתנהלת בעצלתיים.

המעצר בטורקיה - כתבות נוספות

עורכי הדין של השניים עדיין לא נפגשו עם בני הזוג, ובקשת משרד החוץ והקונסול באיסטנבול לפגוש בדחיפות את השניים טרם נענתה - אך הקונסוליה הישראלית באיסטנבול קיבלה דיווח שתנאי המעצר שלהם סבירים. הם אמנם מוחזקים בנפרד ונחקרו בנפרד, אך הם מקבלים את זכויותיהם ומלווים על-ידי משרד יחסי ציבור שהם שכרו. משרד החוץ המליץ לבני המשפחה להוריד פרופיל ולא להגיע למצב שהפרשה מתפרסמת גם בתקשורת הטורקיה, אחרי שכבר בשבוע שעבר עלתה לכותרות בישראל.
החשש בישראל הוא שברגע שהפרשה תעלה לכותרות גם בטורקיה, המחיר שארדואן ידרוש עבור בני הזוג יהיה גבוה הרבה יותר - ולכן ישראל מנסה מאחורי הקלעים להגיע לאיזשהו פתרון, הסכמה או אפילו עסקת טיעון שתביא לסיום את הסאגה הזו.
3 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
הנוף מהמגדל
(צילום: יואב זיתון)
גורם שמקורב למשפחה אמר ל-ynet שבעקבות ההבנה שכל התבטאות עלולה לפגוע במאמצים הדיפלומטיים מול טורקיה, בשלב זה המשפחה שומרת על דממה תקשורתית. "אנחנו מעדיפים לתת למדינת ישראל לעבוד בשקט ולהחזיר אותם", אמר.
עו"ד ניר יסלוביץ', שהגיע לאיסטנבול מטעם בני המשפחה, נמצא בקשר שוטף עם אנשי השגרירות הישראלית באיסטנבול ושותף להתייעצויות בפרשה: "לעת עתה נעשים מאמצים עילאיים, הן על ידי והן על-ידי גורמים שונים כדי להוביל לפתרון מהיר ולהשיב את בני הזוג נטלי ומורדי הביתה לילדיהם ובני משפחתם בישראל. אני מברך על ההליך התקין הראוי והולם שנראה לנגד עיניי בטורקיה". עו"ד יסלוביץ' אף נפגש עם גורמים משפטיים מקומיים, כדי שייצגו את בני הזוג מול השלטונות בטורקיה. מעבר לכך הוא יסלוביץ' סירב להרחיב, מחשש שכל אמירה עלולה לחבל במאמצים להשיב את בני הזוג הביתה.
בנט בישיבת הממשלה: "הזוג אוקנין - אזרחים תמימים שנקלעו לסיטואציה מורכבת"

פרקליט העצורים בריאיון
(צילום: נויל האריס)

סגן השר במשרד ראש הממשלה, ח"כ אביר קארה, הגיע אתמול לבית משפחת בני הזוג במודיעין כדי לחזק את בני המשפחה המודאגים. ביום שישי, כשעה לאחר הבשורה הקשה שקיבלו על הארכת המעצר והכוונה להאשים את בני הזוג בריגול, שוחח שר החוץ יאיר לפיד עם המשפחה. עם צאת השבת התקשרו אליהם הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט, וכולם הבטיחו שנטלי ומורדי לא לבד - ומדינת ישראל פועלת להשיבם הביתה.
הבת של נטלי, שירז בן הרוש, הודתה אתמול בפייסבוק לכל מי שחיזק את המשפחה והוסיפה: "בחלומות הכי נוראיים לא חלמנו שדבר כזה יכול לקרות. אני לא מאחלת לאף אחד מצב כזה של אי ודאות וגעגועים שלא נגמרים, שהם הכי קשים בעולם. לא מאחלת לאף ילד לא להצליח לדבר עם אמא שלו, ולדעת אם היא בסדר ולהעביר לה שמי שבבית בסדר".
בתה של נטלי אוקנין מדברת
(צילום: טל שמעוני, מאיר תורג'מן)

בן הרוש ביקשה להתפלל למען חזרתם של השניים, והוסיפה: "הימים האלה הביאו אותי למקום של חוסר אונים וחוסר שינה. אני כל כך מתגעגעת אליה ודואגת לה, היא הכול בחיים שלי. בעלה הוא אבא שני שלי לכל דבר ודואג לנו כמו הבנות שלנו. אמא, הלוואי שזה יגיע אלייך ויראו לך את זה - אני אוהבת אותך הכי בעולם, הלב כואב מאהבה וגעגועים".
בינתיים, בוראק אורטאק, מדריך טיולים מקומי שמתמחה בהדרכת ישראלים בעברית באיסטנבול, קיבל גם היום קבוצות של תיירים ישראלים: "ממשיכים להגיע מישראל ומטיילים כאן בחופשיות. לא נתקלתי בביטולים מישראלים, אבל כן חשוב להיות תחת מדריך פורמלי ומוכח של הרשויות, שיודע להסביר כיצד להתנהג בעיר וגם מה לא לצלם". לדברי המדריך, "בכל פעם שאני עובר ליד הבית של ארדואן, אני אומר לתיירים לא לצלם. אני מאמין שבני הזוג האלה יחזרו הביתה בשלום, ואנחנו ממשיכים לטייל עם הישראלים בכל מקום בטורקיה".
השתתף בהכנת הכתבה