רשת CNN דיווחה אמש (ראשון) כי קטאר עדיין ממתינה להגעתן של כמה מהתרופות שאמורות לעבור לחטופים ברצועת עזה, ועל כן הליך ההעברה מתעכב. לפי הדיווח, שמבוסס על גורם המעורה בפרטי הדיונים, יותר מ-40 חטופים אמורים לקבל תרופות.
2 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
עצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
העצרת לשחרור החטופים, אמש
(צילום: יאיר שגיא)
קטאר אמורה להעביר בימים הקרובים את התרופות באמצעות מטוס לאל-עריש שבמצרים, ומשם יועברו התרופות אל משרד הבריאות בעזה באמצעות מעבר רפיח. משרד הבריאות בעזה יהיה אמור למצוא פתרון להעברת התרופות אל החטופים, באמצעות חמאס. ב-CNN דווח כי הצלב האדום לא יהיה חלק בהעברת התרופות בכל אופן.
בקטאר, כאמור, ממתינים להגעת כמה מהתרופות ממדינה אחרת.
2 צפייה בגלריה
חטופים ברכבי הצלב האדום משתחררים מידי שבי חמאס
חטופים ברכבי הצלב האדום משתחררים מידי שבי חמאס
מקטאר למשרד הבריאות העזתי, וללא סיוע של הצלב האדום
(צילום: רויטרס / Ibraheem Abu Mustafa)
רשימת התרופות הורכבה מול הרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. חמאס התנגד לאורך זמן רב להעברת התרופות - והיתנה זאת ברשימת דרישות משמעותית. בתמורה להכנסת התרופות לחטופים הסכימה ישראל לאפשר הכנסת סיוע לרצועה, כולל תרופות.
ההסכם מעיד על ציר ישיר של ישראל מול הקטארים - ועל כך שיש הידברות מול דוחא כל הזמן. עם זאת, אין הדבר אומר שתהיה פריצת דרך במגעים לעסקת שחרור חטופים. המשא ומתן אמנם נמשך כל העת, אך הוא קשה ואין פריצת דרך.
במטה משפחות החטופים אמרו בסוף השבוע שעבר: "אנחנו דורשים הוכחה ויזואלית שהחטופים אכן מקבלים את התרופות כתנאי להעברת התמורות לעזה. התמונות המזעזעות של החטופות בשבי מחייבות הגברת הלחץ על המדינות המעורבות במו"מ להובלת שחרור מיידי, ולא לעצור בהעברת תרופות".
פורסם לראשונה: 23:32, 14.01.24