בתקופה האחרונה, המשטרה משקיעה משאבים אדירים אל מול המחאות בירושלים, או כפי שהיא מתעקשת לכנותן: הפרות סדר. המשטרה הודתה בפני ynet כי היא עושה שימוש בימ"ר (היחידה המרכזית) – אשר נחשבת כיחידת עילית בעלת אמצעים רבים ומשוכללים – לטובת התעסקות במפגינים למען החטופים, או נגד אלה המוחים נגד הממשלה. אבל הדבר לא לגמרי עומד בקנה אחד עם הגדרתה.
כובע משטרתי וחולצת מחאה. שוטרים מתחזים למפגינים בירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב, עמי דרור)

"יחידת חקירות ומודיעין אשר פועלת ברמת המחוזות השונים במשטרת ישראל שתפקידה לטפל בפשיעה החמורה בתחום המחוז", נכתב בהגדרת הימ"ר. השימוש בשוטרים הללו למען ההפגנות מעלה סימן שאלה לגבי סדר העדיפויות המשטרתי, ובנוגע למימוש חופש המחאה.
השימוש ביחידה היוקרתית נגד מפגינים – שבדרך קבע עוסקת בפשעים חמורים כגון סיכול פיגועים – לצד הקצאת בלשים סמויים, אמצעי מודיעין וזמן רב, מעלה גם תהיות אם המשאבים מוסטים למקום הנכון. כך למשל, בפודקאסט של המשטרה, קצין בילוש אומר שבלש הימ"ר, בניגוד לסיוּר, "מתעסק רק עם עבריינים".
תהיות אלה עלו לאחר שנאספו עדויות ותיעודים חריגים מהזמן האחרון, הממחישים את מאמצי המשטרה הכבירים לדכא מחאות. למשל, פעילי מחאה שיתפו כי לאחר שנעצרו בחסימות כבישים ומחאות לא חוקיות, במשטרה ניסו לגייסם כסמויים לשם דליית פרטים על ארגוני מחאה בעיר. במילים אחרות – לגייס אותם כסמויים, משת"פים. בנוסף, בהפגנה נגד הממשלה שנערכה בירושלים לפני כשלושה שבועות, הסתובבה קבוצה גדולה של בלשים מחופשים למפגינים, לבושים בחולצות "כוח קפלן", נושאים מגפונים ודגלי ישראל. בתחילת ההפגנה (החוקית, יש לציין) הם שוחחו עם מפגינים, שאלו שאלות, התחבבו על אנשים ואף נכחו בישיבות אסטרטגיה. לאחר מכן – בעת שההפגנה עלתה שלב והפכה למחאה לא-חוקית וכבישים נחסמו – אותם "מפגינים" נצפו לפתע חובשים כובעי משטרה ומבצעים מעצרי פתע.
אותה חבורה המשיכה לצוץ באירועים שונים. כך למשל, ביום שני האחרון, תכנן ארגון מחאה לחסום את כביש הגישה למשרדי הממשלה בירושלים בתור אקט מחאה, שאינו חוקי, כמובן. טרם הפעולה, הארגון השתדל לפעול בדיסקרטיות מוחלטת, לדבר בערוצים חליפיים מחשש להאזנות ואף להימנע מלמסור לעיתונאים את מיקום ההפגנה המדויק. עם זאת, בעת הגיעם למקום כבר חיכו להם סמויים, ובהם שוטרי ימ"ר, שידעו מראש על כוונותיהם – ועצרו שניים מהם תוך כמה רגעים.
2 צפייה בגלריה
משטרת ישראל משתמשת בימ"ר כנגד מפגינים
משטרת ישראל משתמשת בימ"ר כנגד מפגינים
שוטר סמוי עוצר מפגין
(צילום: נעמה קליין)
המוכנות המדהימה להפליא של המשטרה לאותה פעולת מחאה שמנתה כמות זעומה של אנשים – שלחה את ארגון המחאה לבדק בית. הכיצד ייתכן שאלה חיכו להם על אף הזהירות המוגברת? התהייה הובילה להנחה הברורה כי הושקעו משאבים ועבודה מודיעינית מוקדמת כדי לפעול נגד המחאה. בארגון לא שוללים אפשרות של האזנה לשיחות ואף סמוי שהסתנן לשורותיהם.

"היא דיברה איתי ליד הכנסת - ואח"כ השתתפה במעצר"

א', פעיל מחאה בבירה שנעצר באחת ההפגנות בידי שוטרים סמויים, בהם גם שוטרי ימ"ר, מספר בשיחה עם ynet: "ראינו כבר הרבה דברים מהמשטרה בשנים האחרונות מאז בלפור – שימוש בכוח מופרז, כולל מכת"זית ובואש, פרשים שדוהרים לתוך הקהל, מכות, מעצרים המוניים לשווא ואפילו רימוני הלם. ראינו תחנות משטרה שמושקעות באופן בלתי פרופורציונלי במפגינים, בלשים שמתקשרים לפעילי מחאה לטלפון האישי ואפילו רכזי מודיעין שמנסים לגייס משתפי פעולה מתוך הפעילים.
"אבל ההופעה של הימ"ר, שמסתווים בתוך המפגינים או מציבים להם מארב לפני שהם מרימים מיצג, היא כבר חציית קו אדום - בשעה שהפשיעה המאורגנת משתוללת וכמות הנרצחים מרקיעה שחקים ושוברת שיאים משנה לשנה, לא ייתכן שהמשטרה שולחת את השוטרים הכי איכותיים שלה להתעסק במפגינים. בדיוק כמו שלא ייתכן שצה"ל ישלח כעת את חיילי חטיבת הקומנדו לתפוס ש"ג בצריפין. המסקנה היחידה היא שהמשטרה מפקירה חיי אדם בשביל אינטרסים פוליטיים, ולכן לא ניתן להימנע מלהגיד: משטרת ישראל מבצעת פשע נגד מדינת ישראל".
שוטרים "מפגינים": "אהבת את ה'לוק'?"
(צילום: עמי דרור)

מ', מוביל באותו ארגון מחאה, שיתף: "רצינו להרים מיצג עם כמה עשרות פעילים והמשטרה סיכלה את הפעילות. זה לאחר שהיא השקיעה הרבה מאוד משאבים כדי לאסוף מודיעין סביב הפעילות וגם הביאה הרבה מאוד כוח מבצעי. היו שם כ-20 לוחמי יס"מ, קבוצה של סמויים והרבה מאוד קצינים בכירים מתחנת מוריה". הוא מציין כי זו לא הפעם ראשונה שהם נתקלים בכוחות אלו, אך טוען שהפעם מורגש יותר מתמיד שהמשטרה מתעדפת פעילות נגד המחאות על חשבון פעילות אחרת.
מ' ממשיך: "המשטרה משקיעה הרבה מאוד משאבים כדי לסכל מחאות וכדי לפגוע בחופש הביטוי של המפגינים ובאנשים שמוחים נגד מדיניות הממשלה ורוצים בהחלפתה. מבחינתנו כל הכוחות האלה באים על חשבון פענוח רצח, על חשבון פעילות בבתי המשפט, אבטחה, לעצור את הגנב, האנס והרוצח הבא. וחשוב לומר: זה לא באשמתנו, המוחים. בקצה תמיד יש הרבה מאוד כוחות שנלחמים על הקשב של המשטרה, ומי שאחראי לאן המשאבים מוסטים – זאת הממשלה. ויש תעדוף מובהק. הם יעצרו את המחאות בכל מחיר, גם על חשבון ביטחון האזרחים. מה שחשוב מבחינתם זה לעצור מפגינים, שחלילה לא ירימו מיצג ליד משרד ממשלתי, ולא לעצור רוצחים וגנבים... ככה התעדוף נראה".
עם זאת, מ' מבקש לציין כי על אף שכך משתמע מדבריו – הוא אינו מאשים את המשטרה. "אני בטוח שהם מקבלים הנחיות מאוד ברורות מהדרג המדיני, שלכאורה רץ על הטיקט של ה'משילות' – אותה המשילות באה לידי ביטוי בסיכול מחאות ופגיעה בחופש הביטוי של המפגינים. אנחנו מצדיעים לכוחות הביטחון ועל הפעילות שלהם. לנו יש את הפעילות שלנו ונקווה שבעתיד הממשלה תעדיף להשקיע את המשאבים בנושאים החשובים באמת ולא רק לחשוב על התחת של עצמה שחלילה לא יהיו בחירות".
ש', מפגינה נוספת, שיתפה: "מישהי בהפגנה ליד הכנסת דיברה איתי, צחקה איתי ושאלה שאלות. אחר כך ראיתי אותה משתתפת במעצר. זה הזוי".
תגובת המשטרה: "ראשית אנו דוחים ומגנים את הניסיון השיטתי פעם אחר פעם, לנרמל הפרות סדר ומעשים שמבוצעים בניגוד לחוק תחת הכותרת - 'הפגנות'. למען הסר ספק לא תואמה כל מחאה עם המשטרה בקריית הממשלה בירושלים, והמעשים שאותם ביצעו במקום ושעמדו לבצע - הינם בניגוד לחוק, ולכן נאכפו וטופלו על ידי השוטרים בהתאם, בהם היו גם בלשי משטרה. ייעוד המשטרה העיקרי על כל יחידותיה הוא לשמור על ביטחון הפנים, לאכוף עבירות ולהיאבק בפשיעה, וכן לשמור על הסדר הציבורי ולטפל בהיבטי התנועה. בירושלים כלל יחידות המשטרה נושאות בנטל המבצעי המורכב והמאתגר של משימות אלו, כתף אל כתף, תחנות ויחידות מחוזיות, שוטרים גלויים וסמויים - ואנו גאים בכך.
"ימ"ר ירושלים היא יחידה מרכזית שפועלת גם למאבק בטרור- סיכלה פיגועים רבים רק בחודשים האחרונים, גם למאבק נחוש בפשיעה החמורה, וגם לטיפול בהפרות סדר ומפרי סדר מכל סוג שהם. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר ונטפל בהפרת הסדר הציבורי המבוצעת בניגוד לחוק".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום