העימות בין זוהר לכמאל מריח
(צילום: ערוץ כנסת)

חברי הכנסת אישרו הלילה (בין שלישי לרביעי) את התיקון לחוק שמאפשר להגביל את הזכות להפגנה במהלך תקופת הסגר ולאפשר הפגנות רק במרחק של קילומטר מהבית. עימות חריף נרשם במליאה בין יו"ר הקואליציה מיקי זוהר (הליכוד), לבין ח"כ ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד).
לאחר שסיימה את נאומה במליאה, ובו פנתה לבנה, אמר לה זוהר שניהל את הדיון: "קראת נאום באמת שקט, רגוע ונינוח לבנך הקטן, שהיה אחד הנאומים הדוחים והמגעילים ששמעתי בכנסת ישראל".
כמאל מריח אמרה לו בתגובה: "אתה חושב שזה מכבד את המעמד שלך? תגיד אתה לא מתבייש?! אתה מבייש את המעמד שלך".
ח"כ זוהר ענה לה: "אני מתבייש שהבן שלי ישמע אותי מדבר ככה כנבחר ציבור. מילים כל כך דוחות, כל כך לא מכובדות, בטח לא דמוקרטיות".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר וח"כ ע'דיר כמאל מריח
מיקי זוהר וח"כ ע'דיר כמאל מריח
ח"כ ע'דיר כמאל מריח ומיקי זוהר
(צילום: אוהד צויגנברג, עמית שאבי)
הפגנות מחוץ לכנסת, אתמול
(צילום: אלכס גמבורג, גיל יוחנן, אור משה)

כמאל מריח לא נשארה חייבת ואמרה: "ביום שאני אצטרך שאחד כמו מיקי מכלוף זוהר יחלק לי ציונים, זה לא יקרה. חמוד שלי התבלבלת. תכבד את המקום שאתה יושב בו. להגיד לי שהמילים שלי דוחות? התבלבלת".
בהצעה עצמה על התיקון לחוק, שלפיו הפגנות יהיו מותרות במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים ובקבוצות של עד 20 איש שנמצאים במרחק שני מטר זה מזה, תמכו 46 ח"כים ו-38 התנגדו. ההצבעה נערכה באמצע הלילה - בסביבות 04:30 - אחרי שאתמול אישרה ועדת החוק, חוקה ומשפט את העלאת התיקון להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית.
בין המתנגדים להצעה הייתה גם חברת הקואליציה ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) שאמרה כי "אני מצביעה בהתאם לצו מצפוני" והסבירה: " היום זו שעת המבחן שלי בכל מה שנוגע לדמוקרטיה ולחופש הביטוי, חופש הפרט וחופש התנועה. בנוסף זוהי גם שעת מבחן לאמון הקלוש שעוד נשאר בין המערכת הפוליטית לבין האזרחים בישראל".
3 צפייה בגלריה
"שעת מבחן". מיקי חיימוביץ'
"שעת מבחן". מיקי חיימוביץ'
"שעת מבחן". מיקי חיימוביץ'
(צילום: יואב דודקביץ' )
3 צפייה בגלריה
מליאה
מליאה
מליאת הכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)
חיימוביץ' הוסיפה כי "אני נגד החוק להגבלת ההפגנות, אני מרגישה שהסגר הכללי יכול היה להימנע אם רק ראש הממשלה שהיה אמור להיות המבוגר האחראי היה מקבל החלטות ענייניות שלא נגועות באינטרסים סקטוריאליים אישיים ופוליטיים. כדי שנצליח בניהול המגפה אנחנו לא צריכים לכפות על אזרחי ישראל צעדים מרחיקי לכת אלא לקבל על עצמנו יושרה, דאגה וחמלה אמיתית לשלום כל אזרחי המדינה".
עימות נוסף במליאה התרחש בין ח״כ אחמד טיבי לח״כ שלמה קרעי. טיבי התייחס לתקופת האינתיפאדה השנייה ואמר: "אותה משטרה שהגנה על חבר הכנסת אריאל שרון, הכתה בי, ח"כ ובאנשים שבאו למחות. אני יכול לומר היום שאני גאה שהייתי שם. היה שם אחר כך מרחץ דמים והם הרגו שהיד אחר שהיד". לאחר מכן תקף טיבי את ח"כ קרעי: "אולי תסתום את הפה כשאני אומר אלה שמות?".
קרעי לא נשאר חייב ואמר: "זו כנסת ישראל, לא כנסת ישמעאל". טיבי השיב: "אלה השמות של 13 אזרחים שהפגינו בגליל ובמשולש מתוך כעס על כיבוש ופגיעה באל אקצה. מי שירה בהם הוא מחבל".
התיקון ל"חוק הקורונה הגדול", שמגדיר את סמכויות החירום של הממשלה בתקופת המשבר, נדרש כיוון שהחוק בנוסח הקודם שלו החריג את הזכות להפגנה ומנע את האפשרות להגבילה במסגרת המאבק בהתפשטותו של הנגיף. התיקון החדש מסמיך את הממשלה להגביל את היציאה ממקום המגורים גם לצורך הפגנה.
על פי התיקון, "מצב חירום מיוחד" שעליו תוכל הממשלה להכריז על מנת להגביל את ההפגנות יימשך שבוע, אך את ההכרזה עליו היא תוכל להאריך לתקופות נוספות של שבוע, עד 21 ימים בסך הכול. ועדת החוקה תוכל אמנם לבטל את ההכרזה בדיעבד, אך באישור הוועדה תוכל הממשלה גם להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות של שבועיים, כל עוד תקנות הסגר בתוקף. גם ב"מצב חירום מיוחד" שיוכרז בעת סגר, לא ניתן יהיה למנוע לחלוטין תפילות, הפגנות או טקס דתי, אך ניתן יהיה לקבוע הגבלות על ההתקהלות בהם, לרבות הגבלה על מספר המשתתפים.