יממה לאחר שהותר לפרסום כי ישראלים נעצרו בחשד לרצח מחבל ב-7 באוקטובר בעוטף, מספר אחד מהם על המשפט שהוטח לו בפניו בחקירה: "אתה חשוד ברצח מחבל נוחבה". "זה הזוי, אני מרגיש בגידה", אומר ס', בן 22 מאלקנה. ס' וחשוד נוסף שוחררו ממעצר, חשוד שלישי נמצא במעצר עד תום ההליכים.
הריאיון עם החשוד ברצח מחבל נוחבה
(צילום: מאיר תורג'מן)

במעצר הבית אצל סבו, בן 73, עדיין מתקשה ס' לעכל את אותו משפט שהטיחו בפניו חוקרי ימ״ר משטרת מחוז המרכז. בעת שהוא יושב בסלון של סבו, לפני כניסת השבת, אומר ס' בריאיון ל-ynet: "רצח מחבל נוחבה. זה נשמע הזוי. עם ישראל ואני בתוכו יצא לדרום להילחם בעוטף, לשם הצבא לא הגיע ביום הראשון".
בדיון בבית המשפט נאמר כי לס' עבר פלילי נקי. גורמים במשטרה אמרו כי בחיפוש בביתו נמצא אקדח ללא רישיון, לפי סניגורו "נמסרה גרסה בעניין למשטרה". בכל מקרה, מאמין ס' שבסיום החקירה הוא ינוקה מכל חשד.
ס', ששירת כלוחם ביחידה קרבית בשירות הסדיר, התקשר בבוקר 7 באוקטובר לשוטר ולחבר נוסף: "נפגשנו בצומת כפר סבא, לקחנו ציוד לחימה, טסנו לדרום להילחם וכבר ב-8:24 היינו בזירת לחימה בצומת שער הנגב. היינו שם עם עוד ארבעה לוחמי יחידת עילית שלצערנו נפלו במהלך הקרבות מול המחבלים. הייתה שם לחימה בעוצמות אש גבוהות מול המחבלים תוך סיכון חיים. החבר שלי חטף כדור בכתף והמשיך להילחם".
לדבריו, "ב-7 באוקטובר נלחמנו בכמה זירות, הגענו גם לקיבוצים בעוטף ובאחד מהם אפילו סייענו לחלץ בשלום ילד מהבית ולהביאו למקום מבטחים. צריך לזכור - ביום הראשון לאזרחים בעוטף לא היה עם מי לדבר, לא היה למי להתקשר".
3 צפייה בגלריה
החשוד ברצח מחבל נוח'בה במהלך טבח ה-7.10
החשוד ברצח מחבל נוח'בה במהלך טבח ה-7.10
ס': "נלחמנו בכמה זירות ב-7/10"
(באדיבות המצולם)
הוא סיפר כי "בכל אותו יום עצרנו מחבלים והבאנו לשב"כ. אני אישית צילמתי כל מעצר כזה. נלחמנו שם כמעט שבועיים בדרום. חזרנו הביתה ואחרי כמה זמן מח"ש באים אלי ואל החברים לחיפוש וחקירה. פתאום לפני שלושה חודשים מגיעים ימ"ר תל אביב שוב לחיפוש וחקירה, ולא יוצא דבר ממנה. ביום שלישי האחרון הגיעו שוב אליי הביתה ואומרים לי ׳אתה עצור בחשד לרצח מחבל'".
לראשונה בריאיון ס' נשמע כועס, כשהוא נזכר באותו משפט שהוטח בפניו: "אין לי קשר לדבר הזה. זה פשוט הזוי שאומרים לי שאני רצחתי מחבל נוחבה ב-7 באוקטובר. זה דבר הזוי לחלוטין. אני משתף פעולה בחקירה, נותן סרטוני וידאו ממצלמת וסט שהייתה עליי, נותן שמות של אנשים שלחמו איתי ושל אנשים שנפלו בקרב מכוחות הביטחון".
"אני מרגיש בגידה", הוא זועם. "נלחמתי מול מחבלים להציל שוטרים ואזרחים ופתאום אומרים לי - 'רוצח׳. הייתי חייל משוחרר, הגעתי לעוטף כאזרח שיוצא מהבית להגן על המדינה. בוא נזכור שהצבא לא היה ב-7 באוקטובר. אזרחים רבים סיכנו את חייהם כדי להילחם במחבלים והצילו חיילים ואזרחים רבים מטבח. אף אחד לא ידע מה קורה בעוטף, הכול היה בלגן אחד גדול".
3 צפייה בגלריה
ראיון עם החשוד ברצח מחבל נוח'בה במהלך טבח ה-7.10
ראיון עם החשוד ברצח מחבל נוח'בה במהלך טבח ה-7.10
החשוד וסבו
(צילום: מאיר תורג'מן)
על המעצר אומר ס': "הייתי שלושה ימים במעצר, זה בזוי לחלוטין שכך מתנהגים ללוחמים שהצילו אזרחים ואנשי כוחות ביטחון. היו רגעים בלחימה שהרגשנו סכנת מוות. ראינו לוחם יחידת עילית נופל בקרב. למרות מה שעברתי בשלושת הימים האלה אני לא מתחרט לרגע שירדתי להילחם, אני זוכר תמיד שהצלנו חיים".
לדבריו, הוא לא מכיר את שני החשודים הנוספים. את אחד מהם, ששוחרר גם הוא, מעולם לא פגש. את השלישי, שנגדו יש כתב אישום בפרשה הקשורה ללחימה שלו, פגש באקראי בעוטף: "הוא התחזה לשוטר-חבלן. אני זה שחשפתי אותו. הלכתי לרכז מודיעין ואמרתי שיש בחור שהתנהג מוזר. תפסו אצלו אמל"ח".
הסבא, בן 73, שומע את הנכד ומוסיף: "נרצחו לי שני חברים טובים מצוות היחידה שלי כששירתתי בצבא, בני קיבוץ בארי. הנכד והחברים שלו נלחמו מול מחבלים. תזכרו, הצבא לא הגיע, רבים וטובים לקחו נשקים ונסעו להילחם בדרום. לא מבין למה חוקרי המשטרה נלחמו באמוק שיהיה במעצר? מה המוטיבציה של המשטרה להילחם בכל בתי המשפט כדי שיישאר במעצר? משהו לא הגיוני במעצר הזה של הנכד".
3 צפייה בגלריה
ראיון עם החשוד ברצח מחבל נוח'בה במהלך טבח ה-7.10
ראיון עם החשוד ברצח מחבל נוח'בה במהלך טבח ה-7.10
טליתו של הסבא, שנפגעה מטיל במלחמת יום הכיפורים
(צילום: מאיר תורג'מן)
אמו של ס', פעילה הומניטרית באזורים מוכי אסון, סיפרה כי בנה נעצר מול עיניה בביתם באלקנה. לדבריה, מאז 7 באוקטובר הגיעו חוקרי ימ"ר תל אביב לבית ארבע פעמים וחיפשו אחר נשק, אך לא מצאו דבר. היא אמרה כי "הבן שלי גיבור, הוא יצא כחייל משוחרר מהבית ב-7 באוקטובר עם תיק החובשים שלו ונסע ללא נשק לדרום. פתאום, תשעה חודשים אחרי שהציל חיים בלחימה ושמר על גופות לוחמים שלנו כדי שלא ייחטפו, המשטרה עוצרת אותו בחשד שרצח מחבל נוחבה. כמה הזוי להפוך ילד גיבור לחשוד ברצח. זה הופך את הבטן לראות אותו על ספסל החשודים, אבל אנחנו מאמינים בצדק".
במשטרה עדיין ממשיכים בחקירה בחשד לרצח, תוך שהם ושומעים את הביקורת הציבורית הקשה כלפיהם מאז שאמש הותר לפרסום הפרשה. אתמול ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם של ס' ושל החשוד הנוסף, אך שופטת בית המשפט השלום בתל אביב אביטל אמסלם גלבוע סירבה לכך והחליטה לשחררם. חוקרי ימ"ר תל אביב הגישו ערר למחוזי, שאותו דחה אתמול השופט עודד מאור. השופט הבהיר כי לא קיים חשד סביר שמחייב את מעצרם, ואף נזף בנציג המשטרה שהערר הוגש באופן לקוי ופגום.
השופט מאור גם הביע תמיהה בפני נציג המשטרה על צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה. "כל העולם יודע, הרי איך ידעו אנשים להגיע לבית המשפט?", אמר. "אני תוהה מה הטעם בהמשך הצו". המשטרה, מצידה, אמרה כי הדבר טרם פורסם בעיקר ברשתות החברתיות, ולא בכלי תקשורת מרכזיים. בנוסף, ציינה כי קיים חשש שאם תיחשף הפרשה - הדבר עלול להוביל לפגיעה בחטופים כנקמה.
עו"ד חיים שרייבהנדעו"ד חיים שרייבהנדצילום: שאול גולן
סניגורו של ס', עו"ד חיים שרייבהנד, אמר אתמול כי "החלטת בית המשפט לשחרר את החשודים מוכיחה שאין למשטרה כל בסיס לחשד". הוא הוסיף כי מדובר ב"מעצר שווא של צעיר שצריך לקבל הוקרה על הצלת חיים".
עו"ד יהודה פרידעו"ד יהודה פריד
עו"ד טל גבאיעו"ד טל גבאיצילום: מוטי קמחי
סנגוריו של החשוד י', ששוחרר גם הוא למעצר בית, עורכי הדין יהודה פריד וטל גבאי, הגיבו אתמול: "החלטות בית המשפט השלום והמחוזי מדברות בעד עצמן. קשה להאמין שבכלל הגענו למצב שבו עוצרים מתנדב שהציל עשרות רבות של בני אדם בשבעה באוקטובר, בטענה כל כך מופרכת, במקום להעניק לו פרס. לא ניתן להפוך את היוצרות. בשבעה באוקטובר מחבלי הנוחבה רצחו, שחטו ואנסו מאות בני אדם. זה לא תיק של ימין ושמאל, התיק הזה הוכרע על ראיות. כאשר המדינה החליטה לעצור גיבור ישראל בתיק רצח היה מצופה ממנה להגיע לבית המשפט עם תיק ברזל. במקום זה המדינה הגיעה עם תיק מחורר. הלקוח שלנו הוא סמל לגבורה ולרוח הישראלית ולא לרצח".