שלומי זיו, שנחטף לרצועת עזה ב-7 באוקטובר על-ידי מחבלי חמאס וחולץ משם ב"מבצע ארנון" ההרואי לפני כשבועיים, חזר היום (שלישי) לראשונה לביתו במושב אלקוש שבגליל המערבי. רבים התקבצו בפתח ביתו, בירכו אותו וחגגו את חזרתו ליישוב מגוריו. ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה, בירך את שלומי ונשא דברים לרגל שובו. צפו בתיעוד:
תיעוד: שלומי זיו חוזר לביתו לראשונה מאז שחולץ
(צילום: דובר צה"לצילום: טנא תקשורת)

גיא כץ, תושב המושב הסמוך מעונה, סיפר: ״כתושבי המועצה, שאיבדה כמה מחבריה מאז 7 באוקטובר, התרגשנו מאוד כששלומי חולץ מעזה, והתרגשנו עוד יותר ללוות אותו בדרך חזרה לביתו באלקוש היום. זוהי נקודת אור מכיוון שחלק מתושבי המועצה שלנו מפונים, והשאר מחזיקים את מושבי הגבול ביד חזקה. יחד ננצח".
שלומי זיו (41) נחטף במסיבת הנובה ברעים, שם עבד כסדרן, ובתחילה הוגדרה כנעדר. הוא הגיע לשטח כבר ביום חמישי, יומיים לפני הטבח, שם הצטרף לבן דודה של אשתו - שנרצח ב-7 באוקטובר. "תמיד כשהיו לו פרויקטים גדולים הוא הציע לשלומי להצטרף", סיפרה אשתו מירן.
"השיחה האחרונה בינינו הייתה ביום שבת בבוקר, בשעה 08:15, הוא אמר שהוא רץ ושנדבר", סיפרה אשתו. "הבנתי שמשהו קורה. גם לרויטל, אחותו, הוא אמר שהוא בורח. אחר כך הוא כבר לא ענה. ההודעה האחרונה שהוא קיבל הייתה ב-09:45. לא ידענו ממה הוא ברח, אבל הקשבנו לחדשות והתחלנו להבין מה קורה". רק כעבור שבוע התבשרה המשפחה על חטיפתו.
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו שב לביתו
(צילום: טנא תקשורת)
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו חוזר לביתו
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו חוזר לביתו
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו בביתו
שלומי זיו בביתו
(צילום: מועצה אזורית מעלה יוסף)
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו חוזר לביתו
רבים התקבצו בפתח ביתו של שלומי ובירכו אותו
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
8 צפייה בגלריה
קבלת פנים לשלומי זיו שחוזר לביתו בצפון
קבלת פנים לשלומי זיו שחוזר לביתו בצפון
(צילום: ערן מזרחי)
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו חוזר לביתו
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
8 צפייה בגלריה
שלומי זיו חוזר לביתו
שלומי זיו חוזר לביתו
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
שלומי חולץ ממחנה הפליטים נוסייראת יחד עם שלושה חטופים נוספים - נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21) ואנדריי קוזלוב (27) - ביום שבת, 8 ביוני. המבצע אושר יומיים לפני, אחרי תכנון קפדני, תרגולות ומודלים - ומעקב מודיעיני מתקדם שנמשך במשך שבועות ארוכים. האישור נעשה בדיון מסווג, תחת מידור כבד והמתנה לרגע הנכון. כמה ימים לפני שלוחמי הימ"מ ולוחמי היחידה המבצעית של שב"כ חילצו את הארבעה, אוגדה 98 שהובילה את המבצע בלב נוסייראת נכנסה עם כוחותיה ללחימה במרכז הרצועה - וחיסלה מחבלים רבים בסביבת החטופים.
צה"ל חילץ את הכוחות המיוחדים ואת החטופים תחת אש בלב נוסייראת, בזמן שכוחות האוויר המיוחדים של חיל האוויר - לצד לוחמי שלדג - הכווינו עם לוחמי הימ"מ את התקיפות האוויריות והפעלת האש. לוחמי 669 ושלדג גם נלחמו על חייו של פקד ארנון זמורה, שנהרג בסופו של דבר. תחת צוות הקרב של הצנחנים פעלו לחילוץ לוחמי סיירת צנחנים, יחידת הניוד (5515), שייטת 13, סיירת גבעתי וגדוד שריון (532).
תיעוד חילוצם של שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב
(צילום: דוברות המשטרה)

קצת יותר מיממה וחצי לאחר שאושר המבצע ביום חמישי, בשבת ב-10:00 בבוקר שני צוותי חוד מרכזיים זינקו מכמה כיוונים, כשהם מסוערבים, לעבר מחנה הפליטים נוסייראת הסמוך לחוף. הכוחות נעו לאור יום בצורה חשאית לשני הבניינים שבהם הוחזקו החטופים, כשביניהם אלפי פלסטינים ומאות מחבלים מגדוד חמאס המקומי - שלא הבחינו בהם. תצפיות קרקעיות מיוחדות ואמצעי מעקב טכנולוגיים מכלי טיס של חיל האוויר זיהו שהשטח נקי ואין תנועה חשודה בשני הבניינים, בני שלוש-ארבע קומות, שבאחד מהם הוחזקה נועה ארגמני ובשני שלושת החטופים האחרים, כשאיתם משפחות עזתיות ושומרים חמושים.
המידע ותיעוד חי של הסמטאות באורך מאות מטרים, שהפרידו בין שני היעדים, הועברו למסכים בשני החפ"קים שפיקדו מהם על הפעולה: של השב"כ במרכז הארץ, בנוכחות ראש השירות רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי, ושל פיקוד הדרום בבאר שבע, שם שהו האלוף ירון פינקלמן ותא"ל דן גולדפוס, שממנו ניהלו את כוחות המעטפת והחילוץ. ב-11:00 שני הצוותים שעל הקרקע קיבלו את פקודת ה"פעל", שאושרה אישית בזמן אמת על ידי ראש השב"כ והרמטכ"ל.
הם הסתערו על המבנים באופן סימולטני ובתיאום מלא, באותה שניה, כדי למנוע מהמחבלים ביעד השני לגלות זאת - מה שהיה מסכן את החטופים. בזמן שחיסול המחבלים ששמרו על ארגמני וחילוצה עברו באופן חלק יחסית, הפעולה בבניין השני הייתה מסובכת בהרבה - והצוות של פקד זמורה דיווח כי הוא נפגע בחילופי האש. ב-11:15 הגיעה ההכרזה "היהלומים בידינו", אך בחסות העיכוב הצטברו עשרות מחבלים מסביב לבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים, ועוד מאות חמושים התקרבו מכל עבר עם מטולי RPG, מקלעי PK ורובי קלצ'ניקוב. הם רצו דרך הסמטאות הצפופות והשוק הסמוך, הגדוש באלפי עזתים.
הכוחות ניסו להימלט ברכב החילוץ, אך הוא נפגע מאש כבדה והתחיל לקרטע. האלוף פינקלמן הפעיל בעקבות זאת את תוכנית החילוץ שהוכנה מראש, אז כלי טיס החלו בשיגור עשרות חימושים לעבר המחבלים לטובת בידוד הזירה. מאות לוחמים מחטיבות 7, הצנחנים, גבעתי וכפיר שהוצבו כתגבורת הוקפצו רגלית וגם בטנקים ובנמ"רים לתוך מחנה הפליטים, וספינות חיל הים חיפו ממערב.
כוחות התגבורת וחיל האוויר הצליחו לבודד את זירת הקרב העיקרית, וכך לספק נתיב מילוט בטוח לכוח העיקרי עם שלושת החטופים. פיקוד דרום אישר באופן חריג למסוקי היסעור של חיל האוויר לנחות לחילוץ בעומק רצועת עזה, בחיפוי באש של מטוסי קרב. האש מהאוויר פגעה במחבלים, עשרות מטרים מהחיילים - ו"היהלומים" המריאו. ארבעת החטופים ששוחררו חולצו כולם כשהם במצב טוב.