4 צפייה בגלריה
ישראל אוקראינה דגל אילוסטרציה
ישראל אוקראינה דגל אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בלעדי ל-ynet: בסקר מיוחד שנערך לראשונה לבקשת שגרירות ישראל באוקראינה עולה כי מרבית האוקראינים, 52%, רואים בישראל מדינה ידידותית שתומכת בארצם - לעומת 12% שאינם רואים בה כך. עם זאת, על רקע הכעס של קייב בעקבות סירובה של ישראל לספק לה מערכות הגנה אווירית שיעזרו לה במלחמה נגד רוסיה - 43% מהאוקראינים לא מקבלים את ההחלטה לא לסייע צבאית לארצם, גם אם חלקם מבינים מדוע היא התקבלה.
עוד עולה מהסקר, שנערך בתחילת החודש על ידי המכון לסוציולוגיה של קייב לבקשת השגרירות הישראלית, כי 64% מהנשאלים הביעו תמיכה בישראל בסכסוך מול איראן, לעומת פחות מאחוז אחד שתמכו בצד האיראני. כמו כן, רוב מוחץ של האוקראינים (87%) חושבים שהטכנולוגיות הישראליות יכולות להועיל לארצם בתהליך השיקום לאחר המלחמה.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
"ישראל תומכת ואף תגדיל את תמיכתה ההומניטרית בעם האוקראיני". שר החוץ אלי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על השאלה כיצד ישראל מסייעת לאוקראינה, השיבו 48% מהנשאלים כי היא מעבירה סיוע הומניטרי, 17% נוספים טענו שישראל מעבירה מידע מודיעיני, ו-8% - ציוד ביטחוני ונשק. 11% סברו כי ישראל אינה מסייעת כלל לאוקראינה, ו-16% הנותרים לא השיבו. 53% מהאוקראינים חושבים שישראל ואוקראינה דומות בחוסן שלהן, 33% חושבים ששתי המדינות דומות בדמוקרטיה, 30% במורשת ביצירתיות ובחדשנות ו-39% אומרים ששתי המדינות זהות בערכים המוסריים.
עוד עולה כי 60% מהאוקראינים חשים סולידריות עם הישראלים כאשר הם מותקפים על ידי הפלסטינים, ורק 1% מהם מרגישים סולידריות עם התוקפים. הנשאלים נשאלו לדעתם על ההחלטה הישראלית לא לספק סיוע צבאי לאוקראינה, ו-33% מהם חושבים שההחלטה התקבלה מאחר שישראל נמצאת במצב מסובך מול רוסיה. 17% אמרו שגם אם ההחלטה מובנת היא לא מקובלת ו-26% אמרו שההחלטה לא מקובלת ולא מובנת, מאחר שישראל היא מדינה כל כך חזקה.
4 צפייה בגלריה
טקס חנוכת בית חולים שדה
טקס חנוכת בית חולים שדה
סיוע הומניטרי בהיקף חסר תקדים. טקס חנוכת בית חולים שדה "כוכב מאיר" בלבוב, מרץ אשתקד
(צילום: יריב כץ)
ב-11 החודשים מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, ישראל סייעה לאוקראינה בהיקף חסר תקדים בסיוע הומניטרי, בציוד ובהכשרות, ואף בפתיחת בית חולים שדה שהוקם סמוך לעיר לבוב במערב אוקראינה.
"ישראל תומכת ואף תגדיל את תמיכתה ההומניטרית בעם האוקראיני בתקופה קשה זו", אמר שר החוץ אלי כהן על הסקר. "מנתוני הסקר ברור באופן מובהק שגם באוקראינה מבינים שאיראן המעודדת טרור וזורעת הרס היא חלק מהבעיה, לא רק של ישראל, אלא של אירופה והעולם כולו".
כהן שוחח בשבוע שעבר עם עמיתו האוקראיני דמיטרו קולבה והבטיח כי הסיוע ההומניטרי הישראלי יימשך ויתמקד בעיקר בתחום האנרגיה. מנגד, כהן נמנע מהיענות לדרישת אוקראינה לקבלת ציוד צבאי מישראל, וביקש לקיים שיחה נפרדת בנושא. הוא אף הדגיש כי ישראל גינתה את פעולותיה של רוסיה וכי התמיכה באוקראינה במוסדות הבינלאומיים נותרה כשהייתה.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם בעצרת ה או"ם
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם בעצרת ה או"ם
"הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור - אינטרס משותף". נשיא איראן בעצרת האו"ם
(צילום: AP )
כהן עדכן את קולבה במאמציה של ישראל לשכנע את מדינות האו"ם להכריז על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור, והדגיש כי "זה אינטרס משותף של שתי המדינות". לדבריו, משמרות המהפכה מעבירות נשק לרוסיה ופוגעות באופן עקיף באזרחים חפים מפשע באוקראינה. הוא ציין כי גרמניה ובריטניה שוקלות את ההכרזה, וכי משרד החוץ מוביל מהלך לשכנוע מדינות נוספות.
כהן אמר לעמיתו כי חשוב שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה מול איראן, שמסייעת גם לחיזבאללה ולנסראללה בלבנון. עוד הוא הוסיף כי השגרירות הישראלית בקייב תחזור לפעילות רציפה תוך 60 יום, ואמר כי ישקול בחיוב לבקר באוקראינה.