3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
המשותפת תתפצל? טיבי, עודה ואבו שחאדה
(צילום: יואב דודקביץ')
עם ההתקרבות למועד הגשת הרשימות גוברים הקולות בתוך מפלגת בל"ד, אחת ממרכיבי הרשימה המשותפת, שקוראים להתפצל מהרשימה ולרוץ כמפלגה עצמאית. גורם בכיר בבל"ד אמר ל-ynet כי "יש כעס על המדיניות של ח"כ איימן עודה", יו"ר הרשימה המשותפת. הגורם הוסיף כי "אם לא תהיה הבטחה רשמית לשינוי מדיניות ושמירה על צביון ערבי-פלסטיני – לא נהיה חלק מהרשימה".
לדברי הגורם, בתוך בל"ד "יש רוב גדול לריצה עצמאית ואף דרישה מהציבור שלנו להתנהל כמפלגה אחרת ששמה לנגד עיניה את עיקרון מדינת כל אזרחיה". לפני כשבועיים נערכו הפריימריז בבל"ד, אך הגורם העריך כי עוד יהיו שינויים ברשימה. "המטרה היא להביא גם אנשי ציבור חדשים, הם לא חייבים להיות מהמפלגה. גם אופציה של מועמד יהודי עומדת על הפרק".
אחד הגורמים שמנסים לדחוף להתפצלות מהרשימה המשותפת הוא מוראד חדאד, מבכירי בל"ד. חדאד התפטר במרץ האחרון מחברות בלשכה המדינית של בל"ד במחאה על התנהלות הרשימה המשותפת בכנסת. "בל"ד היא הזרם השלישי בחברה הערבית, לא יכול להיות שנהיה לובי בכנסת בין שמאל לימין. זה לא התפקיד ההיסטורי שלנו", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
איימן עודה במליאת הכנסת
איימן עודה במליאת הכנסת
עודה במליאת הכנסת. בכיר במשותפת: "אם בל"ד ירצו להתמודד לבד, נאחל להם בהצלחה"
(צילום: רפי קוץ )
חדאד הוסיף כי "אנחנו מייצגים את המיעוט הערבי-פלסטיני ואת זכויותיו היומיומיות והלאומיות. מה שקורה בעזה ובגדה מייצג גם אותנו, לצד דרישות שבשגרה שאנחנו דורשים מהממשלה שתיישם". חדאד הוסיף כי ברגע שח"כ סמי אבו שחאדה יוביל את בל"ד כמפלגה עצמאית, ומולו יתמודדו יו"ר רע"מ מנסור עבאס ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה – התמונה של הסקרים תשתנה לחלוטין.
דועאא חוש, שנבחרה בפריימריז למקום השלישי בבל"ד במשבצת האישה, אמרה כי היא "בעד הרשימה המשותפת כבחירה אסטרטגית. בל"ד יזמה את הקמת הרשימה המשותפת והאיחוד בין המפלגות הערביות היה חלק מהאג'נדה הפוליטית של הרשימה, אבל מה שקורה בשנים האחרונות נוגד את המסר והעקרונות של הרשימה המשותפת. אני מתנגדת לכך שהרשימה תהיה שחקן פוליטי בזירה הפוליטית הישראלית וחלק מהמשחק של ימין ושמאל בישראל. אנחנו לא צריכים להיות במשחק הזה, לכן אני בעד שנעבור לזרם הפוליטי האמיתי שלנו ונרוץ לבד".
3 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
"מה שקורה בעזה ובגדה מייצג גם אותנו". אבו שחאדה במליאה
(צילום: יואב דודקביץ')
יוסף מקלדה, מנכ"ל מכון המחקר "סטאטנט" שעורך במערכות הבחירות האחרונות סקרים למפלגות הערביות, אמר כי ישנו קושי אלקטורלי עבור בל"ד לשרוד את הבחירות הקרובות כמפלגה עצמאית. "בל"ד צריכה קרוב ל-90 אלף קולות חדשים על מנת לעבור את אחוז החסימה", אמר מקלדה. "את הקולות האלה אפשר לקבל מכל ה'מחרימים' את הבחירות בחברה הערבית, מה שיכול להעלות את אחוז ההצבעה, וגם מהקולות שנמצאים ברע"מ שמוגדרים אנטי חד"ש".
מקלדה הוסיף כי למרות הקושי, ייתכן שריצה עצמאית היא הדרך היחידה של המפלגה לשמור על הצביון הפוליטי שלה, ולהחזיר את מצביעיה שעזבו אותה עם החבירה לרשימה המשותפת, גם במחיר של לא לעבור את אחוז החסימה.
אתמול ראשי שלוש המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת – חד"ש, בל"ד ותע"ל – היו אמורים להיפגש לקראת ההכנות למערכת הבחירות וההכרזה על הרשימה הסופית לפני הגשת הרשימות, אך יו"ר בל"ד נעדר והפגישה התקיימה בין תע"ל בראשות ח"כ אחמד טיבי לבין חד"ש בראשות ח"כ איימן עודה. גורם בכיר במשותפת אמר ל-ynet כי לא ברור למה יו"ר בל"ד לא השתתף. "אם בל"ד ירצו להתמודד לבד, נאחל להם בהצלחה", הוסיף הגורם.
מחד"ש, שמובילה את הרשימה המשותפת ומקיימת את המשא ומתן עם יתר המפלגות, נמסר כי "הפגישה שהייתה אתמול בין חד"ש לתע"ל התקיימה ברוח חיובית. היא התקיימה לאחר שחד"ש ביקשה ששלושת מרכיבי המשותפת ייפגשו. ההחלטה הרשמית של כל מוסדות חד"ש היא לשמור על הרשימה המשותפת, ואנחנו נעשה כל מאמץ לשם כך".