רגע לפני הדיון המכריע בבג"ץ ביום ראשון על גיוס תלמידי הישיבות, ועל רקע המאמצים הקדחתניים בקואליציה להכשיר פוליטית ומשפטית את הפטור מגיוס, מאותתים החרדים כי אינם מוכנים לשום פשרה בעניין - גם לא בשעת מלחמה. יו"ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, הסביר בצהריים (רביעי) כי "אנחנו לא מבקשים שום דבר. מה שהיה הוא יהיה. לא רוצים לשנות שום דבר".
גולדקנופף: "עשו מחוק הגיוס תפוח אדמה לוהט"

בהופעתו בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, אמר השר כי "אין לי שום בשורה", והתייחס בביטול לזעם הציבורי על סירוב החרדים לשאת בנטל. "הציבור תפס את חוק הגיוס והפך אותו לתפוח אדמה לוהט, הוא רק שכח שתפוח אדמה גדל בתוך האדמה", אמר. "איך יכול להיות תפוח אדמה לוהט? עושים אותו לוהט".
כשיו"ר יהדות התורה נשאל אם אין זה נכון בעיניו לחתור לפשרה בעניין בעקבות שינוי המציאות הביטחונית בחודשים האחרונים והמחסור בכוח האדם בצה"ל, הוא הסביר שמבחינת ההסכמה הציבורית שלומדי תורה רציניים לא יתגייסו דבר "לא השתנה".
גולדקנופף ציטט מההמלצות שפורסמו לאחרונה בוועדה לשילוב חרדים בצה"ל בראשות אלוף במיל' אליעזר שקדי, וטען כי הם מהווים חיזוק לעמדתו הבלתי-מתפשרת. "בהקדמה לחוברת שלו הוא כותב שהוא נצמד לדבריו של דוד בן גוריון במכתב שהוא כותב לרמטכ"ל, הוא נצמד לדבריו של החזון אי"ש ונצמד לדבריו של הרב שך (שניהם היו המנהיגים הבכירים של הציבור החרדי-ליטאי)", הסביר השר. "כדי שיהיה איזון מלא, הוא אומר 'עם ישראל צריך לומדי תורה'".
2 צפייה בגלריה
יצחק יששכר גולדקנופף
יצחק יששכר גולדקנופף
"עם ישראל צריך לומדי תורה". גולדקנופף
בשלב זה התפרץ לעבר גולדקנופף אחד מהנוכחים בקהל, והזכיר לו כי בעת ההסכמה על הסדר "תורתו אומנותו" ניתן הפטור משירות רק למאות תלמידי ישיבה, וכיום מדובר בעשרות אלפים. השר רמז כי ייתכן שיתמוך בגיוסם של צעירי המגזר שאינם מקדישים את חייהם ללימוד תורה, כשאמר "מי שלא לומד - לא דיברתי על זה", אך סירב להצהיר על כך באופן מפורש.
דבריו של גולדקנופף מגיעים כאמור ברקע הדיון הנפיץ בבג"ץ על הפטור מגיוס שניתן לחרדים, שצפוי להתקיים ב-2 ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים, שיכריעו בעתירות השונות בנושא שעשוי להביא לפירוק הממשלה. בדיון ישתתפו ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן ושופטי העליון יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילת כנפי-שטייניץ.
סוגיית הגיוס אינה הנושא היחיד שמעסיק את החרדים בימים אלו. רק היום הודיעה סיעת יהדות התורה כי אם עד 1 ביוני לא תוסדר העברת מאות מיליוני השקלים להגדלת שכרן של המורות בחינוך החרדי - ח"כ משה גפני יתפטר מתפקידו כיו"ר ועדת הכספים. בחודשיים האחרונים נעשו שיחות רבות סביב הנושא, ולדברי גורם בכיר ביהדות התורה כל הכספים שמיועדים לחרדים מעוכבים. "לא היה דבר כזה מעולם", טען.