המערכת הפוליטית באוסטרליה סוערת בימים האחרונים סביב השאלה האם לאפשר לפליטים פלסטינים להמשיך לשהות ולהגיע למדינת היבשת בעקבות התמשכות המלחמה בעזה. ממשלת הלייבור בקנברה הצהירה על כוונה לפעול להארכת הוויזות הזמניות של הפליטים שכבר הגיעו לשם, בעוד מנהיג האופוזיציה השמרנית קרא להטיל איסור מוחלט על הגעת עזתים מחשש שחלקם עלול להוות סיכון ביטחוני.
"די להיות גזען": הסערה היום בפרלמנט האוסטרלי
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
פיטר דוטון פעילים פרו-פלסטינים שטיפסו על גג ה פרלמנט ב אוסטרליה קנברה ותלו שלטים נגד ישראל מלחמה ב עזה הפגנה פרו פלסטינית פרו-פלסטינית
פיטר דוטון פעילים פרו-פלסטינים שטיפסו על גג ה פרלמנט ב אוסטרליה קנברה ותלו שלטים נגד ישראל מלחמה ב עזה הפגנה פרו פלסטינית פרו-פלסטינית
מנהיג האופוזיציה דוטון, ופרו-פלסטינים שהפגינו בחודש שעבר על גג הפרלמנט בקנברה
(צילום: AAP Image/Lukas Coch via REUTERS)
הסערה סביב השאלה הזו הביאה היום (ה') להתלקחות הרוחות בפרלמנט, כאשר המחוקקת העצמאית זאלי סטגל האשימה בנאום שנשאה במליאה את מנהיג המפלגה הליברלית השמרנית פיטר דוטון בגזענות. "תפסיק להיות גזען!", היא קראה לדוטון כאשר הוא וחבריו לאופוזיציה השמיעו לעברה שלל קריאות ביניים שקטעו את נאומה. "אלו הן משפחות שאתה מנסה לצייר איכשהו כטרוריסטיות כולן, ככאלו שאי-אפשר לבטוח בהן ושלא ראויות לסיוע הומניטרי", היא הוסיפה.
הסערה הביאה גם להתפרצות של מחוקקת ממפלגת הירוקים (שחברה בקואליציית הלייבור) למסיבת עיתונאים שערך מחוקק אחר מהאופוזיציה. אותו מחוקק הגן על דבריו של מנהיג האופוזיציה דוטון בנוגע לפליטים מעזה, והסנאטורית מהירוקים שרה האנסון-יאנג התפרצה לשיחתו עם הכתבים והטיחה בו: "למה אתה לא אומר משהו על הילדים שטובחים בהם?".
כמו מדינות רבות בעולם, נזכיר, גם באוסטרליה המלחמה בעזה מעוררת ויכוחים פוליטיים סוערים. ממשלת הלייבור מהשמאל אמנם קראה שוב ושוב להפסקת אש, אך בניגוד למדינות אחרות וביקורתיות יותר כלפי ישראל, כמו ספרד, אירלנד ונורבגיה, היא נמנעה מהכרה במדינה פלסטינית. לפי רשת ABC האוסטרלית, עד כה העניקה הממשלה שם כמעט 3,000 ויזות על תקן "ביקור" לפלסטינים שעזבו את רצועת עזה או יהודה ושומרון אחרי 7 באוקטובר, אם כי רק כמחציתם הגיעו בפועל לאוסטרליה – ועוד 7,000 בקשות אחרות נדחו.
2 צפייה בגלריה
אנתוני אלבניזי מנהיג הלייבור יכהן כ ראש הממשלה של אוסטרליה
אנתוני אלבניזי מנהיג הלייבור יכהן כ ראש הממשלה של אוסטרליה
ראש הממשלה מהלייבור אלבניזי. נתן כבר 3,000 ויזות לפלסטינים מאז 7 באוקטובר
(צילום: AFP)
אותן ויזות שכן הוענקו הן זמניות, ובשל התמשכות המלחמה תוקפן עומד לפקוע – והממשלה האוסטרלית הצהירה כי היא בוחנת דרכים להאריך את שהות הפליטים הפלסטינים. "אין מדינה בעולם שתחזיר כעת אנשים לעזה", אמר החודש ל"סקיי ניוז" שר הפנים האוסטרלי טוני בורק. "יש לנו אנשים שחוו טראומה רצינית, שחוו אובדן נוראי של בני משפחה וחברים בעקבות הקטל שמתחולל שם, וגם בתים שרבים מהם התגוררו בהם הפכו לעיי חורבות".
אלא שבאופוזיציה טוענים שממשלת הלייבור לא ערכה לפליטים בדיקות רקע מספקות, בין היתר על רקע העובדה שהתקבלו למדינה באמצעות אותן אשרות "ביקור", ובימים האחרונים עוררה תשומת לב גדולה הצהרתו של ראש שירות הביטחון הפנימי של אוסטרליה ולפיה הבעת תמיכה בחמאס לא צריכה לשלול בהכרח הענקת ויזה לפליטים פלסטינים.
חמאס, נדגיש, מוגדר כארגון טרור גם באוסטרליה, אבל ראש שירות הביון הפנימי, המוכר בראשי התיבות ASIO, אמר בתחילת השבוע כי "תמיכה רטורית", כזו שלא מעידה לטענתו על אידיאולוגיה קיצונית ואלימה אלא רק על רצון למדינה עצמאית, "לא צריכה להיות בעיה". מייק בורג'ס הדגיש כי תמיכה כספית או חומרית לחמאס כן תהווה מכשול בפני פלסטינים שמבקשים ויזה ועוברים הליך בידוק. "אם יש להם תמיכה באידיאולוגיה הזו, אז תהיה בעיה", אמר ראש ה-ASIO.
ביולי: פרו-פלסטינים טיפסו על גג הפרלמנט האוסטרלי, ותלו שלט "מהנהר ועד לים"
(צילום: רויטרס)

ייתכן שאותם דברים של בורג'ס הם שעומדים מאחורי הצהרתו של מנהיג האופוזיציה דוטון, שקרא כאמור להטיל איסור על כניסת פליטים פלסטינים. תחילה, ביום שלישי השבוע, אמר דוטון כי על ממשלת הלייבור להבטיח שאף תומך של חמאס או ארגון טרור אחר יגיע לאוסטרליה, אבל אתמול ניפק מסר נוקשה יותר: "אני לא חושב שאנשים מאזור המלחמה הזה (עזה) צריכים להגיע לכאן בשלב זה. זה לא זהיר לעשות את זה ואני חושב שזה מציב את הביטחון הלאומי שלנו בסכנה".
ראש הממשלה אנתוני אלבניזי האשים בתגובה כי דוטון "תמיד מנסה לפלג". בריאיון ל-ABC הדגיש ראש הממשלה מהלייבור: "אנחנו מקבלים את העצות שלנו מראש ה-ASIO ומגופי הביטחון – לא ממישהו שתמיד רוצה מאבק, שתמיד מחפש מחלוקת".
שר הפנים בורק הדגיש אתמול בצל הסערה שכל מבקשי הוויזה עוברים בידוק על ידי שירות הביטחון הפנימי, אבל דוטון שב והאשים היום שהממשלה לא עורכת בדיקות מספקות לאותם פליטים. "אני בטוח שהרוב הגדול של האנשים הללו הם חפים מפשע שבורחים מאזור מלחמה, אבל מה שישרת בצורה הטובה ביותר את האינטרס של המדינה שלנו הוא שנדע מי מגיע לכאן ושיש לנו הליך ראוי שדוחה את אלו שמביעים סימפטיה למי שמוכר רשמית כארגון טרור", אמר.