3 צפייה בגלריה
מצעד האווה בבאר שבע
מצעד האווה בבאר שבע
משנים את ההנחיה
(צילום: חיים הורנשטיין)
לאחר הפרסום ב-ynet בעניין הקשיים עמם מתמודדים זוגות גברים או גברים יחידנים בהליך הפונדקאות, מודיע משרד הבריאות על שינוי זמני בהנחיות. על פי ההנחיה החדשה שפורסמה בסוף השבוע האחרון, זוגות גברים או גברים יחידנים שיש ברשותם עוברים מוקפאים בחו"ל או שיהיו כאלו ברשותם עד לסוף החודש הנוכחי – יוכלו להביאם ארצה.
המשמעות: עשרות ואולי אף מאות זוגות יוכלו כעת להמשיך את התהליך בישראל, עם פונדקאית ישראלית. יש לציין כי החוק הקיים מתיר הפריה של הביציות רק בישראל, אך בפועל הנפגעים העיקריים הם זוגות של גברים או גברים יחידנים.
3 צפייה בגלריה
יגאל יערן ואסף גרינוולד - אחד הזוגות הראשונים של גייז שיעשו פונדקאות בארץ
יגאל יערן ואסף גרינוולד - אחד הזוגות הראשונים של גייז שיעשו פונדקאות בארץ
יגאל יערן ואסף גרינוולד - מהזוגות הראשונים של גייז שיעשו פונדקאות בארץ
(צילום: דנה קופל)
ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" פורסם לראשונה סיפורם של יגאל יערן ואסף גרינולד, זוג גברים מתל אביב שעתיד להפוך לאחד הראשונים שיעברו את תהליך הפונדקאות בארץ, לאחר פסיקת בג"ץ והנחיית שר הבריאות ניצן הורוביץ - האוסרים על אפליה בהליך הפונדקאות. השניים סיפרו על הקשיים והיעדר השוויון בהליך עצמו. "פונדקאות לגייז בארץ כמעט לא אפשרית", אמרו בריאיון בשבוע שעבר.
"לאור המידע שהצטבר בעת האחרונה במשרד הבריאות, ומתוך רצון לאפשר ליחידות ההפריה החוץ-גופית בישראל להיערך באופן תקין ליישום מתווה הפעילות לאחר פסיקת בג"ץ, וכן גם לכלל הציבור אשר מבקש להתקשר עם אם נושאת והתבסס על ביציות מופרות קיימות במרפאות מוכרות לצרכי ייבוא הביציות מחו"ל, הוחלט כי יש מקום לאפשר ייבוא ביציות מופרות לצורך השתלתן באם נושאת בישראל במסגרת החוק, וזאת אם הביציות הופרו בחו"ל עד ליום 1.5.2022, במרפאה מוכרת ע"י משרד הבריאות", נכתב בהנחיה החדשה.
אותה הנחיה תביא גם להוזלה משמעותית של התהליך עבור זוגות הגברים והנשים היחידניות שזקוקות לתרומת ביצית – וגם להגדלת הסיכוי להיריון.
במערכת הבריאות בירכו על ההחלטה של משרד הבריאות. "ההנחיה החדשה שתקפה עד לסוף החודש הנוכחי קובעת שכל זוגות הגברים שקיבלו היתר לעשות פונדקאות בארץ ויש להם עוברים מוקפאים בחו"ל, כלומר ביצית מופרית, יכולים להביא אותם לארץ ולבצע החזרת עוברים לפונדקאית", מסביר יו"ר עמותת אושרי לפונדקאות בישראל, פרופ' עמי עמית.
פרופ' עמיתפרופ' עמי עמית
"בהנחיה הקודמת היה מותר להם להביא אך ורק ביציות מוקפאות ולבצע את ההפריה בארץ", הוסיף. התיקון בהנחיה נתן גם את האופציה הטיפולית להרבה זוגות הומואים שיש להם עוברים מהעבר בחו"ל. זה מנע את החסימה שלהם מלהביא את העוברים הללו לארץ ואין ספק שזו הקלה משמעותית גם מבחינת הטיפול וגם מבחינה כלכלית. מדובר על זוגות וגברים בודדים שקנו ביציות, הפרו אותן, ויש להם עוברים בחו"ל. עכשיו העניין ייבדק ובתקווה יישאר גם בעתיד. זו בשורה משמעותית. הפרסום של ההנחיה כבר גרם לתגובות חיוביות וקיבלתי עד כה לא מעט תשבחות".
התיקון לחוק מ-2018 מתיר את ההפריה בארץ בלבד, אך בשטח, בהיעדר פיקוח, רבים מהזוגות ההטרוסקסואליים מקבלים עוברים מוקפאים שהופרו בחו"ל. בנוסף, בהיעדר החלטה של ועדת סל התרופות ומציאת מקור תקציבי אחר מצד משרד הבריאות - מימון פרוצדורות רפואיות בתהליך עצמו, שניתן כיום לזוגות סטרייטים, לא ניתן לזוגות הומואים.
זוגות גברים שקיבלו את אישור הוועדה של משרד הבריאות ונמצאו מתאימים לפונדקאות גילו עד מהרה כי בפועל, האפליה נמשכת. חלקם פנו לבתי החולים הגדולים בארץ ובהם איכילוב, שיבא והדסה, וקיבלו מהם תשובות שונות, אך השורה התחתונה נותרה זהה: בקשתם סורבה והם נדחו.
3 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון אפק: "מברך על ההנחיה"
פרופ' ארנון אפק: "מברך על ההנחיה"
פרופ' ארנון אפק: "מברך על ההנחיה"
(צילום: עידו ארז)
פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא: "הנושא הזה הוא נושא מאוד חשוב מקצועית ונכון לאפשר הבאת ביציות מופרות ארצה שכן הסיכוי להצליח בתהליכי ההורות והפונדקאות עולה משמעותית בהשוואה לנהוג היום. אני מברך על הנחיית משרד הבריאות שמקצועית היא חשובה ונכונה ומקווה שהנוהל הזה ימשיך מעבר למועד שנקבע".
ממשרד הבריאות נמסר: "עם קבלת הפניות האחרונות, התברר לנו כי הנוהג הקיים לא עומד בהלימה להוראות החוק, וששינוי הנוהג עלול לפגוע בזוגות בבואם לעשות הליכי פונדקאות. לפיכך, סברו שר הבריאות והמנכ"ל כי ראוי לאפשר לזוגות להמשיך לפעול כפי שהיה נהוג עד כה, והנחו לתקן את החוק כך שתבוטל הדרישה שביצוע הפריה חוץ-גופית המיועדת להליך פונדקאות תבוצע רק בישראל. בכוונת המשרד להפיץ בהקדם תזכיר חוק בנושא, וכבר נעשתה פניה למחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים בעניין אי-שינוי הפרקטיקה הנוהגת עד לתיקון החוק".