זה כבר לא סוד שנשק מצפון קוריאה מגיע למדינות וגם לשחקנים לא מדינתיים במזרח התיכון. לפי מאמר שפורסם באתר Middle East Eye בשנה האחרונה, המדינה המבודדת מכרה בהזדמנויות שונות נשק וציוד צבאי למספר מדינות במזרח התיכון בעשורים האחרונים, במיוחד לאיראן, למיליציות החמושות השונות ולעוד גורמים - כמו חמאס.
היום (ב') פרסמה סוכנות הביון של דרום קוריאה NIS תמונה חדשה של חלק מרקטה צפון-קוריאנית, ואישרה למעשה דיווח אמריקני לפיו חמאס השתמש ברקטת RPG מסוג F-7 שיוצרה במדינה המבודדת בעולם.
2 צפייה בגלריה
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
נשק צפון קוריאני שחמאס עושה בו שימוש
צפון קוריאה משחקת תפקיד מרכזי בסיוע למאמצי ההתחמשות של איראן במשך עשורים. היא מעבירה לאיראן טכנולוגיות שונות ומספקת לטהרן רכיבים. ולא רק איראן, גם החות'ים וחיזבאללה מקבלים נשק מצפון קוריאה, כאשר לפי הערכות האינטרס של פיונגיאנג הוא בעיקר כלכלי. לפי פרסומים של "מרכז אל-אהראם למחקרים פוליטיים ואסטרטגיים", מרכז מחקרים מצרי, מאוקטובר האחרון צפון קוריאה מואשמת שוב ושוב בייצוא נשק לאזורי סכסוך, למרות מערכת הסנקציות הבינלאומית שמנסה למנוע ממנה לעשות זאת.
צפון קוריאה נמצאת ביחסים טובים עם איראן. אחרי הפיגועים האחרונים בכרמאן דווח בתקשורת הערבית כי מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, שלח את תנחומיו למנהיגי המדינה. גם בהקשר לתוכנית הגרעין האיראנית, לפי פרסומים בתקשורת הערבית, איראן נעזרה בסיוע מבחוץ ממדינות אחרות וכאן צפון קוריאה התגלתה כשותפה בעלת ערך משמעותי עבור איראן. לאיראן אין את תוכניות הטילים המתקדמות של המדינה המבודדת, למרות שהייתה רוצה כאלה.
2 צפייה בגלריה
ה כור
ה כור
הכור בדיר א-זור
(צילום: דובר צה"ל)
גם סוריה היא בעלת בריתה של צפון קוריאה, בספטמבר 2007 תקף חיל האוויר הישראלי כור גרעיני סורי באזור אל-קובאר במחוז דיר א-זור. ישראל טענה אז כי מדובר בכור שבנייתו קרובה להשלמה, והוא נבנה בסיוע צפון קוריאה.
ב-2017 נחשפה עסקת נשק של מצרים עם צפון קוריאה, שהביאה לתגובה אמריקנית של הקפאת סיוע צבאי לקהיר. מצרים הודיעה לאחר מכן כי ניתקה את הקשרים עם פיונגיאנג. במאמר נכתב כי בשנים האחרונות גם איחוד האמירויות רכשה נשק מצפון קוריאה בסכום של 100 מיליון דולר, לשימוש במערכה הצבאית בסעודיה. לפי הפרסום הרכישה בוצעה באמצעות חברות פרטיות כדי להימנע מסנקציות אמריקניות.
ארסנל הנשק האדיר שאיתו פלשו מחבלי חמאס
(צילום: יואב זיתון)

לפי המאמר, ייצוא הנשק מצפון קוריאה למזרח התיכון עבר מספר תהליכים. בשנות ה-80 של המאה הקודמת צפון קוריאה ייצאה נשק זול ולא מתוחכם, בעיקר לאיראן וללוב. בהמשך היא החלה למכור נשק מתקדם יותר לאזור ומכרה טילים שונים לאיראן, מהדגמים "נו דונג" ו-"מוסודאן". לפי אותם פרסומים, סוריה רכשה ממנה בין היתר טילי סקאד C, סקאד D ונשק כימי.
תימן נמצאת גם בין לקוחותיה של צפון קוריאה. לפי המאמר, בשנת 2002 הצי האמריקני תפס ספינת משא צפון קוריאנית ובה טילים בדרך לתימן. משלוחי הנשק לתימן מצפון קוריאה החלו כבר בשנות ה-90. החות'ים שמו ידם על שנק צפון קוריאני שהיה שייך למשטר התימני הקודם, כאשר השתלטו על אזורים במדינה.
לפי הפרסומים, הם גם ירו את הנשק הצפון קוריאני לעבר סעודיה במלחמה מולה. החות'ים לא מחזיקים רק בנשק צפון קוריאני שנשאר מהמשטר הקודם, צפון קוריאה מספקת נשק ישירות גם להם.