הפנטגון הודיע אמש (שלישי) שדונלד טראמפ יקצץ בצורה משמעותית את מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן. שר ההגנה החדש של טראמפ, כריסטופר מילר, הודיע ש-2,500 חיילים יחזרו הביתה מאפגניסטן ומעיראק עד 15 בינואר - פחות משבוע לפני השבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.
הודעת הפנטגון נמסרה אחרי דיווחים שפורסמו בימים האחרונים, לפיהם הנשיא היוצא מתכוון לאשר צו שיורה לצמצם את מצבת הכוחות האמריקניים באפגניסטן ובעיראק. טראמפ אמנם הבטיח לאחרונה להחזיר את החיילים "עד חג המולד", כלומר בחודש הבא, אך המהלך יושלם רק ב-15 בינואר - חמישה ימים לפני השבעת ביידן.
2 צפייה בגלריה
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
2,500 חיילים אמריקנים יחזרו הביתה עד 15 בינואר
(צילום: AFP, AP)
מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן ירד בחודש הבא מ-4,500 ל-2,500. מילר, שמונה לתפקיד בשבוע שעבר במקום מרק אספר שהודח על ידי טראמפ, אמר שהנסיגה מעיראק תהיה צנועה יותר: מ-3,000 ל-2,500 חיילים.
אספר התעקש להשאיר את מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן ללא שינוי, במטרה לתמוך בממשלה האפגנית בשיחות השלום עם הטליבאן. בעקבות ההסכם שהושג בפברואר בין ארה"ב לטליבאן אלפי חיילים אמריקנים כבר חזרו הביתה. לפני ההסכם היו באפגניסטן 13,000 אמריקנים. הצדדים סיכמו שהטליבאן ינהל עם אפגניסטן מו"מ לסיום המלחמה, ושהנסיגה האמריקנית תושלם עד מאי 2021.
שר ההגנה החדש מילר אמר הערב: "עד 15 בינואר 2021 יהיו לנו באפגניסטן 2,500 חיילים. מספר החיילים בעיראק יעמוד גם כן על 2,500, ועד אותו תאריך". רוברט אובריין, היועץ של טראמפ לביטחון לאומי, אמר שהנשיא מקווה שנסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן ומעיראק תושלם עד חודש מאי (ארבעה חודשים אחרי כניסת ביידן לבית הלבן).
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים באפגניסטן
(צילום: רויטרס)
ארה"ב פלשה לאפגניסטן ב-2001, אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר. שנתיים לאחר מכן פלשה לעיראק. חייליה נסוגו מהמדינה ב-2011, אבל ב-2014 שב הצבא האמריקני לעיראק, הפעם בהזמנת הממשלה העיראקית - שביקשה ממנו לסייע לה במלחמה בדאעש.
שר ההגנה מילר אמר אתמול שהחזרת הכוחות משקפת את כוונתו של הנשיא טראמפ "לסיים בצורה מוצלחת ואחראית את המלחמות באפגניסטן ובעיראק ולהחזיר את לוחמינו האמיצים הביתה".
שר ההגנה של טראמפ הוסיף שארה"ב עמדה ביעדים שהציבה לעצמה ב-2001 אחרי מתקפת הטרור של אל-קאעידה ב-11 בספטמבר – לנצח את האיסלאמיסטים הקיצוניים ולעזור "לשותפים מקומיים ובעלי הברית שלהם להוביל את המאבק".
טראמפ בביקור פתע באפגניסטן ב-2019

החלטתו של טראמפ מעוררת ביקורת חריפה מצד בעלי בריתו במפלגה הרפובליקנית. גורמים במפלגה, שעומדים לצידו בכל הנוגע לסירובו להכיר בהפסד שלו בבחירות לנשיאות, מזהירים שנסיגה מוקדמת מדי מאפגניסטן עלולה לערער את יציבותה, להוות הישג משמעותי לארגוני טרור כמו הטליבאן, אל-קאעידה ודאעש ולפגוע בשיחות השלום עם הטליבאן.
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, הזהיר משינויים דרמטיים במדיניות הביטחונית או במדיניות החוץ של ארה"ב בחודשים הקרובים. בהקשר הזה אמר מקונל שצמצום הכוחות באפגניסטן ובעיראק יהיה טעות קשה.
"ההשלכות של נסיגה מוקדמת מדי יהיו כנראה גרועות יותר מהנסיגה של הנשיא אובמה מעיראק ב-2011, שאפשרה את עלייתו של דאעש וגל חדש של טרור עולמי", אמר מקונל. "זה יזכיר את הנסיגה האמריקנית המשפילה מסייגון ב-1975", טען מקונל בהתייחסות למלחמת וייטנאם. גם בכירים בצבא האמריקני הביעו התנגדות למהלך של טראמפ והמליצו שהנסיגה תהיה הדרגתית ומצומצמת יותר.
פורסם לראשונה: 22:20, 17.11.20