צה"ל התיר לפרסום כי סמ"ר דוד משה בן שיטרית (21), לוחם בפלגה 914 בחיל הים מהיישוב אדם (גבע בנימין) שבהרי ירושלים, נהרג הבוקר (ראשון) במהלך מתקפת חיזבאללה. שני לוחמים נפצעו באורח בינוני וקל בתקרית.
מתחקיר ראשוני עולה כי הוא נפגע ככל הנראה מפגיעה ישירה של מיירט כיפת ברזל או משברי יירוט שפגעו בספינת דבורה מול חופי נהריה ועכו - לאחר שכטב״ם יורט באזור. הוא נפצע באורח אנוש, ובהמשך מת מפצעיו.
תיעוד ממכת המנע של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
דוד משה בן שיטרית ז"ל
דוד משה בן שיטרית ז"ל
דוד משה בן שיטרית ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)

האפשרות הסבירה: המיירט שוגר לעבר כטב"ם, אך זיהה את ספינת חיל הים כ"מטרה"

בחיל האוויר מתחקרים את האירוע יחד עם בסיס חיל הים בחיפה. מפרטים ראשונים עד כה עולה כי האפשרות הסבירה שנבחנת היא שטיל מיירט ששוגר מסוללה סמוכה לעבר כטב"ם של חיזבאללה, שחג בגובה נמוך מעל לדבורת חיל הים בטווח בינוני מהחוף (3 עד 6 ק"מ), זיהה בטעות ובאופן אוטומטי את הדבורה כמטרה - והחליף בכך את יעד הפגיעה שלו.
אפשרות שנייה שנבחנת היא שהיירוט אכן בוצע בגובה נמוך מעל לספינה ושברי היירוט פגעו בלוחם, שנפצע באורח אנוש בזמן שהיה בסיפון האחורי של כלי השיט. חבריו מיהרו לטפל בו ובפצוע נוסף באורח קל עד בינוני, והעבירו אותם במהירות עם סירת צרעה קטנה למעגן בנהריה ומשם למחלקת טיפול נמרץ בבית החולים לגליל בעיר, שם נקבע מותו של בן שיטרית.
מהתחקיר הראשוני עולה עוד כי ייתכן שמעל הדבורה חג כטב"ם נוסף ועל הסיפון נמצאו חלקי מיירט, שבוודאות לא התפוצץ על הספינה. "אם זה היה קורה, היינו בתוצאה קשה יותר", אומרים בצבא. החיילים על הדבורה העידו כי לא שמעו את זמזום הכטב"ם לפני הפגיעה שמעליהם. ראש הביות של הטיל המיירט הוא אופטי, כלומר מזהה וצופה במטרה לפני הפגיעה בה.
7 צפייה בגלריה
הדבורה שנפגעה מיירוט
הדבורה שנפגעה מיירוט
הנזקים בספינת חיל הים
הדבורה עצמה ספגה פגיעה מכנית חודרת והועברה לתיקון בבסיס חיפה, והיא צפויה לשוב עם הצוות שלה לפעילות מבצעית תוך 24 עד 48 שעות. לוחמי ולוחמות דבורות חיל הים, בדומה ליתר הצוותים בספינות ובהן הסטי"לים, לקחו חלק מרכזי בימים האחרונים ובעיקר הבוקר בהגנת חופי הצפון והמים הכלכליים הכוללים את אסדות הגז של ישראל, וזיהו עבור חיל האוויר באמצעות המכ"מים שלהם עשרות כטב"מי חיזבאללה שיורטו.
מדובר בתקרית החריגה השנייה של גדוד כיפת ברזל בצפון בתוך כשבועיים, לאחר שמיכאיל סמארה נהרג בכביש 4, גם בין עכו לנהריה, כתוצאה מתכנון לקוי של משימת יירוט בצהריי היום - שהסתיימה בהתפוצצות קטלנית של טיל מיירט על הכביש. בצבא אומרים כי התחקיר של אירוע זה טרם נגמר ואין קשר בין שני המקרים.

"הבן אדם הכי טוב והלוחם הכי לוחם שהכרתי"

ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, ספד לבן שיטרית: "בכאב גדול נודע לנו הבוקר כי דוד, בנם של שמעון ואיריס, עובדת המועצה, נפל בעת שירותו בחיל הים במהלך הלחימה בצפון. דוד אהב את המדינה והיה נחוש לשרת את עם ישראל ולהילחם למענו. זו מכה קשה לכולנו ובייחוד ליישוב אדם, שבשבוע שעבר ליווה למנוחות את הלוחם מרדכי בן שועם הי"ד. אני מבקש למסור תנחומים להורים ולאחיות - כולנו איתכם! וכן לחזק את תושבי אדם. בזכות החיילים הגיבורים שלנו עם ישראל ינצח!".
7 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
הפצצת כטב"ם של חיזבאללה שתועדה הבוקר בשמי צפון הארץ
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
7 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
דובר צה"ל: "סיכלנו את רוב המתקפה"
(צילום: דובר צה"ל)

מהיישוב אדם נמסר: "בצער רב אנו מודיעים על נפילתו של גיבור ישראל דוד משה בן שיטרית הי"ד, תושב היישוב, שנפל בפעילות מבצעית. בנם של איריס ושמעון. דוד היה בחור חברמן וציוני, אדם של נתינה שחלם לשרת כדי לשמור על המדינה שהוא כל כך אהב. היישוב והמועצה מלווים את המשפחה בתקופה קשה זו. פרטים על מועד הלוויה יימסרו בהמשך".
הראל, חברו של דוד מהצבא, סיפר עליו: ״אני ודוד היינו ביחד באותה פלגה. היינו חברים ממש קרובים והיינו הרבה ביחד ויצאנו הרבה. הוא הבן אדם הכי טוב שהכרתי והלוחם הכי לוחם שהכרתי. אני אוהב אותו כמו אח שלי. לא היה בן אדם שהוא לא עזר לו. הוא היה מסתובב בין כל הספינות בשביל להכיר אנשים ולהכיר עוד חברים כי זה מה שהיה חשוב לו - לעזור לכולם ולהיות חבר של כולם. הוא אחד הלוחמים הכי גדולים שהכרתי בשירות ואני לא מאמין שהוא הלך. אני עוד לא מעכל. כל פעם שאני רואה תמונה שלו זה מפרק אותי. יהי זכרו ברוך״.

מתקפת המנע שסיכלה את כוונות חיזבאללה

צה"ל פתח הבוקר במתקפת מנע שבה סוכלה כוונת חיזבאללה לפגוע ביעדים אסטרטגיים בישראל - כנקמה על חיסול בכיר ארגון הטרור פואד שוכר לפני קרוב לחודש. בצה"ל אמרו בתום הערכת מצב כי חיזבאללה התכוון לירות מאות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים, וכי במכת המנע ב-5 בבוקר, שבה השתתפו 100 מטוסי קרב, הותקפו אלפי קני שיגור.
רוב הרקטות מתוכנית הנקמה של חיזבאללה יועדו לצפון הארץ, בעוד הכטב"מים יועדו למרכז. בצבא מדגישים כי יירטו את מרבית האיומים ששוגרו בהמשך לעבר ישראל, וכי הנזקים שנגרמו לבתים בעכו וביישוב מנות שבגליל המערבי היו משברי יירוטים. "נמשיך לבצע הסרת איומים בצפון כפי שעשינו גם בשבועות האחרונים. הבוקר זה היה רחב מאוד בתוכנית מדויקת ורחבה. אף בסיס צבאי לא נפגע ואף מטרה במרכז הארץ לא נפגעה", אמרו בצה"ל.
תקיפה בדרום לבנון, שתועדה בשידור החי של ערוץ "אל-מיאדין"

"היו פגיעות בשטחים פתוחים ליד בסיסים בצפון. יש לנו תוכניות רחבות מאוד ללבנון ואנו מתמקדים בזירה המרכזית בעזה, ממשיכים לפרק את חמאס ולייצר תנאים להשבת החטופים, בהתאם להגדרת הדרג המדיני", הוסיפו בצבא. עוד מציינים בצה"ל כי רוב תקיפות המשגרים בדרום לבנון היו במרחבים פתוחים, וחלקן הקטן בתוך הכפרים באזור.
בהודעה רשמית שמסר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הוא אמר: "לפנות בוקר זיהינו היערכות של חיזבאללה לבצע ירי לעבר צפון הארץ והמרכז. כ-100 מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן יזום להסרת איום מאות משגרים חמושים ואלפי קני שיגור, רובם היו מכוונים לצפון הארץ. תקפנו גם כטב"מים שכוונו למרכז. במהלך תקיפה סדורה ושיטתית, חיזבאללה התכוון לשגר מאות בודדות של רקטות לצפון הארץ וכטב"מים למרכז. אנחנו הסרנו איום רחב יותר, וגם כנראה איום עתידי. סיכלנו את מרבית המתקפה שחיזבאללה תכנן ויירטנו רבים מהאיומים ששוגרו לעבר שטח ישראל".
תקיפות צה"ל בדרום לבנון נמשכו גם לאחר מכת המנע ולאורך הבוקר - ובמדינה דיווחו עד כה על שלושה הרוגים בתקיפות, בהם שניים בתקיפה בא-טירי והרוג נוסף בהפצצת רכב באל-חיאם עם כטב"ם. לפי צה"ל, התקיפות המחודשות נועדו "להסרת איומי משגרים" של חיזבאללה, ובתקיפה באל-חיאם פגע כלי טיס של חיל האוויר בחוליית מחבלים שזוהתה על-ידי כוחות אוגדה 91. אחת התקיפות תועדה בשידור החי של ערוץ "אל-מיאדין", הנחשב לשופר חיזבאללה.
במכת המנע הנרחבת פתח כאמור צה"ל בשעה 05:00 בבוקר, בעקבות מידע מודיעיני על כוונת חיזבאללה לפתוח במתקפה נרחבת של מאות חימושים בניסיון לפגוע ביעדים אסטרטגיים בצפון אך גם במרכז - כולל אפשרות של ירי למרחב גלילות שבו מטה המוסד ובסיס 8200. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי במכת המנע השמיד צה"ל את כל משגרי חיזבאללה שתוכנתו לירות למרכז הארץ.