(אורי דוידוביץ, ניצן דרור)

ברקע פרסום נתוני התחלואה בקורונה הבוקר (יום ה'), שזינקו באופן חד, תקף יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט את הממשלה ואת העומד בראשה - בנימין נתניהו. בריאיון לאולפן ynet הוא אמר: "כישלון ממשלת נתניהו מוביל אותנו באופן בלתי נמנע לסגר. אנחנו במלחמה קשה, והקברניט לא קיים. ראש הממשלה לא מנהל את האירוע, כי הוא עסוק בדברים אחרים".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט
(צילום: אופיר יצחק)
לדברי בנט, "הממשלה כולה נעלמה. בתי החולים הגיעו לסף הספיקה. אנשים שחולים במחלות אחרות לא מקבלים טיפול ראוי. אנחנו נמצאים במלחמת יום הכיפורים - בלי רמטכ"ל. זו הממשלה הכושלת בתולדות ישראל, ונתניהו עוסק בכל דבר אחר חוץ מבקורונה".
- עושה רושם שדוהרים לסגר. התרעת והזהרת, ובכל זאת. "נכון. אנחנו ברמת התחלואה הגבוהה ביותר בעולם, מכל מדינות העולם, ישראל היא המדינה האדומה ביותר, והמשמעות כרגע היא שהרבה אנשים מתים שלא היו צריכים למות. צריך לדעת את הדבר הזה, אני אומר את זה לציבור כדי שאנשים ייזהרו.
"יש אנשים שמזלזלים ואומרים, 'זו מחלה של בני 80'. על זה אני רוצה להגיד שגם לבני 80 מגיע לחיות; חוץ מזה שהמחלה הורגת גם בני 40, 50 ו-60. יש הרבה אנשים צעירים שכביכול החלימו, אבל הם נכי קורונה. הם סובלים מפגיעה נוירולוגית שאיש לא מבין את שורשיה וגורמת לעייפות כרונית".
- אתה יודע לעשות משהו אחר שהוא לא סגר כדי להקטין תחלואה? "אני חושב שהממשלה מובילה אותנו באופן בלתי נמנע לסגר. אין חלופה אפקטיבית אחרת. הכישלון הנוראי הזה של ממשלת נתניהו, שמובילה אותנו גם לסגר, גם לשיא התחלואה העולמית וגם לפגיעה אנושה בכלכלה - בלתי מתקבל על הדעת".
- אתה מתרשם שראש הממשלה מנהל את האירוע הזה? "לא. ראש הממשלה והממשלה כולה נעלמו. אנחנו במלחמה מהקשות שידענו - מלחמה על הפרנסה והבריאות. הקברניט לא קיים. הוא לא מופיע, ועסוק בעניינים אחרים לגמרי. לכן, הנטל עובר לציבור ולאחריות של כל אחד. בראש ובראשונה יש לעטות מסכות ולצמצם את היקף ההדבקה".
- ראש הממשלה אמר שאתה, כאיש אופוזיציה, פוגע במאמץ הלאומי. הוא אפילו כתב לך מכתב בנושא. "צריך להפסיק להתעסק בספינים ולהתעסק באנשים. צריך לחזור לדאוג לאזרחי מדינת ישראל. בתי החולים כבר עכשיו הגיעו לסף ספיקה. המשמעות היא שכבר עכשיו אנשים בישראל שחולים בקורונה או במחלות אחרות לא מקבלים את הטיפול הראוי שבדרך כלל היו מקבלים - אלא הרבה פחות טוב. זה אומר יותר נכויות, יותר מקרי מוות מיותרים. בזה צריך להתעסק; לא בספינים סוג ד'".
- האם אתה חושב שצריך לשנות את הרכב הממשלה? אולי להכניס אתכם? "לא. אני אמרתי שאני לא נכנס לממשלה הגרועה הזאת. ראש הממשלה לא עסוק בקורונה או בפרנסה, אלא באלף דברים אחרים. זו מלחמת יום הכיפורים בלי רמטכ"ל ובלי שר ביטחון. זה מאוד מצער, אבל זה המצב. אפשר בנחישות ובפעולה נכונה להשתלט די מהר על הקורונה, לשקם את הכלכלה ולעשות דברים אדירים, אבל לא תחת ההנהגה הנוכחית".
- בהנחה שדוהרים לבחירות, אתה רואה את זה קורה? "אני חושב שבאמצע מלחמה לא הולכים לבחירות. מצד שני - וכך הרגשתי חודשים ארוכים - תמכתי בכיוון של הקמת ממשלת אחדות גם אם לא אהיה חבר ממשלה, אמרתי את זה מראש. נתניהו החליט לזרוק אותנו החוצה. חשבתי שאחדות בקורונה זה דבר טוב. הבעיה היא שהיינו במספר הכי נמוך של חולי קורונה כשהעברנו את המקל לממשלה ומאז הגענו לזינוק הכי גדול, אז יכול להיות שצריך לעשות חושבים בעניין הזה".
- האם אתה נמצא בנקודה שאתה אומר לאזרחי ישראל, "אני לא אתן לרה"מ להמשיך להחזיק את ההגה בידיים"? "אין בחירות עכשיו, ונתניהו הוא ראש הממשלה המכהן על פי חוק. זה המצב. האם הוא עושה עבודה טובה? לא. האם הוא ראש הממשלה שהוביל את ישראל לכישלון הגדול ביותר בתולדותיה? כן. כשיהיו בחירות - אגיע לכאן ואשמח לעדכן".
בנט הוסיף: "אני מצפה ממנהיג שיהיה קשוב לאזרחיו, שיהיה לו אכפת מהם ולא מעצמו; שההתנהלות תהיה מקצוענית ולא חובבנית ובשעת משבר - שיעזוב הכול ויתעסק בלמגר את הקורונה במשך 24 שעות ביממה".
- אתמול רה"מ שוב קרא לפתיחת חקירה נגד מערכת אכיפת החוק. ראית את זה? "לא ראיתי כי הייתי עסוק באותו זמן בנושאי הקורונה, אבל שמעתי לאחר מכן".
- מה דעתך? "אני חושב שזה עוד מאותו דבר. ראש הממשלה עוסק בכל דבר חוץ מבקורונה. את זה שצריך לשנות את האיזונים ולעשות תיקונים, אפילו משמעותיים, במערכת המשפט - אני אומר כבר עשר שנים. הוא עצמו מנע זאת. כרגע אנחנו במלחמה על קיום הבריאות, הבריאות והביטחון של ישראל, והממשלה במקום אחר לגמרי. זה דבר שלא ראיתי בחיים".

- יש הרבה ביקורת גם כלפיך. אומרים ש"בנט עושה סיבוב ורץ לראשות הממשלה על גבי המשבר הזה". "החלום שלי הוא שהממשלה הזאת תתעשת, שראש הממשלה יתעשת, ישתלטו על הקורונה, ישקמו את הכלכלה ויפסיקו להתעסק בספינים ובכל דבר שהוא לא קורונה ופרנסת אזרחי ישראל. שום דבר אחר כרגע לא חשוב. תתעסקו בזה. בשביל זה אתם מקבלים משכורת, זה מה שכל אזרח מצפה שיקרה".
2 צפייה בגלריה
צוות רפואי קורונה בית חולים מאיר כפר סבא
צוות רפואי קורונה בית חולים מאיר כפר סבא
ארכיון
(צילום: AFP)

עוד שיא: 3,904 נשאי קורונה חדשים אובחנו אתמול

בתוך כך, אתמול, לפי משרד הבריאות, אובחנו 3,904 חולים חדשים - כלומר יותר מפי 3 מבחודש מאי, אז אובחנו 1,183 חולים. השיאים החדשים נשברים בשעה שנמשך הוויכוח על יעילות הסגר הלילי שהוטל על 40 יישובים. כמו כן, מאז חצות נוספו 405 חולים חדשים. 474 מאושפזים במצב קשה.
בנוסף, מספר המונשמים שומר על יציבות - 133 בני אדם. אין שינוי במספר הנפטרים, העומד על 1,054 בני אדם. אתמול התקבלו תוצאות של כ-43,500 בדיקות ו-9% מהן היו חיוביות, כלומר אחד מכל 11 נבדקים הוא חיובי לקורונה.
מתחילת השבוע אובחנו בארץ 13,428 חולים חדשים. לשם השוואה, בכל חודש אפריל אובחנו 10,182 ישראלים. ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, יחד עם גורמים במערכת הביטחון, הציגו אמש לראש הממשלה בנימין נתניהו את האפשרויות שבעיניהם ניתן לנקוט לקראת החגים לנוכח הזינוק בתחלואה.
ארבעה תרחישים אפשריים הוצגו: עוצר קבוע לכל תקופת החגים, עוצר בימי החג בלבד, עוצר חלקי או יישום של תוכנית הרמזור במתכונת מהודקת. קבינט הקורונה יתכנס ב-14:00 בצהריים כדי לדון בהגבלות בחגים.