נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יכריז ביום שני על תוכנית לרפורמה בבית המשפט העליון האמריקני. כך דיווח אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו", שציטט באנונימיות שני גורמים המעורים בפרטים. על פי הדיווח הוא צפוי לקרוא לקביעת מגבלת כהונה לשופטים, וכן לקביעת קוד אתי בר אכיפה שיחול עליהם. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על פסיקת בית המשפט העליון שביטלה את תוכנית מחיקת חובות סטודנטים שיזם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על פסיקת בית המשפט העליון שביטלה את תוכנית מחיקת חובות סטודנטים שיזם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. יכריז על מהפכה משפטית בארה"ב?
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב הרכב שופטי בית המשפט ה עליון נכון ל אוקטובר 2022
ארה"ב הרכב שופטי בית המשפט ה עליון נכון ל אוקטובר 2022
שופטי בית המשפט העליון. אוקטובר 2022
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
המקורות חשפו כי הנשיא דיבר השבוע על כוונתו להעביר את הרפורמה, ואמר כי "זה קריטי לדמוקרטיה שלנו". לדבריהם, הפרטים של תוכניתו אינם ברורים ועשויים להשתנות עד להכרזה, ובכל מקרה הטלת מגבלות על תקופת כהונה או הגדרת קוד אתי יידרשו חקיקה. בינתיים נראה שהקונגרס לא ידון בנושא לפני סוף השנה - אז יתקיימו הבחירות לנשיאות.
בבית המשפט העליון של ארה"ב, נזכיר, יש כיום רוב מוחץ למחנה השמרני – 6 שופטים שמרנים לעומת 3 ליברלים – זכר לאפשרות הנדירה שהזדמנה לדונלד טראמפ בימי כהונתו למנות שלושה שופטי עליון.

הביקורת על ביהמ"ש, והפסיקות שהגבירו את המתח

ביידן, שהתנגד במשך זמן רב לקריאות להחיל שינויים בעליון, מתח לאחרונה ביקורת על תפקודו - בין היתר לאחר הפסיקה לפיה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ זכאי לחסינות חלקית מהעמדה לדין בגין ניסיונותיו לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020. אז הוא אמר כי הפסיקה היא "תקדים מסוכן" שעלול להפוך את נשיאי ארה"ב למלכים שאינם נדרשים לתת דין וחשבון על מעשיהם.
"המדינה שלנו הוקמה על בסיס העיקרון שאין מלכים באמריקה", אמר בהצהרתו בבית הלבן. "כל אחד ואחד מאתנו שווה בפני החוק. אף אחד, אבל אף אחד, אינו מעל לחוק. אפילו לא נשיאי ארה"ב". ביידן הצהיר כי החלטת העליון פירושה שכעת לא תהיה למעשה הגבלה על מה שמותר לנשיא לעשות, וכי היא תגביר את יכולתו של טראמפ לעשות "כל מה שהוא רוצה" אם ישוב לבית הלבן: "ההגבלות היחידות על הנשיא יהיו אלה שהוא מטיל על עצמו בעצמו. כל נשיא, כולל דונלד טראמפ, יהיה חופשי להתעלם מהחוק".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ההסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול ב-6 בינואר 2021
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ ל בית המשפט העליון של ארה"ב פסיקה חסינות דונלד טראמפ
מפגינים מחוץ ל בית המשפט העליון של ארה"ב פסיקה חסינות דונלד טראמפ
מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב
(צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)
לפני כשנה קבע בית המשפט העליון בארה"ב שחופש הביטוי מאפשר לבתי עסק לסרב לספק שירותים מסוימים לזוגות חד-מיניים. הפסיקה עוררה את זעמם של הליברלים באמריקה - ושל המפלגה הדמוקרטית, שיצאה בחריפות נגד הפסיקה.
פסיקה נוספת שניתנה ביולי אשתקד ביטלה את תוכנית הדגל של ביידן, שבמסגרתה תכנן למחוק חובות בהיקף אדיר של 430 מיליארד דולר עבור אמריקנים שמימנו את לימודי ההשכלה הגבוהה שלהם באמצעות הלוואות ממשלתיות. 26 מיליון אמריקנים נרשמו לתוכנית, שהוקפאה בשל העתירות נגדה מצד שורה של מדינות בעלות שלטון רפובליקני. הפסיקה הנחיתה מכה קשה על ממשל ביידן, כאשר נקבע למעשה כי הוא חרג מסמכותו כשהכריז על מחיקת חובות נרחבת כל כך.
גם אז מסר ביידן הצהרה מהבית הלבן, וטען שבית המשפט העליון "פירש בצורה לא נכונה את החוקה". הוא הוסיף: "אני יודע שיש מיליוני אמריקנים שחשים מאוכזבים, מיואשים ואפילו קצת כועסים. אני חייב להודות שגם אני". כשנשאל על-ידי עיתונאי אם בהרכבו הנוכחי בית המשפט העליון הוא בית משפט "סורר" השיב ביידן: "זה לא בית משפט רגיל".