דובר צה"ל עדכן כי במהלך הלילה (בין שני לשלישי) התקרבו שני מחבלים חמושים לגדר התפר במטרה לבצע פיגוע ירי לעבר יישובים ישראליים בשרון, מכיוון טול כרם. השניים, כך נמסר, חוסלו במארב של לוחמי יחידה 636 - שהחרימו לאחר מכן את הנשק שבו התכוונו להשתמש.
המחבלים חוסלו לאחר מארב ממושך שנועד לתפוס מחבלים שיורים לעבר היישובים צמודי הגדר במרחב התפר. הם ניהלו חילופי אש עם הלוחמים עד שחוסלו. הפלסטינים הכריזו על שביתה באזור טול כרם עקב מות המחבלים, עבד אל-פתאח סלאח א-דין ג'בארה ואחמד מוסטפא מוחמד רג'ב, שהשתייכו לגדודי חללי אל-אקצא.
הכותרת
ברוכים הבאים לעוטף טול כרם
25:09
2 צפייה בגלריה
המחבלים עבד אל-פתאח סלאח אל-דין ג'בארה ואחמד מוסטפא מוחמד רג'ב
המחבלים עבד אל-פתאח סלאח אל-דין ג'בארה ואחמד מוסטפא מוחמד רג'ב
המחבלים עבד אל-פתאח סלאח א-דין ג'בארה ואחמד מוסטפא מוחמד רג'ב
2 צפייה בגלריה
הנשק של המחבלים שתפסו לוחמי צה"ל
הנשק של המחבלים שתפסו לוחמי צה"ל
הנשק של המחבלים שתפסו לוחמי צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
המארב שבו חוסלו המחבלים נפרס כחלק מפעילות ההגנה בקו התפר, שבמסגרתה נערכים אותם מארבים סמויים ונוספו גם אמצעי הגנה הנדסיים ואיסופיים. בעתיד הקרוב יתווספו אמצעי תצפית וגילוי נוספים על מכשול התפר.
גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר כי את רוב המארבים מבצעים לוחמי יחידה 636: "אנחנו מחסלים את אותם מחבלים גם במארבים וגם בפעילות התקפית בתוך ערים הערביות. מ-7 באוקטובר אנחנו מתייחסים באופן שונה לאיום בתפר, לצד המכשול המשמעותי שאנחנו בונים. יש לנו כוחות גלויים וסמויים שפועלים 24/7 במרחב הזה ומסכלים נסיונות חדירה ופעילות חבלנית".
אחרי החיסול ביקר שר הביטחון יואב גלנט במועצה האזורית עמק חפר סמוך לטול כרם, ואמר: "במהלך הביקור עלה צורך בכך שיהיו פה כוחות התערבות מהירים בעלי יכולות המבוססים על תושבי היישובים, בוגרי היחידות הקרביות של צה"ל. אנחנו נדע לצייד אותם, לאמן אותם ולאפשר להם יכולת להגיע ולהתערב בכל אירוע שעלול להתפתח. הנחתי את צה"ל ואת משרד הביטחון להיערך ולהקים את היכולת הזאת. כמות הנשק גדולה ויש ניסיונות איראניים להמשיך ולהכניס נשק אל תוך השטח".
מתחילת המלחמה חוסלו יותר מ-300 מחבלים בצפון השומרון, כשלפי נתוני פיקוד המרכז בסך הכול באזור יהודה ושומרון חוסלו כ-500 מחבלים. צה"ל מוביל מאז תחילת המלחמה שלל מבצעים לסיכול טרור באזור, כשיותר מ-70 מהמחבלים חוסלו מהאוויר וכ-250 במבצעים התקפיים.
התיעוד המטריד של הירי לבת חפר, שחמאס פרסם בשבוע שעבר

חיסול המחבלים היום מגיע פחות משבוע אחרי הירי לבת חפר הסמוכה לטול כרם בשבוע שעבר. מאותו ירי לא נגרם נזק ולא היו נפגעים, אבל הוא חולל בהלה גדולה בקרב התושבים. בסרטון שפרסם אז חמאס נראים המחבלים עם סרט של ארגון הטרור על ראשם, נוסעים לכיוון קו התפר. הם נראו בו יוצאים מרכבם עם נשקים, מתקרבים לגדר - ופותחים באש. שעות אחרי הירי ההוא בוצע גם ירי לעבר היישוב גן נר שבגלבוע - מאזור ג'נין.
"היה פה רגוע ושלו עד 7 באוקטובר, אבל מאז היישוב נמצא בתוך אזור לחימה", סיפר אחרי הירי בשבוע שעבר מורן אלון, דובר היישוב בת חפר ולשעבר חבר כיתת הכוננות שלו. לדבריו המרחק מקו הבתים הראשון בבת חפר לקו הבתים הראשון בשוויכה, אחד הכפרים הסובבים את טול כרם, הוא 300 מטר בלבד. "צה"ל עושה פה עבודת קודש ונכנס לתוך טול כרם כמעט כל שבוע, ויש פה פיצוצים וירי אינסופי. בגלל המרחק זה נשמע כאילו זה מתרחש אצלך בחצר".