בעקבות החשיפה אתמול (יום א') ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" ולפיה במשרד הבריאות שוקלים להתיר לרופאים, רופאות, אחים, אחיות ויתר עובדי מערכת הבריאות שנמצאו חיוביים לקורונה לשוב לעבודתם כל זמן שאינם סובלים מתסמינים – המהלך מתקדם צעד נוסף לקראת יישום: המרכז הרפואי שיבא בתל השומר שיגר אתמול מתווה בנושא למשרד הבריאות. המטרה: עובדי מערכת הבריאות שעדיין נחשבים לחיוביים יוכלו להגיע לבית החולים, וזאת במטרה למנוע סגירת מחלקות ושיבוש משמעותי בפעילות בתי החולים וקופות החולים.
2 צפייה בגלריה
הצוותים הרפואיים בבית חולים שיבא
הצוותים הרפואיים בבית חולים שיבא
צוות בשיבא. "המטרה - לאפשר שמירת רצף פעילות"
(צילום: יריב כץ)
"המטרה היא לאפשר שמירת רצף פעילות בית החולים ולשמר כוח אדם, תוך שמירה על בטיחות החולים", נכתב בפתח ההצעה של שיבא, שגיבשה פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת ובקרת זיהומים בבית החולים המתמודד כעת עם לא פחות מ-250 עובדי צוות שנדבקו בנגיף לאחרונה. על פי ההצעה, עובד א-תסמיני שחלפו 48 שעות מבדיקת ה-PCR החיובית הראשונה, יוכל לחזור לעבודה בטרם חלפו עשרת ימי הבידוד אם תוצאת בדיקת האנטיגן שלו נמצאה שלילית או שה-PCR שלו חיובי אך עם רמות נוגדנים נמוכות במיוחד.
כשמדובר בעובד תסמיני, הוא יוכל לשוב לעבודתו אם חלפו יותר מ-24 שעות מאז מדד חום לאחרונה וקיבל תוצאה של מעל ל-37.5 מעלות או אם הוא "חש בטוב ומסוגל לחזור לעבודה", תוצאת האנטיגן שלו שלילית ובדיקת ה-PCR שלו נמצאה חיובית אך עם רמות נוגדנים גבוהות יותר מאשר עובדים שאינם מתמודדים עם תסמינים.
משרד הבריאות שוקל לאפשר לצוותים רפואיים לעבוד גם כשהם חיוביים לקורונה לאור תחזיות לעלייה חדה במספר המאומתים בקרבם, מה שעלול להביא לצמצום הטיפול. העובדה הזו הובילה לחשיבה על החזרת רופאים עם עומס נגיפי נמוך – כך שהסיכון שידביקו אחרים נמוך באופן משמעותי. ואולם, הפרסום עורר סערה במערכת הבריאות. "לא נסכים בשום אופן לאפשרות שרופאים שנדבקו בקורונה ימשיכו בעבודתם תוך סיכון חולים וצוותים רפואיים", אומר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי. "בחינה מחדש תמיד ראוי לעשות, אבל הפקרות ושליפות מהמותן הן לא תוכנית עבודה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר ערן רוטמן. "כ-110 עובדים נעדרים מתוך 5,600"
ד"ר ערן רוטמן. "כ-110 עובדים נעדרים מתוך 5,600"
ד"ר ערן רוטמן. "כ-110 עובדים נעדרים מתוך 5,600"
(צילום: ירון ברנר)
בתוך כך, בכירים במערכת הבריאות התריעו אתמול כי מצוקת כוח האדם מחריפה, וכי הם נערכים לפגיעה חריפה בתפקוד בתי החולים וקופות החולים.
"אנחנו בסדר גודל של כ-110 עובדים נעדרים מתוך 5,600", אומר ד"ר ערן רוטמן, סגן מנהל בית החולים בילינסון. "כרגע ישנם 1,940 מאומתים בקרב עובדי מערכת הבריאות ועוד כ-700 בבידוד. בכל יום מתווספים כ-20 עובדים מאומתים חדשים. נכון לעכשיו בבתי החולים כל היחידות עובדות במלואן, אבל במידה שישנו משבר קיצוני ניאלץ לנייד עובדים בין היחידות השונות".
רופאים שנמצאו חיוביים טוענים כי במידה שהמוסד שבו הם עובדים יאפשר להם – ישמחו לשוב לעבודתם. "קיבלתי תשובה חיובית ואני מרגישה מצוין ובלי תסמינים", מספרת רופאה משיבא. "הייתי שמחה לחזור כדי לעזור להתמודד עם העומס. אנחנו בקושי מצליחים למלא את לוח התורנויות. בעוד כמה ימים לא תהיה ברירה ולא יהיו מספיק אנשי צוות לטפל במטופלים".