מהפכת הדה-פליליזציה: שר המשפטים גדעון סער מפרסם היום (שישי) תזכיר חוק להפחתה דרמטית של הליכים פליליים נגד אזרחים. בין העבירות שיוצאו - חלק מעבירות הבנייה, תעבורה (חניה), העסקת עובדים זרים, דיני עבודה, עבירות רעש קלות, עבירות מיסוי קלות ועוד.
משמעות המהלך תוביל לכך שנגד אזרחים שיעברו על חוקים מסוימים לא יתנהל הליך פלילי בבית משפט והם לא "יוכתמו" ברישום פלילי. במקום זאת יוטלו עליהם קנסות או צווים מנהליים.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
שר המשפטים סער
(צילום: יריב כץ )
מנתונים של האיחוד האירופי עולה כי בישראל נפתחים כחמישה הליכים פליליים על כל 100 תושבים. מדובר בשיעור גבוה מאוד, יותר מפי שלושה מהממוצע של מדינות אירופה שעומד על 1.5 הליכים פליליים.
השימוש הנרחב בישראל בדין הפלילי נובע מכך שהמדינה עושה בו שימוש על-מנת להסדיר התנהגות די שגרתית ועבריינית "קלה" לא רק בעבירות "קלאסיות". כך למשל, ישנן הוראות חוק פליליות בתחומים כמו דיני עבודה, מיסוי, חקלאות, בנייה ומסחר, רישוי עסקים ועוד.
עבירות רבות חושפות אזרחים להליכים פליליים על כל משמעויותיהם ולנלווה אליהם מבחינה חברתית, אף על פי שבמקרים רבים העבירות אינן מעידות על סטייה משמעותית מנורמה מוסרית. בנוסף, אכיפת הוראות פליליות מרובות מטילה עומס עצום על מערכות אכיפת החוק ובתי המשפט. בסופו של דבר ההליכים גורמים לפגיעה ביעילות ההליך הפלילי וביכולת ההרתעה של מערכת אכיפת החוק.
השר סער מינה לפני כשנה צוות בראשות מנכ"ל משרדו, עו"ד ערן דוידי, שמטרתו לגבש מתווה להעברת עבירות פליליות להליכים מנהליים, בהתאם לתפיסה שהציג עם כניסתו לתפקיד. תזכיר החוק הוא תוצר עבודת הצוות לדה-פליליזציה, והוא מהווה מסגרת חקיקתית גמישה להעביר מגוון רחב של עבירות להליכים מנהליים.
בסיום עבודת המטה של הוועדה נקבע כי יש להעביר כאמור שורה ארוכה של עבירות להליך מנהלי. במשרד המשפטים מציינים כי העברת עבירות פליליות להליכים מנהליים תפחית דרמטית את העומס על בתי המשפט, כיוון שהדיון בהן יועבר לבתי דין מנהליים. המשך קידום התזכיר עתיד להפחית כ-30 אלף הליכים בשנה בבתי המשפט.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בתי המשפט יוכלו להתמקד בעבירות החמורות יותר
(צילום: נדב אבס)
ההפחתה תאפשר לבתי המשפט להתמקד בעבירות החמורות ולטפל בהן באופן יעיל ואפקטיבי. הדיון בבית הדין המנהלי ייערך באמצעות ממשק דיגיטלי מתקדם, נוח ונגיש לאזרח שיוכל בקלות ובנוחות לערער על דו"ח חניה באופן מקוון ומבלי לבזבז זמן יקר.
לפי משרד המשפטים, מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו שכדי להשיג אכיפה יעילה - יש להעדיף את מהירותה ואת ודאותה. כלומר, עדיף הליך מנהלי מהיר וממוקד על פני הליך פלילי שלרוב מסורבל, גם אם תוצאותיו הסופיות חמורות יותר. לכן, מציינים במשרדו של סער, התזכיר צופה פני עתיד ומאפשר מסגרת חקיקתית גמישה שנועדה לעודד העברה של עבירות רבות נוספות שאינן מצדיקות שימוש בעונש מאסר להליך מנהלי מהיר וברור.
עם זאת, אישור הצעת החוק ייאלץ להמתין עד לאחר הבחירות כדי לעבור במליאת הכנסת. במשרד המשפטים לא חוששים מכך, וסבורים כי מדובר בהצעה שאינה שנויה במחלוקת וכי מאחר שהצעת החוק הושלמה והוסכמה על דעת היועצת המשפטית לממשלה - הממשלה הבאה תיתן למהלך רציפות.
"עם כניסתי לתפקיד הצגתי חזון ברור לדה-פליליזציה", אמר השר סער. "זאת תוך הבחנה ברורה בין עבירות פעוטות שאינן מצדיקות הליך פלילי לבין עבירות חמורות. רק כך נוכל למקד את מאמציהם של כלל הגורמים במערכת אכיפת החוק בעבירות החמורות באמת ולהחזיר את האכיפה וההרתעה מול הפשיעה החמורה".
במרץ השנה חתם השר סער על תזכיר שקובע כי עבירת השימוש העצמי בקנאביס תהפוך לעבירה מנהלית במקום פלילית, וגובה הקנסה בגין החזקתו יופחת ל-500 שקלים - במקום 1,000 ו-2,000 שקלים.