ארה"ב הודיעה היום (שישי) על הטלת סנקציות על ארגון "צו 9", שפעיליו חסמו ותקפו נהגי משאיות סיוע הומניטרי שעשו את דרכם לרצועת עזה. תחילה ההחלטה פורסמה בסוכנות הידיעות רויטרס - ולאחר מכן הגיעה הההודעה הרשמית מוושינגטון. במסגרת הסנקצות יוקפאו כל הנכסים שהארגון מחזיק בארה"ב וייאסר על אמריקנים לבוא איתו במגע. לפני כחודש פעילי הארגון העלו באש שתי משאיות ליד חברון.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ארה"ב החליטה על סנקציות נגד "צו 9"
(צילום: SAUL LOEB / AFP, AP Photo/Leo Correa)
הסנקציות הפיננסיות יוטלו במסגרת צו ביצוע על אלימות בגדה המערבית שעליו חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפברואר, ששימש בעבר להטלת הגבלות כספיות על מתנחלים שמעורבים במתקפות על פלסטינים, כמו גם על ארגוני טרור פלסטיניים.
דובר מחלקת המדינה האמריקני מת'יו מילר אישר כי ארה"ב תטיל סנקציות על "צו 9", וכינה את הארגון "קבוצה קיצונית ואלימה". "צו 9 במשך חודשים ניסתה שוב ושוב לסכל את העברת הסיוע לעזה, בין היתר באמצעות חסימת כבישים, לעיתים באלימות. הם גרמו נזק למשאיות והשליכו סיוע מציל חיים על הכביש". במחלקת המדינה העבירו ביקורת גם על ישראל, שלא עושה די כדי לאפשר שהסיוע יגיע בשלום לרצועה: "לממשלת ישראל יש אחריות להבטיח את שלומן וביטחונן של השיירות ההומניטריות העוברות בשטחה. לא נסבול פעולות חבלה ואלימות המכוונות לסיוע ההומניטרי החיוני הזה".
"אנו משתמשים בסמכות לסנקציות על מבחר הולך ומתרחב של שחקנים, ומכוונים ליחידים וגופים המאיימים על השלום, הביטחון והיציבות של הגדה המערבית - ללא הבדל דת, עדה או מיקום", אמר לרויטרס אהרון פורסברג, מנהל המשרד למדיניות ויישום הסנקציות במחלקת המדינה האמריקנית.
פעילי ארגון צו 9 חוסמים משאיות סיוע לרצועת עזה במעבר תרקומיה
(צילום: ספיר סלוצקר עמראן ונטע חממי טביב)

בתנועת "צו 9", שם טוענים כבר שבועות שמחאתם לא אלימה וכי הם לא אחראים לפעילים אחרים שמגיעים ונוהגים באלימות, הגיבו על הסנקציות מצד ממשל ביידן ומסרו כי "הבחירה של ממשל ביידן להטיל סנקציות על תנועה בה חברים בני משפחות חטופים שבחרו לעצור את הסיוע לאויב בשעת מלחמה, היא החלטה קשה ומזעזעת, ומהווה פגיעה אנושה במשפחות, בדמוקרטיה הישראלית ובמושג החירות העולמי, שארה"ב נשאה את דגלה מאז הקמתה".
"כפי שפורסם בתיעודים רבים, הסיוע שהועבר הגיע ישירות לארגון הטרור חמאס, שטבח, רצח ואנס במאות נשים, זקנים וילדים. כפי שהממשל האמריקני לא העלה בדעתו להעביר סיוע לראשי השלטון הנאצי והיפני בזמן מלחמת העולם השניה, כך גם אנחנו לא עמדנו מנגד, וניצבנו בצורה זקופה במחאה דמוקרטית ובלתי אלימה שכללה חסימה ומחאה בלבד, ללא שום פגיעה ברכוש או באדם, נגד העברת הסיוע הישר לידי חמאס".
עוד הוסיפו ב"צו 9": "לישראל מגיעה החובה והזכות לנצח. אנו מזכירים לבלינקן את דבריו בקבינט המלחמה ב-17 באוקטובר ומבקשים שיפעל בהתאם לכך - 'אם חמאס יחסום בדרך כלשהי את הסיוע ההומניטרי מלהגיע לאזרחים, לרבות באמצעות תפיסת הסיוע עצמו, נהיה הראשונים לגנות אותו ונפעל למנוע את הישנותו'. גם היום נעביר ברצון לידידתנו הגדולה סרטונים שצולמו הבוקר, בו נראים חמושי חמאס על המשאיות".