סוף השבוע הארוך של 4 ביולי אפשר לדמוקרטים לנוח קצת מעשרה ימי פאניקה בעקבות העימות האיום של ג'ו ביידן מול דונלד טראמפ, אבל מחר (יום ב') תחזור ארה"ב לשגרה, והדרמה רחוקה מסיום. מספר סקרים שפורסמו במהלך סוף השבוע הראו דווקא מגמת שיפור קלה לביידן, מה שבוודאי יבצר אותו בעמדתו עוד יותר. אבל אם בכל זאת יקרה מה שעכשיו נראה בלתי סביר וביידן יפרוש, הדמוקרטים נראים מתכנסים סביב קמלה האריס כמחליפה שלו, וזו גם ההערכה של מחנה טראמפ.
2 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
קמלה האריס. לא הותירה חותם של ממש
(צילום: AFP)
הפדיחות של ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
(צילום: CNN)

כמה דקות אחרי סיום העימות לפני עשרה ימים כבר הייתה האריס באולפן CNN, עושה את עבודתו המסורתית של כל סגן נשיא: להביע תמיכה חסרת פשרות או תנאים בבוס, וגם לנקות אחריו. האריס הודתה שאכן שהיה "עימות לא מוצלח", ומיד עשתה סוויץ' למה שהפך למסר הגורף של הבית הלבן: "לילה אחד רע לא מגדיר שלוש וחצי שנים של הצלחות".
בימים שעברו מאז המשיכה האריס בדיוק באותו קו, ולפחות פומבית התעלמה לגמרי מהטרנד שהחל להתגבש בקרב לא מעט פעילים דמוקרטים: לאישה השחורה הראשונה במשרד השני בחשיבותו יש סיכוי טוב יותר לנצח את טראמפ. כמה "פעילים דמוקרטים בכירים" הפיצו בעילום שם מסמך הטוען כי "להמשיך מכאן עם האריס זו הדרך הריאלית האחת לצאת מהבלגן הזה".
2 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
התייצבה ב-CNN לנקות אחרי ביידן. האריס
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
האריס, 59, שהייתה התובעת הכללית של קליפורניה ולאחר מכן סנאטורית, לפני שהפכה לאישה הראשונה שנבחרת לסגנית הנשיא, עברה שלוש וחצי שנים לא קלות. היא עמדה תחת תשומת לב תקשורתית אגרסיבית יותר מזו שקיבלו סגני נשיא קודמים, והתקשתה להותיר חותם של ממש. ביידן הטיל עליה אחריות לשני נושאים נפיצים שכמעט בלתי אפשרי לפתור באווירה המפולגת היום: הגירה וזכויות הצבעה. ההצלחה שלה, כצפוי, הייתה קטנה מאוד. לא עזרו לה גם הדלפות על אווירת עבודה לא נעימה במשרד, וכמובן שלא חסרו גזענות ומיזוגניה ביחס אליה.
למרות זאת, הסקרים מראים כי מכל שמות המחליפים האפשריים היא הדמוקרטית היחידה שקרובה לטראמפ, והיא יכולה להחזיר קולות של צעירים ושחורים שלא מתכוונים להצביע לביידן. אבל עד שזה יקרה, אם יקרה, קמלה האריס תמשיך להגיד שוב שוב: "ג'ו ביידן הקדיש את חייו למלחמה עבור העם האמריקני, וברגע הזה, אני יודעת שכולנו מוכנים להילחם עבורו".