נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הכריז בצהריים (יום ג') על עשרה מחוזות טורקיים שנפגעו ברעידת האדמה אתמול כאזורים מוכי אסון, והודיע כי מצב חירום יחול בהם בשלושת החודשים הקרובים. יממה אחרי הרעש האדיר, וכשברקע גובר התסכול של טורקים בכמה אזורים מאי-הגעת המחלצים, הודיע ארדואן כי ממשלתו מתכוונת לפתוח את שעריהם של מלונות בעיירת הנופש אנטליה למי שנפגעו ברעש ונעקרו מבתיהם.
אלפי הרוגים בטורקיה ובסוריה: שליחנו לטורקיה אדם קוטב מדווח
(צילום: רועי עידן, חגי דקל)

22 צפייה בגלריה
קרמאנמרש טורקיה
קרמאנמרש טורקיה
"אמא בת 70, היא לא תחזיק מעמד". צוותי החילוץ בקרמנמרש, טורקיה
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
קרמאנמרש טורקיה
קרמאנמרש טורקיה
קרמנמרש. "אם רק היינו יכולים להרים את גוש הבטון"
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
קרמאנמרש טורקיה
קרמאנמרש טורקיה
טורקיות מחכות לעדכונים על יקיריהן. "עכשיו זה מרוץ נגד הזמן"
(צילום: AFP)
מספר ההרוגים הרשמי ברעידת האדמה טיפס בצהריים ל-5,151: בטורקיה, מוקד הרעש, הוא עומד על 3,549, ובסוריה השכנה, שספגה גם היא נזק כבד, הוא הגיע ל-1,602 נספים. עוד קרוב ל-20,000 בני אדם נפצעו בשתי המדינות: כ-16,000 בטורקיה וכ-3,500 בסוריה. אלפי בתים קרסו, ורבבות נותרו ללא קורת גג. אמש העריכו בארגון הבריאות העולמי כי מספר ההרוגים הסופי בשתי המדינות עלול להגיע ל-20,000.
ברחבי טורקיה פועלים כעת יותר מ-24 אלף אנשי חילוץ והצלה בניסיון לסייע לנפגעים, אבל כוחותיהם נמתחים עד לקצה, ומאזורים שונים, בראשם מחוז הטאי, מגיעים דיווחים שלפיהם צוותי חירום טרם הגיעו לבתים שקרסו, גם קרוב ליממה וחצי אחרי הרעש.
22 צפייה בגלריה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
בית שחרב לגמרי במחוז הטאי, מהאזורים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
חילוץ פצועים בטורקיה
חילוץ פצועים בטורקיה
(צילום: רויטרס)
"אמא שלי בת 70, היא לא תחזיק מעמד עוד הרבה זמן", אמרה לפני הצהריים נורגול אטאי, תושבת העיר אנטקיה, בירתו של מחוז הטאי. היא סיפרה שהיא שומעת את הקול של אמה מתחת להריסות, אבל המאמצים שלה ושל אחרים להגיע אליה עלו בתוהו, והם זקוקים נואשות לצוות מומחים ולציוד כבד. "אם רק היינו יכולים להרים את גוש הבטון הגדול היינו יכולים להגיע אליה", אמרה.
בהטאי ובמקומות אחרים באזור שספג את הרעש, בין השאר עוסמנייה ואדיאמאן, יש שיבושים משמעותיים בחיבור לאינטרנט, וכבישים שניזוקו מעכבים גם הם את העברת הצוותים והציוד החיוני לשם. "עכשיו זה מרוץ נגד הזמן", אמר בצהריים ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, במטה הארגון בז'נבה. "כל דקה חשובה, ובכל שעה שעוברת פוחת הסיכוי למצוא ניצולים". קרן הילדים של האו"ם, יוניצ"ף, הזהירה היום כי מספר הילדים שנהרגו ברעש עשוי להגיע לאלפים.
ההרס ברעידת האדמה בטורקיה, כפי שתועד מהרחפן
(צילום: רויטרס)

22 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בטורקיה
כוחות החירום מחפשים בהריסות בניין בעיר אדנה
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
איסקנדרון טורקיה
איסקנדרון טורקיה
ההרס באיסקנדרון, טורקיה
(צילום: EPA)
22 צפייה בגלריה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
אש בהריסות במחוז הטאי. גם הקור הוא צרה צרורה
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
אנשים שנחלצו יושבים מסביב למדורה באיסקנדרון , טורקיה
אנשים שנחלצו יושבים מסביב למדורה באיסקנדרון , טורקיה
מתחממים סביב המדורה בלילה האחרון. הטמפרטורות צונחות אל מתחת לאפס
(צילום: Getty)
בטורקיה מנסים להגיע אל הלכודים שעדיין בחיים לפני שהשמש תשקע: באזור שבו התחוללה הרעידה שורר מזג אוויר קר למדי, ובלילה יצנחו הטמפרטורות בחלק מהערים עד למינוס 7 מעלות, ובכפרים מסוימים בהרים הן עשויות להגיע למינוס 15. זעקות של לכודים ממשיכות להישמע גם כעת, ואיברהים הסקולוגו, עיתונאי טורקי מאיסטנבול, סיפר ל-BBC שאנשים שולחים לו ולעיתונאים אחרים סרטונים והודעות קוליות מבין ההריסות. "הם אומרים לנו איפה הם נמצאים ושולחים את המיקום שלהם, אבל אנחנו לא יכולים לעשות כלום", אמר.

המשאיות לא עוברות לסוריה: "יש אספקה רק ל-5 ימים"

בעוד מדינות העולם משגרות עשרות משלחות סיוע לטורקיה כדי לטפל בנפגעי הרעידה שם, בשעות האחרונות הולכת וגוברת הדאגה לגורל הנפגעים באזורים בצפון-מערב סוריה שנמצאים בשליטת המורדים הסורים ושנפגעו קשה ברעש. גורמים בינלאומיים התריעו היום כי משטרו של בשאר אסד מסרב לאפשר לארגוני סיוע בינלאומיים הפעילים בשטחי המורדים להעביר ישירות אל תושבי האזורים האלה את הסיוע ההומניטרי מהעולם, ובמקום זה מתעקש שהסיוע יעבור דרכו. במערב מאשימים כי בכך הוא מנהל משחקים פוליטיים על גב הקורבנות ומנצל את מצוקתם.
עשן מיתמר מאזור האסון בהטאי, טורקיה, שעות אחרי הרעש הראשון
(צילום: רויטרס)

22 צפייה בגלריה
כוחות חילוץ בסוריה
כוחות חילוץ בסוריה
בעיירה ג'נדריס שבסוריה, לא הרחק מהגבול הטורקי
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
נזקי רעידת האדמה בחלב
נזקי רעידת האדמה בחלב
בעיר חלב, שבניינים רבים קרסו בה ברעידה הראשונה
(צילום: רויטרס)
בעוד בטורקיה מנוהל הסיוע לנפגעים על-ידי רשות עליונה אחת, הממשלה הטורקית, בסוריה הוא איננו אחיד: בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה במדינה בשנת 2011 מחולק שטח סוריה לאזור ענקי בשליטתו של משטר אסד, המהווה את רוב המדינה, ואזור מצומצם יותר, בצפון-מערב המדינה, בשליטתם של המורדים המתנגדים לשלטונו. באזור זה מכונסים כארבעה מיליון פליטים סורים שברחו אליו משאר חלקי סוריה, כשצבא אסד הצליח להתקדם ולכבוש שטחים שבהם שלטו יריביו.
בשטחי המורדים בצפון-מערב סוריה מתקיימים הפליטים בתנאים עלובים, בין השאר במחנות אוהלים שורצי מחלות, והפצצות כבדות שספג האזור מצד צבא אסד וצבא רוסיה בשנים האחרונות הפכו רבים מהבתים בו לרעועים, והם קרסו בקלות כשהאדמה רעדה אתמול לפנות בוקר. מיליוני התושבים שם תלויים בסיוע הומניטרי בינלאומי שמזרים להם האו"ם, ומאות משאיות שלו מעבירות אליהם מדי חודש מזון ותרופות.
"אבא פה, אל תפחדי": הילדה נור מחולצת מההריסות בסוריה

22 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בהריסות בעיר חלב
(צילום: AFP)
מלבד האסון שהמיטה עליהם רעידת האדמה, התושבים בשטחי המורדים נאלצים כעת להתמודד גם בלי הסיוע שהוזרם להם בימי שגרה, משום שכבישים שנסדקו ובעיות בירוקרטיות אחרות שגרם הרעש הביאו להשעייתו. באו"ם אומרים כי האספקה שיש כעת בחבל המורדים תספיק לשלושה עד חמישה ימים בלבד, וכי יש לחדש אותה בדחיפות. הפעם יש לצרף לה גם סיוע הקשור ישירות לרעידת האדמה.

ארה"ב: "לא נפנה למי שתקף את אזרחיו בגז"

לפי שעה דיווחו כוחות ההצלה בשטחי המורדים על כ-700 תושבים שנהרגו ברעידת האדמה באזורם (עוד יותר מ-800 נהרגו בשטחים שבהם שולט משטר אסד), אבל ההערכה היא שמספר ההרוגים הסופי שם יהיה גבוה בהרבה, משום שמאות משפחות קבורות עדיין מתחת להריסות.
אם ובנה מחולצים מההריסות בסוריה אחרי יותר מ-20 שעות

22 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה אסד. הסהר האדום: "לא מבחינים בין סורי לסורי"
(צילום: רויטרס)
גורמים במערב דורשים להעביר את הסיוע לנפגעי הרעש דרך ארגון "הקסדות הלבנות", שעוזר זה כמה שנים לפליטים ולנפגעי ההפצצות באזורי המורדים, אולם המשטר הסורי מערים קשיים. שגריר סוריה באו"ם, בסאם סבאר, הצהיר אמש כי ארצו היא שצריכה לנהל את העברת הסיוע לכל שטחי המדינה – בכלל זה אזורי המורדים. הסהר האדום הסורי פרסם היום הודעה שלפיה גם הוא מוכן להעביר את הסיוע לשם: "איננו מבחינים בין סורי לסורי, אלא פועלים למען כל העם הסורי".
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, שלל הלילה את האפשרות שהסיוע לאזורי המורדים יועבר דרך ממשלת סוריה, אותה ממשלה שהפציצה את תושבי האזור ללא רחם: "יהיה זה אירוני וההפך ממועיל אם נפנה לממשלת אסד, ממשלה שבמשך 12 שנה נהגה באכזריות כלפי עמה, תקפה אותו בגז, טבחה בו, והייתה אחראית לרוב הסבל שנגרם לו". הוא הדגיש כי את הסיוע דורשת וושינגטון להעביר דרך הארגונים ההומניטריים שפועלים באזורי המורדים, ושאיתם היא מתאמת את העברת העזרה לאורך כל השנים האחרונות: "השותפים האלה, שלא כמו המשטר הסורי, נמצאים שם כדי לעזור לתושבים, ולא להתאכזר אליהם".
22 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
דובר מחלקת המדינה נד פרייס. "השותפים שלנו עוזרים לתושבים, בניגוד למשטר שמתאכזר"
(צילום: רויטרס)
שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק, קראה היום לרוסיה, בעלת בריתה הקרובה של סוריה, ללחוץ על משטר אסד לאפשר הזרמה של סיוע הומניטרי לנפגעי הרעש באזורי המורדים: "חשוב להניח כעת את הנשק בצד ולמקד את כל מאמצי הסיוע ההומניטרי באזור בשיקום ובהגנה על הקורבנות. כל דקה חשובה".