הריאיון עם עמוס ידלין
(צילום: שמוליק דודפור)

על רקע הקולות הקוראים לממשלה לחסל את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש אמ"ן לשעבר האלוף (במיל') עמוס ידלין אומר כי "סינוואר הוא בן מוות", אך קורא לממשלה "לנהל דיונים בראש קר וצלול ולא מתלהם" וסבור כי יש מנהיגים אחרים בארגוני הטרור שנושאים באחריות כבדה יותר לגל הטרור הנוכחי, וכי יש צעדים שצריך לנקוט לפני חידוש הסיכולים הממוקדים.
מה דעתך על האיומים שצצים פתאום בנושא חיסול סינוואר? "האם זו אופציה? בהחלט כן. האם זה יקרה? יש דיונים עכשיו, ואני ממליץ לדרג המדיני לנהל אותם בראש קר וצלול ולא מתלהם. מה תהיה התוצאה? אני חושב שסינוואר הוא בן מוות - הוא ראש ארגון טרור שקורא להשמדת מדינת ישראל, וגם מעודד לרצח תושבים תמימים של ישראל. אבל את הזמן שבו יטפלו בו צריך לבדוק ולדון בזה ולעשות את זה במקום הנכון ובזמן הנכון".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. "יכול להיות שאין ברירה וצריך לעשות את זה"
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
עמוס ידלין. "חלק גדול מהמסיתים הם בשטח בשליטת ישראל"
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "לפני סינוואר, מי שהתחיל את ההסתה ואת מעשי הרצח ואת גל הטרור שעלה לנו בכמעט 20 אזרחים ישראלים הרוגים זה יותר סאלח אל-ערורי, שהוא גם בן מוות וגם זיאד נחאלה מנהיג הג'יהאד האסלאמי. אם הייתי היום ראש אמ"ן, הייתי ממליץ ליצור תוכנית מבצעית איך לטפל בהם בזמן הנכון, אבל באופן צלול ורגוע שרואה את כל מה שיקרה אחרי זה. ויכול להיות שאין ברירה וצריך לעשות את זה, אבל לא בגלל שבסוף השבוע האחרון זה היה הנושא העיקרי בתקשורת. יש עוד כמה דברים לעשות לפני שאנחנו עושים סיכולים ממוקדים, והם ממש בידנו: לסגור סוף-סוף את הגדר, לטפל סוף-סוף בשוהים הבלתי חוקיים. חלק גדול מהמסיתים הם לא מעזה ולא מלבנון, הם בשטח בשליטת ישראל - אם זה במזרח ירושלים ואם זה בגליל או באום אל פחם. גם בזה אנחנו יכולים לעשות צעדים הרבה יותר משמעותיים ממה שנעשו בחודשיים האחרונים".
הרמיזות הישראליות על כך שסינוואר איננו חסין הובילו אתמול להצהרה ראשונה של דובר הזרוע הצבאית של חמאס מאז ההסלמה - ולאיום מפורש. "אנחנו מזהירים את האויב ואת הנהגתו כי פגיעה ביחיא סינוואר או מי ממנהיגי ההתנגדות תוביל לרעידת אדמה", אמר הדובר, אבו עוביידה. לדבריו, "אירועי שומר החומות יהיו בגדר אירוע רגיל בהשוואה למה שיראה האויב. מי שיקבל החלטה לחסל את סינוואר יכתוב פרק קטסטרופלי בהיסטוריה של הישות הציונית וישלם עליה מחיר יקר בדם והרס".
ידלין, לשעבר ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס גם לתקיפה האווירית אתמול בסוריה, שהפעם דמשק לא האשימה בה את ישראל. בתקיפה, כלי טיס הפציצו לאור יום את אזור חוויג'ה כאטה, אי שנמצא על נהר הפרת במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה. ארגון האופוזיציה "מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם", המזוהה עם מתנגדי משטר אסד, מסר כי יעדי התקיפה הם מיליציות הכפופות לאיראן. לא נמסר מידע על נפגעים או על נזק, ורשת "אל-ערביה" הסעודית דיווחה מפי מקורותיה כי התקיפה בוצעה באמצעות כטב"מים אמריקניים.
3 צפייה בגלריה
התקיפה האווירית בחוויג'ה כאטמע בסוריה
התקיפה האווירית בחוויג'ה כאטמע בסוריה
אזור התקיפה האווירית בחוויג'ה כאטמע בסוריה. "מאפייני הפעולה לא מתאימים לפעולה ישראלית"
הוא אמר כי הוא לא משוכנע שאת התקיפה ביצעה ישראל. "מדובר באזור יחסית רחוק, באופן מפתיע סמוך לאותו כור גרעיני צפון קוריאני שישראל מצאה בשנת 2007 על נהר הפרת. אבל התקיפה לא נראית לי כתקיפה ישראלית. מעט חימוש, לא עשה כמעט שום דבר".
הוא הסביר כי ישנם "שלושה מועמדים" שייתכן וביצעו את התקיפה. "האחד זה ארה"ב, שבדרך כלל הם אלה שמודאגים ממה שקורה במזרח סוריה. אבל האמריקנים לא פועלים נגד התבססות איראנית והם גם לא רוצים לחבל במו"מ על הסכם הגרעין, הם פועלים רק כשיש סיכון לחיילים אמריקנים. אז יכול להיות שהיה להם מודיעין שאנחנו לא מכירים והם באמת פעלו. אפשרות שנייה היא שישראל פעלה. מאפייני הפעולה לא מתאימים לפעולה ישראלית, שהיא בדרך כלל בלילה, וכשהיא נגמרת המטרות מושמדות בצורה משמעותית. אז אולי זו פעולה מקומית במסגרת המיליציות שישנן שם, חלקן פרו-איראניות וכורדיות, שפועלות נגד האיראנים. ואולי מישהו רצה להפנות את תשומת ליבנו לזה שנבנית שם דרך שתוביל הברחות לסוריה. בגלל המרחק, רב הנסתר על הנגלה".
אתה רואה שינוי בגישה הרוסית כלפי חופש הפעולה הישראלי בסוריה? "לא, אני ראיתי עצירה בתחילה המלחמה באוקראינה. מאוחר יותר ישראל ביצעה שתי תקיפות מאוד משמעותיות: תקיפה בדמשק על הברחות שהיו, או על הגעת מטוסי מטען, ואחרי זה טיפול במה שהגיע בהם. השנייה הייתה תקיפה במסיאף, על המרכז לדיוק טילים. אלו שתי תקיפות שברור שהן בוצעו על ידי חיל האוויר הישראלי או פעולה אחרת ישראלית, אבל המטרות הן מטרות איראניות למטרות התעצמות, מהסוג שמתקיפים במערכה שבין המלחמות. אלו נעשו כבר בחודש השני של המלחמה באוקראינה, ואני לא יודע בדיוק מה עבר לרוסים. אני יודע שקיים מנגנון של מניעת התנגשות בין הכוחות, מעריך שהמנגנון הזה הופעל כמו שהופעל בשנים האחרונות, ולא נראתה שום תגובה שונה מצד רוסיה".
האם בסוריה יש גם דברים שאנחנו כנראה לא יודעים? ייתכן שיש סימנים של מודיעין שאולי לא נחשפנו אליו ואולי האמריקנים נחשפו אליו, משהו שצריך להטריד את מנוחתנו? "כל ראש מודיעין צריך להניח שיש דברים שהוא לא יודע, אפילו כשהמודיעין שלו יוצא מהכלל. בין 2005 ל-2007 המודיעין שלנו על סוריה היה יוצא מהכלל, אבל כשהסורים החליטו לשמור סוד של כור גרעיני בצורה הכי מקצועית והכי הדוקה שיש, הרמטכ"ל ושר הביטחון לא ידעו על הכור הזה, אלא רק אותה כנופיה מאוד מקורבת לאסד. אז תמיד צריך להניח שיכול להיות שיש דברים שאנחנו לא יודעים. לגבי התקיפה ביום שבת, אני לא חושב שזה דבר משמעותי, וברור שאנחנו לא מכסים את כל נתיבי ההברחה של איראן לחיזבאללה לשלוחות שלה בסוריה. בוודאות יש נושאים שהם מתחת לרדאר שלנו, ויש פה מעין מלחמת מידע. לפי התקיפות שלנו הם רואים מה אנחנו מצליחים לגלות, הם רואים את זה לפי התקיפות שלנו, הם מחפשים ערוצים אחרים. לפעמים אלו דברים שמועברים במזוודה בטיסה אזרחית. לא בכל דבר אנחנו גם יכולים לטפל".