חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הוא המכה הקשה ביותר שהנחיתה ישראל לא רק על ארגון הטרור הלבנוני, אלא גם על הציר האיראני בכללותו - וכעת עולה השאלה כיצד איראן תגיב. ב"ניו יורק טיימס" מדווחים הבוקר (יום א') על חילוקי דעות במשטר האייתוללות בנוגע לאופי התגובה, כשהגורמים הקיצונים יותר קוראים לתגובה מהירה על מנת "להרתיע" את ישראל, בעוד גורמים מתונים יותר, ובהם הנשיא מסעוד פזשכיאן, קוראים להימנע ממה שהם טוענים שהינו "מלכודת" מצד ישראל.
לפי הדיווח ב"טיימס", שמתבסס על ארבעה גורמים איראנים, חיסולו של נסראללה - בעל בריתו הוותיק של המנהיג העליון עלי חמינאי - התקבל בטהרן בהלם וחשש כבד בקרב המשטר. גורמים איראנים, כך דווח, אף תהו אם היעד הבא של ישראל הוא איראן, ואם חמינאי עצמו - שלפי דיווח אתמול בסוכנות רויטרס הועבר למקום מבטחים - יהיה בעצמו על הכוונת שלה.
"זוהי מכה קשה, ואם לדבר בכנות - אין לנו שום דרך להשתקם מהאובדן הזה", אמר מוחמד עלי אטבאני, סגן נשיא איראן לשעבר, בריאיון ל"ניו יורק טיימס". "אנחנו לא נצא למלחמה, זה לא בא בחשבון. אבל איראן לא תסטה מדרך התמיכה שלה בארגונים החמושים באזור, ובניסיון להביא להפחתת המתיחות עם המערב. ניתן להשיג את הדברים הללו במקביל", הוא הוסיף.
כבר ביום שישי, בעקבות המתקפה על מפקדת חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות, כינס חמינאי מפגש חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן. הגורמים האיראנים ששוחחו עם ה"טיימס" אמרו כי במפגש - שנערך בביתו של חמינאי - הייתה כאמור מחלוקת בנוגע לאופי התגובה.
זירת חיסול נסראללה בדאחייה בביירות לאחר התקיפה
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן פזשכיאן קרא "לא ליפול למלכודת שנתניהו טומן"
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
הגורמים השמרנים יותר במועצה, בהם סעיד ג'לילי שהפסיד בבחירות האחרונות לנשיאות לפזשכיאן, אמר שטהרן צריכה לפעול במהירות ל"חידוש ההרתעה" מול ישראל, לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו יביא את המלחמה לטהרן", כך לפי אחד הגורמים שמעורים בפרטי המפגש.
מנגד, הנשיא פזשכיאן - איש המחנה הרפורמיסטי באיראן שמעוניין בהפחתת המתיחות עם ארה"ב ולהסרת הסנקציות שלה - הזהיר מפני תגובה קשה ומהירה, וקרא כאמור "לא ליפול למלכודת" שלדבריו נתניהו טומן, כשלטענתו ראש ממשלת ישראל מבקש לכאורה להביא למלחמה אזורית.
גורמים מתונים נוספים במועצה אמרו בדיון שלשום כי ישראל "חצתה את כל הקווים האדומים", והביעו חשש שאם איראן תתקוף את ישראל - היא עלולה לספוג מתקפה ישירה בעצמה, נגד תשתיות קריטיות ברפובליקה האיסלאמית. לדברי הגורמים הללו, איראן לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה שכזו, במיוחד לא במצב הכלכלי הרעוע שלה כעת.
חמינאי עצמו, בהצהרה הפומבית הראשונה שלו שפרסם אתמול על חיסול נסראללה, הקפיד על זהירות - ומדבריו נשמע שהוא מצפה כי את הנקמה יוביל חיזבאללה עצמו, ושלאיראן יהיה רק תפקיד מסייע. "כל כוחות ההתנגדות באיראן עומדים לצד חיזבאללה", מסר חמינאי בהודעתו. "יהיה זה חיזבאללה, בראשות כוחות ההתנגדות, שיקבל את עתיד האזור".
3 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
זירת התקיפה בדאחייה
( צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
פרשנים ששוחחו עם "ניו יורק טיימס" ציינו כי מדברים אלו עולה האפשרות שלאיראן אין כעת דרך יעילה להגיב למתקפות של ישראל נגד שלוחיה. "אל מול בחירה בין מלחמה כוללת מול ישראל לבין 'הורדת פרופיל' לטובת שימור עצמי, נראה שהיא בוחרת באפשרות השנייה", כתבו בעיתון.
חרף הזהירות שבה נקט חמינאי בהצהרתו, ב"טיימס" מציינים כי בטלוויזיה הממלכתית באיראן - שאותה מנהלים בעלי בריתו של ג'לילי הקיצוני - קראו למשטר האייתוללות לתקוף את ישראל ישירות. "אין שום הבדל בין טהרן, לבגדד ולביירות", אמר אחד המגישים בטלוויזיה האיראנית, וטען שישראל מבקשת לפגוע בכולן. "נתניהו מבין רק שפה אחת, זו של הטילים הבליסטיים והכטב"מים".
בדיווח מודגש כי עוד לפני קבלת החלטה על נקמה נגד ישראל, העדיפות הראשונה של איראן היא להביא לשיקום חיזבאללה אחרי המכות הקשות שספג בשבועיים האחרונים. שני גורמים במשמרות המהפכה - בהם אחד שהיה מעורב בדיונים האחרונים במשטר בנוגע לתגובה האיראנית - אמרו כי העדיפות כעת של איראן היא כאמור לאפשר לחיזבאללה "לעמוד מחדש על רגליו", וכן לבחור יורש לנסראללה, להעמיד מערך פיקודי מחודש ולבנות מחדש מערכת תקשורת בטוחה (על רקע מתקפת פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר שיוחסה למוסד). לאחר מכן, כך אמרו הגורמים, חיזבאללה יוכל לתכנן את התגובה שלו לישראל. הגורמים במשמרות המהפכה הוסיפו כי איראן מתכננת לשלוח לביירות קצין בכיר בכוח קודס, דרך סוריה, כדי לסייע בשיקום חיזבאללה.