דפקו על הדלת עם כובעי שוטרים, הציגו תעודות מזויפות - ורוקנו את הכספת: דוד (שם בדוי) בן ה-76 מחיפה מצא את עצמו החודש כפות באזיקים ונעול בביתו לאחר ששלושה שודדים התחזו בפניו לבלשים שמחפשים רכוש גנוב ונמלטו עם חפצים יקרי ערך שתכנן להוריש למשפחתו.
האירוע התרחש באמצע השבוע, סמוך לשעה 20:00. דוד, אב לשלושה ילדים וסב לארבעה נכדים המתגורר לבדו באחת השכונות על הכרמל, שמע צלצול בדלת ובפניו הופיעו שלושה גברים עם מסכות וכובעי מצחיה עם הכיתוב "משטרה" עליהם. "הם היו עם כובעים כמו של הבולשת ומסכות גדולות על הפנים, מה שלא נראה לי מוזר בהתייחס לתקופה", סיפר דוד ל-ynet. "אחד מהם, שנראה כמו ראש הצוות, החזיק מתחת לבית השחי קלסר. הם נראו שוטרים לכל דבר".
2 צפייה בגלריה
מעצרם של 11 חשודים
מעצרם של 11 חשודים
ארכיון. למצולם אין קשר לכתבה
(צילום: דוברות המשטרה)
כששחזר את מאורעות הערב אמר דוד כי לרגע לא חשד בשלושת הגברים. "זה בעיקר הביך אותי, הם טענו שקניתי רכוש גנוב וצריכים לבדוק אם הוא אצלי", סיפר.
"היום כבר אי אפשר לפתוח את הדלת לפני אנשים, גם אם הם מזדהים בפניך כביכול כשוטרים", אמר דוד. "אתה פותח את הדלת ולך תדע מי עומד מולך", אמר. "אני חייב לומר, שהשלושה היו מאוד מסודרים. נראו כמו שוטרים לכל דבר". הוא הוסיף כי כשפתח את הדלת לא היה עם משקפיים, וחשב שהתעודות שהוצגו לו היו אותנטיות.
"הם אמרו שיש להם צו חיפוש, והגבר עם הקלסר פתח אותו והציג לי מסמך שנחזה להיות צו. ראיתי את השם שלי על המסמך. הוא אמנם היה כתוב בשגיאת כתיב והכתובת גם לא הייתה מדויקת, אבל חשבתי שזאת טעות. זה היה נראה כמו סצנה מהצגה, הם בטח עשו חזרות". דוד ציין כי הטענה שרכש דבר מה גנוב היא מופרכת לגמרי. "אמרתי שאין לזה שום אחיזה במציאות, אני לא סוחר בכלום. מה שהצית אצלי קצת את החשש, הייתה העובדה שאחד מהם אמר לי שקניתי שעונים מתוצרת מסוימת - ובמקרה יש לי שעון אחד כזה שהוא לא לגמרי מקורי", הודה. "חשבתי לעצמי שאם הזכיר שעונים, אראה להם את מה שיש לי ושייקח את כל הפרטים".
דוד הכניס את שלושת הגברים לביתו, וכדי להראות אתה שעון פתח את הכספת האישית שלו. "הם אמרו שהם רוצים לראות בעצמם מה יש בה, ואחד מהם ביקש ממני להיכנס איתו לאחד החדרים. "הוא אמר לי לשבת על המיטה - שלף אזיקים אמיתיים, מברזל, וכבל את ידיי", סיפר דוד. "זה השלב שהבנתי שהם לא באמת שוטרים, ושנפלתי בפח. אמרתי לעצמי שמוטב שלא אדבר, אחרת עוד אשב על כיסא גלגלים. לאחר שרוקנו את הכסף והרכוש שהיה בכספת, הם נעלו אותי בחדר. רגע לפני שעזבו, אחד מהם אמר לי 'אנחנו לא באמת שוטרים'".
2 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנוף הגליל
זירת הרצח בנוף הגליל
המשטרה עדיין מחפשת אחר השודדים. ארכיון
(צילום: נחום סגל)
כך מצא את עצמו דוד יושב לבד בביתו, נעול בחדר ואזוק בידיו. למרות המצב שנקלע אליו - הוא הפעיל תושייה והצליח לחלץ את עצמו. "למזלי, אני איש מלאכה ויש לי כלי עבודה בבית", אמר. "בחדר שהייתי בו, שהוא חדר הילדים, אפילו מברג לא היה - אבל הייתה מכונה שיכולתי להרים אותה ולנגוח באמצעותה בדלת. שברתי את הדלת, ניגשתי לכלים שלי, והפעלתי את המשחזת. כך פתחתי את האזיקים ושחררתי את ידיי. כל יד אמנם נותרה עם אזיק, אבל לפחות שחררתי אותן והתקשרתי למשטרה".
כוחות מתוגברים של המשטרה, בהם שוטרי סיור, בילוש וחוקר זיהוי פלילי מתחנת המשטרה בחיפה, הגיעו אל ביתו של דוד. הסריקות אחר החשודים עלו בתוהו והם טרם נעצרו. "הייתי אמנם בתחושה קשה, אבל למזלי לא נזקקתי לטיפול רפואי", אמר דוד. "כל הביטחון שלך בבית שלך מתערער אחרי מקרה כזה. הבית שלי פתוח לאנשים ואני מארח הרבה. יש לי פריטי אספנות שאנשים באים לראות, וחברים שמבקרים. האירוע הזה נתן מכה גדולה לביטחון האישי".
ובכל זאת, דוד הקפיד לשמור על מעט הומור על אף שאת הרכוש שנגנב תכנן להוריש לילדיו. "כעת אני רק צריך לשים פתק על הדלת ולכתוב עליו 'לקחו את הכול, אין לכם מה לקחת יותר'", גיחך. במשטרה ציינו כי הם רואים בחומרה רבה את האירוע, ואמרו כי נפתחה חקירה ונעשות פעולות שונות לאיתור החשודים.
האירוע של דוד הוא לא הראשון שמתרחש במתכונת דומה בצפון. ב-8 בדצמבר אירע שוד אלים ביישוב הקהילתי נופית שבעמק יזרעאל, כששלושה חשודים שהתחזו לשוטרים כפתו רופאה יחד עם בנה ושדדו את הבית. השוד התרחש בשעות הבוקר, כשהבן - הממתין לגיוס לצבא - פתח את הדלת לגנבים. "הוא היה ממש גיבור", סיפרה אז האם ל-ynet. "בהתחלה הוא נלחם בהם, נאבק ולא ויתר. אבל אז הם שלפו את האקדח ואיימו עליו". גם החשודים מנופית טרם נלכדו.