ריאיון עם עמית כרמלי, אחיו של המתנדב שנהרג
(צילום: ירון ברנר)

ההיסטוריה לעולם חוזרת: השנה הייתה 2013. ראני אלכמלאת (30), אז צעיר בן 21 מהעיר רהט, הואשם בנסיבות שמזכירות באופן מסוים את האירוע שהתרחש תשע שנים מאוחר יותר - פריצת מחסום משטרתי שהסתיימה בדריסתו למוות של מתנדב המשטרה הוותיק של אגף התנועה עמיחי כרמלי. החשוד המרכזי במעורבות ברצח כרמלי ריצה 10 חודשי מאסר במסגרת הסדר טיעון בגין תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ב-2013. "אני מצטער", אמר אז אלכמלאת לשופט, שהורה לו לפצות את השוטר ב-5,000 שקל.
5 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
מתנדב המשטרה שנהרג עמיחי כרמלי
5 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה בדרך המכבים בראשון לציון
(צילום: מאיר תורג'ומן)
כתב האישום שהוגש נגד אלכמלאת לפני תשע שנים ייחס לו עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, הפרעה לשוטר, חבלה במזיד ותקיפת שוטר בנסיבות מחמירות. לפי כתב האישום, בעקבות אירוע שאליו הוזעקו שוטרי תחנת רהט ובו נדרשו לעצור גבר שהשתולל לאחר שהשתכר.
אלכמלאת, יחד עם אחרים, החלו לתקוף את השוטרים, זרקו לעברם בלוקים, אבנים גדולות, מוטות ברזל ומקלות. אחת האבנים פגעה בחוזקה בראשו של קצין והוא התמוטט ארצה. השוטרים ניסו להתחמק ממטר האבנים והמקלות ולהסתתר מאחורי ניידת משטרה. לנוכח הסכנה לחיי השוטרים וחוסר יכולתם לפנות את הקצין הפצוע, הם ירו באוויר, נכנסו לניידת ופינו את הקצין לבית החולים.

"אירוע חמור ביותר של פריעת חוק"

הפרקליטות ביקשה אז להאריך אז את מעצרם של אלכמלאת ושני נאשמים אחרים עד תום ההליכים. "הנאשמים חברו יחד עם אחרים לתקיפה קשה ואלימה של שוטרים אשר הגיעו לשכונת מגורים בעיר רהט, על פי קריאת אזרחים לקבלת עזרה", צוין אז בבקשת הפרקליטות.
עוד נאמר אז בבקשה להאריך את מעצרם של המעורבים בתקיפה: "השוטרים מצאו את עצמם מותקפים על ידי הנאשמים ואחרים וגרמו לפציעה קשה של הקצין שהגיעה לזירה. מדובר באירוע חמור ביותר של פריעת חוק, פגיעה במשטרת ישראל תוך סיכון ממשי לחיי השוטרים". עוד נכתב אז כי הנאשמים הם ללא מורא וחוק ולא יהססו לפגוע באלימות בזולתם.
מלבד אלכמלאת, שנהג ברכב שדרס את מתנדב המשטרה כרמלי בשבת לפנות בוקר, היו עוד ארבעה בני אדם - ולכל החמישה מיוחסות בשלב זה עבירות של רצח במטרה לאפשר עבירה אחרת, רצח תוך יצירת סכנה לאדם נוסף, סיכון חיי אדם בנתיב תעבורה ונהיגה תחת השפעת סמים או משקאות משכרים.
5 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
אחד מנוסעי הרכב היה אמג'ד אלעביד (22). ב-2018 הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בגין נשיאת נשק והפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו. לפי כתב האישום, שוטרים הבחינו בו מניח אקדח וולטר שנגנב ב-2010. השוטרים פנו אליו והוא החל לברוח. ב-2019 נחתם עמו הסדר טיעון והוא נידון ל-12 חודשי מאסר בפועל.
הפרקליטות ביקשה לגזור עליו אז עונש של עד 40 חודשי מאסר בפועל. אלעביד אמר אז כי הוא מצטער על מעשיו, והוסיף כי למד את הלקח ולא יחזור על הטעות שעשה. "אני רוצה לעבוד ולעזור לאימא שלי", אמר בבית המשפט. "אני לא חוזר על זה יותר. אני רוצה לחיות. למדתי מהטעות הזו. אני רוצה להמשיך הלאה, לעבוד ולהתרחק. אני למדתי את הלקח".

"רצון לצבור על הון על חשבון ביטחון הציבור"

השופט דניאל בן טולילה ציין אז כי אלעביד החזיק אקדח ששימוש בו יכול להביא לתוצאות קטלניות וקיפוח חיי אדם. "מדובר באקדח שהחזיק שבתוכו מחסנית יחד עם תחמושת תואמת, דהיינו נשק מוכן לפעולה, כאשר כל שנדרש על מנת לירות הוא דריכתו ולחיצה על ההדק".
מהתיק נגד אלעביד עלה כי ככל הנראה הוא נבחר לשמש כחלק מהעשייה העבריינית בגלל היעדר עבר פלילי, והוא ביקש אז לתת מענה לקשיים הכלכליים שלו. השופט בן טולילה קבע אז: "נמצא אם כן, שמעורבותו בעבירות נשק מגלמת בתוכה גם רצון לצבור הון על חשבון ביטחונו של הציבור".
משפחתו וחבריו של עמיחי כרמלי
(צילום: טל שמעוני, אדם קוטב)

נוסע נוסף ברכב שדרס את כרמלי היה מועתז אבו עליון (30). עיון בתיקיו מגלה כי יש לו עבר פלילי מכביד במגוון עבירות, חלקן חמורות מאוד. בין היתר אבו עליון הורשע בעבירות סמים, החזקת סכין, התפרצויות למקומות מגורים, פריצה לרכב, גניבה, נהיגה פוחזת ושתי הרשעות בגין נהיגה ללא רישיון.
ב-2021 הוגש נגדו כתב אישום בגין גניבת רחב וחבלה במזיד ברכב לאחר גניבת קטנוע עם אחרים בבאר שבע. לשכת התביעות של המשטרה וסנגורו של אבו עליון הגיעו אז להסדר טיעון שלפיו ירצה 10 חודשי מאסר וישלם קנס על סך 10,000 שקלים.
ב-2019 הוגש נגד אבו עליון כתב אישום בגין נשיאה והובלה של נשק ונהיגה ללא רישיון. בכתב האישום שהגישה אז הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בלוד, נטען כי אבו עליון ואחר נסעו ברכב מכיוון טול כרם לעבר מחסום "תאנים", ובבידוק שנעשה אז נמצאו ברשותם כדורי תחמושת ונשק מסוג קרלו. בית המשפט הורה לעצור אז את השניים עד תום ההליכים, אבל מאז הספיק אבו עליון להשתחרר.
5 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי
עמיחי כרמלי
התמונה האחרונה של כרמלי
נציגת הפרקליטות ציינה אז כי המסוכנות של אבו עליון וחברו ברורה. הדברים נאמרו על רקע השילוב בניסיון של העברת הנשק אל מרכז הארץ או דרום הארץ לעובדה שזה עתה משפט, ומאחר שעונש מאסר לא הרתיע אותו - יש לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים.
ב-2017 נשפט אבו עליון ל-20 חודשי מאסר בגין עבירות סמים. ב-2014 הוא נעצר בגין פריצה וגניבה מרכב ארבע שנים קודם לכן. במסגרת הסדר טיעון, הודה אבו עליון בעבירה של סיוע פריצה לרכב בכוונה לגנוב. מאז האירוע הוא אף נשפט כמה פעמים בתיקים אחרים. בדיון ב-2015 שבו נגזר דינו באחד התיקים, אמר אבו עליון: "אני מצטער על מה שעשיתי ומבקש לומר תודה רבה". בית משפט השלום בבאר שבע גזר עליו אז שלושה חודשי מאסר על-תנאי.
ב-2013 הוגש נגד אבו עליון ותושב אחר מרהט כתב אישום בגין תשע עבירות של פריצה לרכב. שופט בית משפט השלום דאז דניאל בן טולילה, קבע כי אין לשחרר את אבו עליון ממעצר. "מדובר במי שגורר אחריו שובל ארוך של הרשעות והסתבכויות בפלילים".
ב-2010 נגזרו על אבו עליון שישה חודשי מאסר בפועל בגין עבירות של פריצה לרכב, גניבה והצתה. ב-2011 נגזרה עליו שנת מאסר. "הנאשם לכאורה לא הפנים דבר מהליכים פליליים קודמים שהתנהלו בעניינו", ציין השופט בגזר הדין ב-2013. חשודים נוספים במעורבות בדריסת ורצח מתנדב המשטרה כרמלי הם היתם אבו עליון (32) וטמיר כמלאת (21).
רכב פרץ מחסום בראשון לציון - והרג את מתנדב המשטרה עמיחי כרמלי
(צילום: טל שמעוני, נדב אבס, תיעוד מבצעי מד"א)

בית משפט השלום בראשון לציון האריך הלילה בחמישה ימים את מעצרו של ראני כמלאת שלפי החשד נהג כאמור ברכב הדורס. מעצרם של ארבעת האחרים הוארך עד יום שלישי. גורם במשטרה שמעורב בחקירה אמר: "יש בידינו ממצאים שעלו מהחקירה לבסס את העלאת החשד מהמתה בקלות דעת לחשד לרצח".
הרכב הפוגע נלקח לבדיקה ודגימת טביעות אצבע ו-DNA כדי לחזק את הראיות נגד חמשת החשודים. במשטרה חוקרים אם שאר נוסעי הרכב עודדו את הנהג להימלט או קראו לו לעצור. ל-ynet נודע כי אתמול בשעות הערב נאספו מצלמות האבטחה המוצבות לאורך מסלול ההימלטות של החשודים, מהן עולה כי בילו באזור התעשייה הישן של ראשון לציון לפני שפתחו בנסיעה פראית בדרך המכבים בעיר.
5 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ליד בית דגן
זירת הדריסה ליד בית דגן
חקירת הדריסה בזירה
(צילום: מאיר תורג'ומן)
מבדיקת הינשוף של המשטרה עלה כי נהג הרכב ושאר הנוסעים בו היו תחת השפעת אלכוהול. כמה מהחשודים ניסו לברוח מהזירה - ונתפסו במרחק של כמה עשרות מטרים. לאחר מכן הם התעמתו עם השוטרים בשטח וניסו להימלט. לפי גורם משטרתי, החשודים ניסו להפריע לעבודת השוטרים במקום - וחלקם התנגדו למעצר.
עוד קודם לפגיעה המחרידה במתנדבי המשטרה נמלטו הנוסעים ברכב מניידת סיור לאורך כקילומטר, תוך שנסעו בפראות וחצו שני רמזורים באדום. לבסוף הם פגעו כאמור במתנדבים שעמדו במחסום בידוק שכרות על דרך המכבים לפני צומת בית דגן. במשטרה לקחו מהם גם דגימות דם, כדי לבדוק אם היו תחת השפעת סמים.

"דוגמה ומופת לתרומה לקהילה"

עמיחי כרמלי, בן 46 במותו, התנדב ביחידת משטרת התנועה הארצית שפלה במשך יותר מ-15 שנים, והותיר אחריו אישה, קרן, את אביו יצחק ואת שני ילדיו - יובל בת ה-19 ושגיא בן ה-16. מלבד כרמלי נפצעו באורח קל שני מתנדבים באגף התנועה. לאחר טיפול קצר בבית חולים, הם שוחררו לבתיהם.
במשטרה מספרים כי כרמלי נהג להתנדב במשמרת המורכבת של הלילה שבין שישי לשבת, ולערוך בדיקות שכרות לנהגים. דקות לפני שנהרג, הוא צולם במדים בניידת המשטרה. "עמיחי היה דוגמה ומופת לתרומה לקהילה, למסירות ולאחריות דרך שירות משמעותי באגף התנועה של המשטרה", אמר המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי.