1 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP , עידן ארבל )
למרות שהכנסת נמצאת בחופש לרגל חג הפורים, ועל אף מאמצי נשיא המדינה לפשרה - יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לא עוצר ושלח הבוקר (שלישי) לחברי הוועדה את לוחות הזמנים לשבוע הבא. במקביל, שר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד נועד בשעה זו עם הנשיא יצחק הרצוג ודן עמו על המהפכה המשפטית.
• לקריאת המסמך המלא של טיוטת הפשרה - לחצו כאן
ועדת החוקה תקיים בשבוע הבא דיונים מיום ראשון עד רביעי, והיא תעסוק בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של הסעיף הראשון של המהפכה המשפטית שעבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת לפני שבועיים - שלפיו הקואליציה תשלוט בוועדה לבחירת שופטים ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בחוקי יסוד.

איזנקוט על טיוטת הפשרה: "בסיס טוב להתחלת מו"מ"
(צילום: משי בן עמי)

השר ברקת נפגש כאמור עם הרצוג במשכן בית הנשיא בירושלים, אחרי שמוקדם יותר פורסמה טיוטת הפשרה בעניין המהפכה המשפטית ולפיה, בין השאר, לא תהיה פסקת התגברות, בוועדה למינוי שופטים לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה, עילת הסבירות תצומצם, בסוגיית היועצים המשפטיים המצב יישאר בעינו וזכויות יסוד שלא עוגנו עד היום בחקיקה - יזכו לעיגון.
שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה רוטמן דחו מיד את ההצעה, ומסרו: "כפי שברור לכל קורא, אותו 'מתווה' הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי. יש קונצנזוס נרחב, גם בציבור, גם באקדמיה, גם בהייטק ובכלכלה וגם בקרב חברי הכנסת על הצורך ברפורמה רחבה ומקיפה, וגם על העקרונות היסודיים שלה. לאחר ימים רבים של דיונים ניתן לומר בבירור כי ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב. נמשיך בקידום החקיקה כמתוכנן, ונמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות בדיוק כפי שעשינו בחודשים האחרונים".

גם מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית התנגדו למתווה הפשרה המוצע. "העברת הוועדה לבחירת שופטים לידי הפוליטיקאים שווה כניסה לדיקטטורה", הם מסרו. "הנשיא נתן ללוין, סמוטריץ' רוטמן ונתניהו את מפתח הכניסה לדיקטטורה. הם קיבלו את כל מה שרצו: בית משפט פוליטי, בג"ץ מסורס, ממשלה חסינה מכל ביקורת ומערכת משפט מעוקרת. מיליונים הנאבקים זה חודשיים למען הדמוקרטיה בישראל קיבלו יריקה בפרצוף. בניגוד להתחייבותו הפומבית, הנשיא ניהל הליך חד-צדדי בחדרים חשוכים והביא הצעה לדיקטטורה אחרת. לא נקבל זאת. ממשיכים להיאבק, כי לא נחיה תחת דיקטטורה".
ח"כ גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי, מנגד, אמר בריאיון לאולפן ynet כי טיוטת המתווה "היא בסיס טוב להתחלת משא ומתן בין הצדדים". לדבריו, "המתווה הוא התחלה של דיון בין פוליטיקאים. בסוף ההצבעה תהיה בכנסת ולא בבית הנשיא. יש התניה ברורה שגם הנשיא הציב אותה של הפסקת חקיקה והידברות. יש שם שני מוקשים שאני רואה, אני חושב שאפשר ברצון טוב להגיע לאיזושהי נוסחה גם שם לגבי הוועדה למינוי שופטים, ולגבי אי-מעורבות במהלכים פוליטיים. אפשר לדבר על זה מתוך הבנה שבעיניי הקו האדום הוא שאין השתלטות של המערכת הפוליטית על המערכת המשפטית. זה קו אדום".

מנגד, ח"כ זאב אלקין, שותפו של איזנקוט במחנה הממלכתי, התייחס בריאיון ל-ynet radio לטיוטת המתווה, ואמר כי "אני לא חושב שזה נכון להתייחס עד שהנשיא לא פרסם רשמית את המתווה והוא עומד מאחוריו. אגב, הקואליציה כבר מיד מיהרה לדחות את זה על הסף. בסוף המון תלוי פה בפרטים הקטנים. בוועדה לבחירת שופטים, במסגרת מה שפורסם, אין רוב אוטומטי לממשלה. אבל מספיק שאתה מזיז לבנה אחת, ואתה אומר 'במקום חבר כנסת אחד מהקואליציה אתה אומר שניים' - ואז יש רוב אוטומטי לממשלה למנות את כל השופטים במדינת ישראל, מנשיא בית המשפט העליון עד שופט שלום. זה כמובן משהו שאף אחד לא יסכים לו. יש אינספור דוגמאות כאלה"
מי שעוד התנגדה לטיוטת המתווה היא יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, שאמרה בריאיון ל-ynet radio כי "התשובה היא לא". לדבריה, "הנשיא הוא איש יקר שכוונותיו נפלאות, זה לא רלוונטי למה שקורה בוועדת החוקה. זו מלכודת, ואסור בשום פנים ואופן שמי שייתן לנתניהו לגיטימציה לריסוק הדמוקרטיה הישראלית תהיה האופוזיציה".
ח"כ סולומון מהציונות הדתית: "מנסים לייצר מציאות גרועה ממה שהיא"
(צילום: רועי עידן, משי בן עמי)

גם ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) התייחסה בריאיון ל-ynet radio לטיוטת המתווה, ואמרה כי "כוונותיו של הנשיא טובות והוא רוצה להחזיר את המדינה למסלולה, רק שהצד שמוביל את הרפורמה רוצה להפוך את מדינת ישראל למדינה אחרת. אם הצד השני היה מעוניין הוא היה עושה פעולה מאוד פשוטה - להחליט ולהגיד 'אנחנו עוצרים את החקיקה ובואו נשב'. אפשר לקחת את המתווה שהנשיא הציג אתמול שיש בו חלקים כאלה ואחרים, לשים אותו על השולחן ולדבר. אבל זה לא מה שהצד הזה רוצה. הוא רוצה לממש את החקיקה במלואה כפי שהוא רואה אותה, ושינוי שיטת המשטר".
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התייחס לטיוטת הפשרה, ומסר כי "הכיוון המסתמן של מתווה הנשיא נראה מאוזן וטוב, ויש לאמץ אותו". לדברי בנט, "כאשר דיברתי בעבר על סכנת חורבן-הבית-מבפנים בפעם השלישית, היו כאלה שחשבו שאני מגזים. היום כולם כבר מרגישים את הסכנה. לכן ראוי ששני הצדדים יגלו מנהיגות, יבינו שחייבים להתפשר, ויאמצו את המתווה, כדי למנוע מלחמת אחים. במגילת אסתר, כמו היום, אויבנו ניסו לנצל פיצול פנימי בעם שלנו, על מנת לפגוע בנו. כמו אז, כך היום, לא נאפשר זאת".

ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) כתב בנוגע לטיוטת המתווה כי "למי שלא היה ברור מתווה הנשיא זו כניעה לאופוזיציה. בעד הידברות, לא בעד כניעה. היום זה הרפורמה, מחר זה ירושלים".
ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית התייחס אף הוא בריאיון לאולפן ynet לטיוטת הנשיא, וציין כי "לייצר מציאות גרועה יותר ממה שהיא, זה לא נכון. ידענו עליות ומורדות, ידענו להתגבר על זה. בואו ניקח את כל הכוחות כדי לעמוד על השונאים מחוץ ולא מבית. בואו נבין שיש מצוקה, בואו נגיע להבנות. לבוא להידברות ללא שום תנאים. בסוף נגיע לעמק השווה. סמוך ובטוח שישראל תהיה במקום טוב יותר. בסוף נגיע להסכמות, האופוזיציה צריכה לקחת אחריות".