חיל האוויר חידש הבוקר (רביעי) את התקיפות בדרום לבנון, והפציץ עשרות מטרות, בעיקר מחסני אמל"ח של חיזבאללה, לאחר הירי לעבר גוש דן - שבוצע לראשונה אי פעם משטח לבנון. אותו ירי, כך דווח בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" מפי מקורות נועד "להעביר מסר מחיזבאללה - ובוצע בדיוק בשעה שבה החלה המתקפה ב-7 באוקטובר", כלומר בשעה 6:29 בבוקר.
יירוט הטיל ששוגר הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)

3 צפייה בגלריה
דרום לבנון
דרום לבנון
צה"ל חידש את התקיפות בדרום לבנון
(צילום: REUTERS / Aziz Taher)
3 צפייה בגלריה
יירוט מעל שמי המרכז ע"י מערכת קלע דוד
יירוט מעל שמי המרכז ע"י מערכת קלע דוד
יירוט מעל שמי המרכז ע"י מערכת קלע דוד
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
(צילום: ירון ברנר)

חיזבאללה לקח הבוקר אחריות על הירי לעבר תל אביב, וציין כי "שוגר טיל בליסטי מסוג 'קאדר 1' לעבר מטה המוסד - המקום האחראי על פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר וחיסול הבכירים בארגון". מדובר בטיל שבו חיזבאללה טרם עשה שימוש במהלך המלחמה. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי "נעשה שימוש בפעם הראשונה במהלך המלחמה בטיל 'קאדר 1' ארוך הטווח".
פחות משעה לאחר לקיחת האחריות וחידוש תקיפות צה"ל בדרום לבנון, גם המטחים לעבר יישובי ישראל התחדשו. אזעקות הופעלו בזכרון יעקב, יקנעם, דליית אל-כרמל ובשורת יישובים נוספים ברמות מנשה וחוף הכרמל. דובר צה"ל מסר כי "זוהו כחמישה שיגורים שחצו משטח לבנון, חלקם יורטו. זוהתה נפילה במרחב". ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית, דווח: "מטח טילים לטווח בינוני נורה מלבנון לכיוון מטרה צבאית דרום-מזרחית לחיפה".
דובר צה"ל עדכן בהמשך על השמדת המשגר שביצע את הירי למרחב. "בסגירת מעגל מהירה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו במרחב תבנין שבדרום לבנון את המשגר ממנו בוצע הירי למרחב ואדי ערה הבוקר". הוא הוסיף: "כמו כן, בשעה האחרונה מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הצפון, תוקפים עשרות מחסני אמל"ח של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון".
(צילום: דובר צה"ל)

(צילום: דובר צה"ל)

לאחר השיגור למרכז הארץ הבוקר, שיורט על ידי מערכת קלע דוד, צה"ל השמיד גם את המשגר בדרום לבנון. בהמשך, דובר צה"ל בערבית אלוף-משנה אביחי אדרעי פנה לתושבי הכפרים בדרום לבנון, וקרא להם: "למען ביטחונכם - אל תשובו לבתיכם עד להודעה חדשה". הוא הדגיש: "תקיפות צה"ל נמשכות".
מעט לאחר השעה 12:00 צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו יותר מ-100 מטרות בלבנון, וכי התקיפות נמשכות. במקביל, חיזבאללה שיגר עשרות רקטות וכטב"מים לעבר יישובי הצפון, ויחידת דיור ספגה פגיעה ישירה. לקראשת השעה 14:00 נפצעו שני בני אדם באורח קשה ובינוני מרסיסי שיגור שפגע בקיבוץ סער. במקביל, משרד הבריאות הלבנוני הודיע על 15 הרוגים ו-56 פצועים בתקיפות היום בלבנון.

"מספר העקורים בדרום לבנון עשוי להגיע לחצי מיליון"

בתוך כך, הנהירה מדרום לבנון נמשכת על רקע ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה. שר החוץ של לבנון, עבדאללה בו חביב, השתתף אתמול באירוע בניו יורק, בשולי העצרת הכללית של האו"ם, וטען כי "מספר העקורים לפני התקיפות הישראליות הסתכם ב-110 אלף, אך עכשיו מספרם עשוי להתקרב לחצי מיליון". בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דווח כי יותר מ-95 אלף עקורים עזבו את דרום לבנון עד כה, אחרי הרחבת התקיפות הישראליות שם.
לפי הדיווח, העקורים שוהים בין היתר בבתי ספר שהפכו למקלטים בביירות, הר הלבנון, אזור צידון, אל-בקאע, בעלבכ, אל-הרמל, בעכאר ובצפון המדינה. קיים מחסור במזרונים, שמיכות וכריות. עוד נמסר כי אנשי ביטחון הפנים שאמורים היו לתפקד במצב לפי תוכנית החירום של הממשלה נעדרו - וכי העקורים הושארו לגורלם. רק "סולידריות חברתית ויוזמות אזרחיות" הצליחו להקל על המצב, נכתב.
(צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
העקורים תקועים בכבישים
העקורים תקועים בכבישים
מספר העקורים הולך וגדל, הסוחרים בלבנון מנצלים את המצב
(צילום: AP /Mohammed Zaatari)
בעיתון ציינו עוד כי בעקבות העקירה של תושבי דרום לבנון לביירות ופרבריה המזרחיים מנצלים הסוחרים את המצב, ומחיר הלחם עלה פי שש וחצי. בכתבה אחרת ב"אל-אחבאר" תוארה הצפיפות במעברים לכיוון סוריה באזור אל-בקאע שבמזרח המדינה, ובאזור צפון לבנון. לפי הדיווח, אלפי אנשים חוצים את המעברים.

ניסיון לעצור את ההסלמה, איומים - ו"הבטחה אמריקנית"

בנוגע לניסיונות להרגיע את הרוחות בין ישראל לחיזבאללה, דווח ב"אל-אחבאר" מפי מקורות רשמיים כי עד כה לא הגיעה לביירות "הצעה רצינית לעצור את ההסלמה". לפי הטענה בעיתון, "הגיעו רק איומים על סגירת 'חזית התמיכה' של חיזבאללה או היגררות למלחמה רחבה".
גם ביקורו של השליח הצרפתי בלבנון, ז'אן-איב לה דריאן, היה "בזבוז זמן", נכתב בעיתון. לה דריאן נועד אתמול עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ונציגים נוספים, בהם מוחמד רעד, חבר פרלמנט לבנוני מטעם חיזבאללה, "אך לא הביא עמו כל הצעה או יוזמה ודיבר באופן כללי על העמדה הצרפתית ועל המאמצים הנעשים במערב להרגיע את העניינים".
לגבי ניסיונות הגישור של קטאר, מצרים וטורקיה בהקשר ללבנון, מסרו מקורות לעיתון: "הצדדים לא הציגו כל הצעה, חוץ מניסיונות ללחוץ על חיזבאללה לעצור את הלחימה בצפון - בלי לדבר על ערבויות מישראל". לדברי המקורות, קיימת בלבנון תחושה שהגורמים השונים מעוניינים לתת לישראל יותר זמן להשיג יעדים, ומנגד חיזבאללה מודיע שוב ושוב - "לא נסגור את 'חזית התמיכה' בעזה".
אך לצד הטענות על כך שאין הצעות להרגעת הרוחות, בעיתון דווח, מפי מקורות, כי "מצרים קיבלה הבטחות אמריקניות שהתקיפות הישראליות נגד לבנון לא יכוונו למתקנים של צבא לבנון או מוסדות לבנוניים בשלב הנוכחי של התקיפות, שצפוי להסתיים לפני סוף השבוע הנוכחי". לפי הדיווח, "פתרון דיפלומטי עדיין על הפרק, אלא אם יהיו תגובות אלימות שיכוונו לעומק ישראל".
פורסם לראשונה: 09:53, 25.09.24