"תוכנית סינגפור" שבנט הציג לפני שנה

כמו רוב המפלגות, לקראת הבחירות הציגו מפלגת ימינה והעומד בראשה, ראש הממשלה נפתלי בנט, תוכנית כלכלית. במרכזה עמדה מה שכינה אז ראש המפלגה "תוכנית סינגפור". צפו בסרטון, שבו הציג אותה.
"אני דוגל בהורדה מסיבית של שיעורי המיסים", הצהיר בזמנו בנט בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". "כך נוכל לעודד אלפי השקעות גדולות במשק, בעיקר ממשקיעים מחו"ל, ונעודד אי-קיום 'עבודה בשחור' ללא דיווח לרשויות המס בארץ. כתוצאה משילוב הרבה יותר גברים חרדים ונשים ערביות בשוק העבודה נקדם את המשק. הם גם יכניסו יותר מיסים לקופת המדינה וכך יעשו גם אלפי החברות שישקיעו בארץ. כך נקטין את ממדי האבטלה וגם את הגירעון הגדול בתקציב".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק הגיוס
נפתלי בנט במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק הגיוס
בנט. מה נשאר מהתוכנית הכלכלית שהבטיח?
(צילום: יואב דודקביץ' )
איזה מההבטחות האלה קוימו? ערכנו בדיקה.
הצעת המפלגה להוריד את מדרגת מס ההכנסה העליונה מ-50% ל-35%, את מדרגת המס של 35% ל-20% וכך הלאה – לא עלתה אפילו לדיון. להפך: מיסים הועלו, למשל על כלים חד-פעמיים, משקאות אלכוהוליים, סיגריות אלקטרוניות, כלי רכב מסוגים שונים וביניהם אופנועים, ועוד.
גם התוכנית להפחתת מס החברות מ-23% ל-15%, שמשמעותה ירידה של מיליארדים בהכנסות לקופת המדינה, נותרה על הנייר בלבד. ספק רב אם מס החברות יופחת בתקציב הדו-שנתי הבא, שמשרד האוצר החל בימים האחרונים בהכנתו.
אם נהיה הוגנים, זה גם מובן: כ-200 מיליארד שקל הופנו בשנתיים האחרונות למאבק בקורונה ולסיוע לאזרחים ולעסקים.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
כ-200 מיליארד שקל הופנו בשנתיים האחרונות למאבק בקורונה
(צילום: EPA)
"תוכנית סינגפור" הציעה גם את הקפאת ההוצאה הממשלתית לחמש שנים והגבלת מספר משרדי הממשלה והשרים ל-22, במקום 36 בממשלה הקודמת. נכון, מספר משרדים מיותרים נסגרו, כמו משרדי המים, ההשכלה המשלימה, החיזוק הקהילתי והדיגיטל והחברות הממשלתיות, אולם יש עדיין 28 שרים ושישה סגני שרים. צמצום מזערי לעומת הממשלה המנופחת הקודמת.
גם כאן יש טיעונים להצדקת המצב: הקמת ממשלה של שמונה מפלגות שונות, עם רוב זעום בכנסת, לא מאפשרת צמצום ממשי ב"כיבודים".
בתוכנית הוצע לחתום על הסכמי שכר חדשים במשק, שבהם יש תגמול על מצוינות בכמה ענפים, כמו הוראה, עבודה סוציאלית ואחים ואחיות. הסכמי שכר אכן נחתמו, אך סעיף המצוינות לא הובלט בהם. מה שכן קוים הוא גיוס של יותר מורים, עובדים סוציאליים ושוטרים, אך לא "על חשבון הפקידים", כפי שהציעה תוכנית סינגפור.
3 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים ביציאה הדרומית מחיפה לכביש 2
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים ביציאה הדרומית מחיפה לכביש 2
גויסו יותר מורים, עובדים סוציאליים ושוטרים
(צילום: אלעד גרשגורן)
התוכנית הכלכלית של ימינה הציעה לא לפטר עובדים במשרדי הממשלה במשך ארבע שנים, אלא במקרה שעובד בתפקיד חיוני עוזב או פורש לגמלאות יחליפו אותו עובדים ממשרדים אחרים. ההצעה הזאת מתקיימת כיום באופן חלקי, אולם בשל משבר הקורונה גויסו עובדים חדשים למשרדי הממשלה.
רכיב נוסף היה הגבלת הכוח של עובדים בגופים חיוניים להשבית שירותים חיוניים. ההצעה הזאת הוגשה ממש השבוע על ידי סגן השר אביר קארה, אך הסיכויים שתזכה לתמיכת כל מפלגות הקואליציה נמוכים.
בכמה נושאים נעשו מהלכים ראשוניים מבורכים: הפחתת הבירוקרטיה של הקמת עסק בישראל והגברת שילוב חרדים ונשים ערביות בשוק העבודה. שני נושאים כלל לא עלו לדיון: תגמול מורים מצטיינים ופירוק מונופול רשות מקרקעי ישראל.
תוכנית סינגפור הייתה ברובה תוכנית נכונה, עם סעיפים חשובים, אך בפועל רוב פרקיה נשארו על הנייר, ובמקרים רבים חבל שכך.